JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Erlend Angelo

Hva gjør en mediegrafiker?

– Den store jobben er å skape gode relasjoner og å kommunisere godt, sier mediegrafiker Anette.

eline@lomedia.no

erlend@lomedia.no

OSLO: – Vi blir egentlig mer og mer et serviceyrke. Mye av jobben går ut på god kommunikasjon med kundene, en bra samtale som gjør at vi forstår hva de er de vil formidle, sier Anette Hoel, mediegrafiker i det lille reklamebyrået Gjerholm i Oslo sentrum.

Ja, de mest brukte verktøyene hennes på den obligatoriske mac-en er programmer, Indesign, Photohop og Illustrator. Men minst like viktig er telefonen, eller enda bedre det personlige møtet med dem hun skal hjelpe med å formidle et budskap. For tida jobber Hoel mye med BilExtra, med salgsmateriellet til diverse plattformer. Nå rett før jul er det januarkampanjene som skal ferdigstilles.

Saken fortsetter under bildet.

VERKTØY: Mac og Adobe Illustrator, Photoshop og Indesign.

VERKTØY: Mac og Adobe Illustrator, Photoshop og Indesign.

Erlend Angelo

Få fram budskapet

Tidligere ble de gjerne kalt settere eller typografer. Selv Anette Hoel, som startet i læra i 2000, har fagbrev i førtrykk. Det er det ingen som utdannes til lenger. Likevel, selv om det klassiske «blypeller»-yrket er borte og forlengst satt på museum, er det ikke mindre behov for profesjonelle folk til å gjøre et budskap tydelig og understøttet av utformingen det får.

Fagfolk som mediegrafikere, tekstforfattere, designere og fotografer samarbeider gjerne tett for et best mulig produkt. Produktet kan være alt fra en katalog eller et visittkort til alt det visuelle knyttet til et landsmøte i fagbevegelsen eller et digert salgsprospekt for boligutbyggeren Obos, det kan være et opplegg for en Facebook-kampanje eller profil på Instagram.

Gjerholm har en rekke LO-forbund blant kundene sine, og en landsmøtejobb er kanskje den ultimate utfordringen for dem. Da skal alt fra blomsterdekorasjoner og kunstnerisk program til grafisk profil på alt av sakspapirer henge sammen. Det visuelle skal speile innholdet.

Yrke i endring

– Mediegrafikere er som poteter. Det grafiske faget har utviklet seg, og vi må gjøre en innsats for å henge med i svingene, sier Hoel. For endringstakten i yrket er høy. Ikke minst sørger digitaliseringen for det. Hele tiden må en mediegrafiker tilpasse seg nye formater og nye digitale flater og sosiale medier.

– Det grunnleggende er å mestre de verktøyene vi bruker. Men den store jobben er å skape gode relasjoner og å kommunisere godt, og så å utvikle ideer. Først med kunden og så med dem som skal motta budskapet kunden ønsker å formidle, sier Hoel.

MAC: Noe annet enn en Mac som arbeidsverktøy er nærmest utenkelig for mediegrafikere og designere.

MAC: Noe annet enn en Mac som arbeidsverktøy er nærmest utenkelig for mediegrafikere og designere.

Erlend Angelo

Mediegrafiker

Jobber med utforming og produksjon av visuell kommunikasjon, både på analogen og digitale plattformer.

Fagbrev tar fire år, to år på skole og to i bedrift.

Jobber i reklame- og designbyråer, aviser, trykkerier, multimedieselskaper, tv- og produksjonsselskaper, internettbedrifter og informasjonsavdelinger.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss