JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Holship-saken:

Norge risikerer refs fra Strasbourg etter dom i havnearbeidernes disfavør

De fleste saker som meldes inn til den europeiske menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg avvises. LO sin klage på Høyesteretts dom i den såkalte Holship-saken har gått igjennom alle hindre. Til nå.
LOs klage på Høyesteretts dom i Holship-saken ender trolig med en dom i Den Europeiske Menneskerettighetsdomstolen. Saken har vært gjennom to ulike vurderinger, men har ennå ikke blitt avvist. Nå ligger den i kø for videre behandling.

LOs klage på Høyesteretts dom i Holship-saken ender trolig med en dom i Den Europeiske Menneskerettighetsdomstolen. Saken har vært gjennom to ulike vurderinger, men har ennå ikke blitt avvist. Nå ligger den i kø for videre behandling.

Sissel M. Rasmussen

roy@lomedia.no

Saken gjaldt i utgangspunktet en boikott som Norsk Transportarbeiderforbund innførte mot det danskeide selskapet Holship i Drammen, siden selskapet nektet å inngå tariffavtale med forbundet.

I stedet for å benytte havnearbeidere fra administrasjonskontoret for havnearbeid på Drammen havn som i tariffavtalen hadde fortrinnsrett til losse- og lastearbeidet, ville Holship benytte egne ansatte.

Les også: Første frist i Holship-saken har utløpt: Omdiskutert høyesterettsdom går videre i Strasbourg

Ender trolig i dom

Saken endte til slutt i Høyesterett, der et flertall på ti mot sju stemmer rett før jul i 2016 kom til at boikotten var ulovlig og at fortrinnsretten i tariffavtalen var i strid med EØS-avtalen.

Begge deler har LO anført i sin klage til Den Europeiske Menneskerettighetsdomstolen (EMD). For det første mener LO at Høyesterett har sensurert innholdet i en gydlig inngått tariffavtale. Dette mener LO er i strid med forhandlingsretten som er beskyttet av den Europeiske Menneskerettighetskonvensjonen (EMK). For det andre mener LO at boikott som virkemiddel er beskyttet av streikeretten, blant annet gjennom konvensjoner i FNs internasjonale arbeidsorganisasjon, ILO.

Ifølge LOs advokater har tre dommere konkludert med at saken gjelder spørsmål som ikke tidligere er avgjort gjennom domstolens praksis. Klagen er nå ferdig forberedt og er fremmet for et av domstolens kammere med sju dommere. Der ligger saken nå i «kø».

– Den videre saksgangen avgjøres nå av EMD. Domstolen kan fortsatt avvise saken, men mer trolig blir det en form for en dom. Når det foreligger en avgjørelse, kan saken unntaksvis overføres til Storkammer for ny behandling, skriver LO-advokatene i en fersk redegjørelse.

TAPER OG VINNER: Terje Fenn-Samuelsen, daværende 1. nestleder i NTF (til venstre) tapte slaget mot advokat Nicolay Skarning som representerte Bedriftsforbundet og Holship i Høyesterett.

TAPER OG VINNER: Terje Fenn-Samuelsen, daværende 1. nestleder i NTF (til venstre) tapte slaget mot advokat Nicolay Skarning som representerte Bedriftsforbundet og Holship i Høyesterett.

Roy Ervin Solstad

Oppreisning

Terje Fenn Samuelsen, leder i havnearbeiderseksjonen i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, fungerende nestleder i Fellesforbundets tariffavdeling og tidligere nestleder i Transportarbeiderforbundet, er spent.

– Med forbehold om at jeg ikke er jurist, så er denne utviklingen positiv, og skulle vi til slutt få en dom i vår favør, vil det være en oppreisning, sier han.

Noen omgjøring av Høyesteretts dom som kanskje noen havnearbeidere drømmer om, vil imidlertid ikke skje.

– Nei, vi får ingen omkamp på Holship-dommen, men en dom i Menneskerettighetsdomstolen kan si at forutsetningene for Høyesterettsdommen ikke var riktige. Det vil også måtte medføre at Norge må opprette et register over registrerte havnearbeidere etter reglene som er definert i havnearbeiderkonvensjonen til ILO, påpeker Terje Fenn Samuelsen.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse