JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret i spedisjon er i gang:

Fellesforbundet advarer NHO mot å dra koronakortet

I dag startet forhandlingene om en ny tariffavtale for lageransatte og sjåfører i spedisjonsbedrifter. Ifølge Fellesforbundet går bransjen veldig bra.
KLARE TIL DYST: Forhandlingsleder for Fellesforbundet, Bjørn Anders Jonassen (til venstre) og administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli, startet i dag forhandlingene om nye tariffavtaler for havnene og speditør- og Schenker-terminalene.

KLARE TIL DYST: Forhandlingsleder for Fellesforbundet, Bjørn Anders Jonassen (til venstre) og administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli, startet i dag forhandlingene om nye tariffavtaler for havnene og speditør- og Schenker-terminalene.

Martin Guttormsen Slørdal

roy@lomedia.no

Mens mange bransjer har slitt under koronakrisen, har situasjonen ifølge forhandlingsleder for Fellesforbundet, Bjørn Anders Jonassen vært en helt annen for de mange speditørbedriftene i Norge.

– Vi opplever en bransje som går veldig bra for tiden. Derfor vil det være ufint av arbeidsgiverne våre å møte oss Covid-19 nå. Jeg håper ikke de vil forsøke å utnytte den situasjonen i vår bransje, sier Jonassen.

Økt kjøpekraft

Siden speditør har den såkalte februarreguleringa som er en årlig justering av minstelønna utenom tariffoppgjøret, vil de tekniske kravene bli viktige.

– Minstelønnsgarantien gjør at ramma som ble satt av frontfaget blir spist opp, så tekniske krav blir viktige. Samtidig skal vi ha økt kjøpekraft for våre medlemmer, poengterer han.

Selv om arbeidsgiversiden ikke kom med noen konkrete krav da forhandlingene startet, blir han ikke overrasket om arbeidsgiversiden vil gjøre endringer i garantibestemmelsen.

– NHO sin praksis er å ville ha bort alle garantibestemmelser, men den kan ikke fjernes uten at vi er enige om det. Skal den bort eller endres, må vi ha noe i retur, påpeker han.

Det vil heller ikke komme som noe sjokk om det dukker opp forslag om å endre normalarbeidsdagen. Arbeidsgiverne har nemlig tidligere ønsket å utvide den, slik at tidsramma for hvor tidlig og hvor sent man kan jobbe uten at det utløser tillegg for arbeid på ugunstige tidspunkt, blir utvidet.

– Det har vi sagt nei til tidligere, og kommer til å gjøre det igjen, sier han bombastisk.

Tre forhandlinger

I spedisjonsbransjen er det to tariffavtaler som gjelder mellom Fellesforbundet og NHO Logistikk og Transport. Schenker-overenskomsten gjelder kun for Schenker-bedriftene, mens Speditør-overenskomsten dekker resten. Det har med jevne mellomrom vært snakk om å slå de to tariffavtalene sammen, men det er ikke på agendaen i år.

– Det er ikke aktuelt for oss med en sammenslåing av avtalene, sier Jonassen.

Forhandlingene om ny havne- og terminaloverenskomst mellom Fellesforbundet og NHO Logistikk og Transport vil bli ført parallelt med de to andre avtalene.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse