– Det er komplett meningsløst at vi skal bruke millioner av kroner på å holde de flyktningene unna arbeidslivet i Norge, når de både kan og vil kjøre buss her i Norge, sier tillitsvalgt Marit Engeseth. (Illustrasjonsfoto)
Tormod Ytrehus
Norge skriker etter bussjåfører, men nekter ukrainske flyktninger å sette seg bak rattet
Oleksandr Klievtsov kjørte buss i Tyskland i et helt år etter at han flyktet fra Ukraina. Men en særnorsk bestemmelse stopper den erfarne bussjåføren fra å jobbe i et norsk busselskap.
roy@lomedia.no
etk@lomedia.no
Bergen: – Jeg har rundt 50 navn på en liste over ukrainske flyktninger som jobbet som bussjåfører i Ukraina, og som gjerne vil kjøre buss i Norge. Den lista omfatter bare flyktninger bosatt i og rundt Bergen, sier Nataliya Mohn.
Hun er selv ukrainer, men har bodd i Norge i 20 år. De siste seks årene har hun jobbet som bussjåfør for Tide. Med seg har hun åtte ukrainske flyktninger. Sju av dem har bakgrunn som bussjåfører i hjemlandet. Den siste kjørte lastebil.
– Vi er så takknemlige for all den støtten og hjelpen vi har fått fra Norge, men vi ønsker å gi noe tilbake. Å bidra i det norske samfunnet, forteller Mykolo Donchenko.
Han går med armen i fatle etter at han ble skadet i kamper mot russiske soldater. Han har kjørt buss i både Sveits og Tsjekkia.
Men i stedet for å bli integrert i Norge ved å jobbe, tjene egne penger og betale skatt, så slipper ikke de ukrainske bussjåførene til bak rattet på norske busser.
– Jeg har europeisk førerkort for buss. Jeg kjørte buss i Tyskland et helt år, forteller Oleksandr Klievtsov.
Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
– Meningsløst
I Norge får han ikke lov. Årsaken er at politiregisterloven krever vandelsattest fra et EU- eller EØS-land for at man skal kunne få kjøreseddel.
Fordi Ukraina ikke er et EU- eller EØS-land, har ikke ukrainere mulighet til å skaffe seg attesten de trenger.
Det må man ha for å kjøre buss. Alternativet er å være bosatt i et EU- eller EØS-land i fire år for å kunne få vandelsattesten.
Det er en særnorsk bestemmelse. Tillitsvalgt for bussjåførene organiserte i Fellesforbundet på bussdepotet til Tide på Fana i Bergen, Marit Engeseth håper norske politikere får ordnet et unntak for flyktningene fra Ukraina.
– Det er komplett meningsløst at vi skal bruke millioner av kroner på å holde de flyktningene unna arbeidslivet i Norge, når de både kan og vil kjøre buss her i Norge, tordner Engeseth.
Enda mer merkelig blir bestemmelsen når det ikke er noe i veien for at ukrainske bussjåfører kjører buss i Norge, hvis de kjører for utenlandske selskap.
– Jeg kan kjøre for et polsk selskap i Norge, men ikke for et norsk selskap i Norge, sier Klievtsov og rister på hodet.
Ønsker seg ukrainske kolleger
NHO Transport har anslått at det kreves 1000 nye bussjåfører hvert eneste år framover. Marit Engeseth er derfor klar på at å hjelpe de ukrainske flyktningene også hjelper bransjen.
– Vi vil jo hjelpe de slik at de kommer seg i jobb fortest mulig, og jeg er glad for at både NHO Transport, Fellesforbundet – og sikkert også Yrkestrafikkforbundet jobber aktivt med denne saken, sier hun.
Natalia Abrosimenkova er som alle de andre, svært utålmodig.
– Vi trodde jo at vi kunne begynne å jobbe med en gang vi kom hit til Norge, forteller hun.
Navnesøster Nataliya Mohn, sier hun stadig får telefoner fra ukrainske flyktninger som vil jobbe som bussjåfører.
– Jeg blir ringt opp hver eneste dag, og prøver å forklare hvordan regelverket er. Men dette skal vi klare, sier Mohn.
Marit Engeseth er nesten like bombastisk.
– Jeg håper vi klarer å løse dette problemet. Jeg gleder meg til å få dem som kolleger, smiler hun.
Ukrainske flyktninger var bussjåfører i hjemlandet, men må vente i fire år for å gjøre det samme i Norge. Fana i Bergen trenger 15 yrkessjåfører til å kjøre buss, Nataliya Mohn (foran i midten) kan stille med 50 på en time. Alt de trenger er norskkurs og en lovendring. Fra venstre: Oleksandr Klievtsov, Serhii Horbanov, Ihor Yavorskiy, Vitaliy Prodan, Oleksii Hlukhenkyi, bussjåfør Nataliya Mohn, Natalia Abrosimenkova, Viacheslav Abrosimenkov og Mykolo Donchenko.
Erlend Tro Klette
Utreder muligheten
Når og om det vil la seg realisere, er foreløpig usikkert, selv om samferdselsminister Jon Ivar Nygård bekrefter at departementet er kjent med bransjens behov og ukrainernes særegne situasjon.
– Vi utreder for tiden muligheten for å innføre tilpasninger, men vandelskontrollen er en lovfestet sikkerhetsmekanisme som er viktig for å ivareta passasjerenes sikkerhet. Uten botid i Norge eller EØS er kjøreseddelkandidatenes vandel svært vanskelig å kontrollere, skriver Nygård i en e-post.
Også Justisdepartementet peker på dagens lovverk.
– Etter politiregisterlovens paragraf 36 er det ikke adgang til å vurdere vandel på grunnlag av politiattester fra land utenfor EØS-området. Begrunnelsen for at dette er blant annet at det kan være svært utfordrende å verifisere politiattester fra land utenfor EØS-området, og i mange tilfeller kan det være tvil om attestens pålitelighet, er svaret Magasinet for fagorganiserte får på e-post.
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Postens behandling av sjåførene skaper usikkerhet
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie