Her har seks av ti bussjåfører fagbrev
Bussjåfører med fagbrev tjener 14 kroner mer i timen. Men bare en av fem sjåfører har det. I Nordlandsbuss er de langt flere.
TRYGGHET OG BEDRE LØNN: Siden 2018 har rundt 100 bussjåfører i Bodø tatt fagbrev gjennom SB-skolen til Nordlandsbuss. Det gir bussjåførene et skikkelig lønnshopp, og sikkerhet for jobben, dersom det kommer krav om fagbrev i fremtidige anbudsrunder.
Håvard Sæbø
Saken oppsummert
roy@lomedia.no
Bussjåfører i Nordland har hatt tilbud om fagbrevkurs siden 2018. Ideen kom fra klubben i Transportarbeiderforbundet.
– Siden da har vi hatt 10–12 kurs. Nå har 60 prosent av sjåførene fagbrev. Det må nok vi ta skylda for, sier hovedtillitsvalgt for Fellesforbundet i Nordlandsbuss, Arne Gabrielsen.
Bare litt over 20 prosent av norske bussjåfører har fagbrev, ifølge NHO Transport. Andelen varierer sterkt mellom både fylker og busselskaper. Dette til tross for de med et fagbrev kunne økt årslønna med rundt 30.000 kroner.
Gabrielsen sender ut informasjon om kursene og snakker med medlemmene i Fellesforbundet om fordelene med å ta fagbrev. Alle medlemmene får tilbudet.
Arne Gabrielsen, Fellesforbundet i Nordlandsbuss
Håvard Sæbø
– Klubben har en stor rolle å spille for å få sjåførene til å ta fagbrev, men det er også viktig at det snakkes om fagbrev på jobben. Dessuten er jo terskelen for å ta kurs mye lavere når du kan gjøre det sammen med kolleger, understreker Gabrielsen.
Fagbrevkurs
Drøyt 20 prosent av bussjåførene i Norge fagbrev
I Nordlandsbuss er andelen ca. 60 prosent
Fagbrev gir 14 kroner ekstra i timelønn
Gratis kurs
Kurset kjøres av SB-skolen, en underavdeling av Nordlandsbuss. Opprinnelig drev skolen med Yrkessjåførkompetanse-kurs som yrkessjåfører må ta hvert femte år, men da Erling Olaussen i SB-skolen fikk spørsmålet om fagbrevkurs, begynte ballen å rulle.
Kursene går over tre helger. Deretter er det teoretiske og praktiske prøver som må bestås før fagbrevet er i boks. Kurset koster ikke deltakerne noe, siden kostnadene dekkes av LOs utdanningsfond.
– Alt de må investere, er litt av fritiden sin. Men de tjener godt på det etterpå, sier kursholder Fred Inge Skille.
Lønn og sikkerhet
En av dem er Michael Tekle Meshenga. Han har kjørt buss i Bodø i fem år, og mener fagbrevet er bra, både for arbeidet han gjør, og for lønna.
– Fagbrevkurset gjør meg til en sikrere sjåfør, og bedre lønn er jo også viktig, sier Meshenga.
Michael Teksle Meshenga
Håvard Sæbø
Hans sjåførkollega Hans Einar Kjemphei, mener fagbrevet kan gi en ekstra trygghet når det gjelder selve arbeidsforholdet.
– Det er fint å få ekstra betalt, men det kan jo komme krav om fagbrev i neste anbudsrunde. Da stiller jeg sterkere, sier han.
62-åringen er den eldste deltakeren på dette fagbrevkurset.
– Man må jo utfordre seg selv litt, smiler han.
Totalt har rundt 100 bussjåfører tatt fagbrev i Nordlandsbuss siden 2018.

Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Nå: 0 stillingsannonser