JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ikea:

Ikea-restauranten er stengt, men ingen ansatte er permittert. Slik takler Ikea koronakrisen

Du får ikke servert kjøttbullar på Ikea nå, men møter i stedet ansatte bevæpnet med antibac, vaskeklut og varme smil.
OMSKOLERT: Hoan Ngoc får opplæring i kassa, ettersom restauranten der hun normalt jobber er stengt. En av oppgavene er å desinfisere betalingsterminalen mellom hver kunde.

OMSKOLERT: Hoan Ngoc får opplæring i kassa, ettersom restauranten der hun normalt jobber er stengt. En av oppgavene er å desinfisere betalingsterminalen mellom hver kunde.

Tormod Ytrehus

06.04.2020
09:56
06.04.2020 15:32

eline@lomedia.no

FURUSET i OSLO: Allerede før du har kommet deg inn den svenskegule svingdøra skjønner du at ting ikke er som vanlig i det store Ikea-varehuset på Furuset i Oslo. Store skilt informerer om reduserte åpningstider og at desinfiserte handlevogner er tilgjengelige inne.

Men i et Norge som i stor grad har stengt ned, holder Ikea åpent. Det er business, men ikke «as usual».

Saken fortsetter under bildet.

KLAR MELDING: Alle ansatte er utstyrt med et slikt skilt.

KLAR MELDING: Alle ansatte er utstyrt med et slikt skilt.

Tormod Ytrehus

Mye mer renhold

For de rundt 80 som jobber i Food-avdelinga og vanligvis sørger for å holde både restauranten og personalkantina godt forsynt med mat for sultne kunder og ansatte, kunne korona-krisa fort ha betydd at de måtte permitteres.

Både restauranten og kantina er stengt av smittehensyn, det eneste som er igjen er den lille bistroen ved utgangen. Her selges pizza, pølser og kanelsnurrer. Dispensere for kaffe, softis og brus, som baserer seg på selvbetjening, er stengt av nå.

Saken fortsetter under bildet.

STENGT: Den populære restauranten har normalt tusenvis av kunder innom daglig. Men nå er det ingen aktivitet her.

STENGT: Den populære restauranten har normalt tusenvis av kunder innom daglig. Men nå er det ingen aktivitet her.

Tormod Ytrehus

– Her i bistroen jobber det nå litt flere enn normalt, blant annet fordi vi har økt kraftig på renholdet og styrer antallet kunder.

Det sier Faisal Javed. Han er klubbleder for de rundt 50 Fellesforbundet-medlemmene her på Ikea Furuset. Javed er veldig fornøyd med at bedriften har valgt å se mulighetene for å tildele ansatte andre oppgaver enn normalt, framfor å permittere.

– Alle her er veldig glade for å ha en jobb å gå til, sier Faisal.

Scandic-hoteller skånet egne ledere da de skulle permittere

Også økonomisk sikkerhet

Assisterende varehussjef Omed Mostapha Poor understreker at alle råd og anbefalinger fra myndighetene følges, i en hel serie med tiltak (se faktaboks). Ikke minst handler det om å oppfordre kundene til å holde avstand, og til ikke å ta på flere produkter i varehuset enn høyst nødvendig.

Saken fortsetter under bildet.

TILTAK: Handlevognene skal vaskes mellom hver kunde som benytter dem.

TILTAK: Handlevognene skal vaskes mellom hver kunde som benytter dem.

Tormod Ytrehus

– Men vi har også ansvar for å holde sysselsettingen i gang. Førsteprioritet har medarbeidernes og kundenes helse og sikkerhet. Likevel, et viktig hensyn er også medarbeidernes økonomiske sikkerhet. Derfor er vi opptatt av at medarbeiderne er i jobb så lenge som mulig, samtidig som vi gjør smitteverntiltak og ivaretar helse og sikkerhet, sier Poor.

Ikea på Furuset er en i særklasse internasjonal arbeidsplass. Sist de telte var 67 nasjonaliteter representert blant de 600 ansatte. Klubbleder Faisal Javed har pakistanske røtter, mens assisterende butikksjef Omed Poor er kurder fra Iran.

Bak de nylig installerte plexiglassene i bistroen er verneombud Houcine El Kamel (fra Tunisia) og Alagie Touray (fra Gambia) travle med å betjene pølsesultne kunder og steke ferske kanelsnurrer.

Saken fortsetter under bildet.

ÅPENT: Houcine El Kamel jobber i bistroen, det eneste serveringsstedet på Ikea som holder åpnet. Han er glad for å være på jobb.

ÅPENT: Houcine El Kamel jobber i bistroen, det eneste serveringsstedet på Ikea som holder åpnet. Han er glad for å være på jobb.

Tormod Ytrehus

– Det kjennes trygt å jobbe, med alle de tiltakene vi har. Og jeg er veldig glad for at vi ikke er permittert. Jeg måtte sitte to uker i karantene etter en reise, og det var utrolig kjedelig. Savnet av kollegaene var stort, sier Alagie Touray.

Nye oppgaver, nye verktøy

Men bistroen er ikke nok til å sysselsette 80 personer. Derfor har mange av dem som normalt jobber på Food-avdelinga fått muligheten til å takle nye oppgaver.

Kjøkkensjefen fra restauranten står i kassaområdet med antibac til alle kunder som ønsker det, og informasjon om hvordan unngå klyngedannelser og om å holde avstand.

Saken fortsetter under bildet.

ANTIBAC: Kjøkkensjef Kine Sommarstad har også fått nye oppgaver.

ANTIBAC: Kjøkkensjef Kine Sommarstad har også fått nye oppgaver.

Tormod Ytrehus

I de selvbetjente kassene er det nå bare tillatt å bruke annenhver. Hoan Ngoc (fra Vietnam) jobber vanligvis i restauranten, men får nå opplæring i kassa. Hun bistår kunder og desinfiserer skannere og betalingsterminaler mellom hver gang de brukes.

Hoan synes det er en fin utfordring å få prøve seg på noe nytt. Det er en annerledes arbeidshverdag.

– Nei, jeg er ikke redd for helsa, svarer hun med et stort smil når Magasinet spør.

Litt lenger inn i varehuset stabler Valence Murawanga (fra Rwanda) puter til et utemøblement på ei tralle. Også han er forflyttet fra restauranten og jobber nå med å plukke ut varer som kunder bestiller på nettet.

Saken fortsetter under bildet.

NETTBASERT: Vanligvis jbber han i restauranten, men nå plukker Valence Murawanga varer til kunder som har bestilt på nett.

NETTBASERT: Vanligvis jbber han i restauranten, men nå plukker Valence Murawanga varer til kunder som har bestilt på nett.

Tormod Ytrehus

– Det går bra nå, når jeg har fått dreisen på dette nye verktøyet mitt, sier han og viser fram en avansert mobil der varene ramses opp.

100 prosent tillitsvalgt

Normalt har klubbleder Faisal Javed frikjøp til tillitsvalgtarbeid i 20 prosent av stillingen sin. Nå under korona-krisa er han og klubbleder for Handel og Kontor fristilt til å bruke all tiden sin på å jobbe for medlemmenes og medarbeidernes velferd. Det samme gjelder hovedverneombudet.

– Hele dagen går jeg rundt og snakker med folk. Jeg må si det er positivt å se hvordan de som får nye oppgaver blir tatt godt imot av kollegaer på andre avdelinger, sier han. Det er ikke mange som gir uttrykk for korona-frykt, forteller han og mener de omfattende tiltakene er årsaken.

– Men det er klart, med 600 ansatte hadde det nærmest vært unaturlig om det ikke også fantes noen engstelige.

Assisterende butikksjef Poor er enig. Han skryter av innsatsen til de tillitsvalgte.

– Samarbeidet er helt eksepsjonelt. En av våre viktige verdier er fellesskap. Vi står sammen i denne vanskelige tida, sier han.

Saken fortsetter under bildet.

SAMARBEID: Klubbleder Faisal Javed (til venstre) og assisterende varehussjef Omed Poor skryter av fellesskapet og samarbeidet på Ikea.

SAMARBEID: Klubbleder Faisal Javed (til venstre) og assisterende varehussjef Omed Poor skryter av fellesskapet og samarbeidet på Ikea.

Tormod Ytrehus

Likevel, klubbleder Faisal gleder seg til normaliseringen som en gang vil komme.

– Jeg har jobbet i 16 år her, og må si at miljøet på restauranten er noe for seg selv. Det er ekstremt høyt tempo, og mye tull og humor. Det savner jeg, sier han.

Her er noen av tiltakene på Ikea Furuset

* Redusert åpningstid, holder stengt påskeaften

* Kontrollerer at det ikke er for mange kunder inne i varehuset og tar eventuelle tiltak

* Økt renhold, alt at engangs handlemateriell som målebånd, handlelister, blyanter og gule handleposer er fjernet

* Alle touch-skjermer er tatt bort

* Handlevogner desinfiseres mellom hver kunde

* Skannere og betalingsterminaler desinfiseres mellom her kunde

* Tilgang på antibac mange steder i varehuset

* Restaurant og personalkantine, barneområder, hvileområder og lekeland er stengt

* Alle ansatte bærer skilt: Vennligst hold avstand

* Merking på hyller og rundt i varehuset om ikke å ta på ting unødig

* Hyppig informasjon om avstand på kunderadioen

* Om nødvendig begrense nye kunder inn i varehuset for å unngå trengsel

* Fysiske hindringer for å hindre nær kontakt med kunder, som pleksiglass i bistroen

* Mer fokus på netthandel og bestilling av kjøkken og garderober med konsulent skjer digitalt

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
06.04.2020
09:56
06.04.2020 15:32