JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TUNGT: Å være slamsuger-operatør betyr både tunge tak, skitt og møkk. Men det er en nødvendig jobb som må gjøres.

TUNGT: Å være slamsuger-operatør betyr både tunge tak, skitt og møkk. Men det er en nødvendig jobb som må gjøres.

Håvard Sæbø

Hva gjør en slamsuger-operatør?

Petter tåler vond lukt. Det er nødvendig for en med hans yrke

– Dette er en jobb for folk som aldri er blitt lei av søle og vann, sier Petter Werner Johansen.

hanne@lomedia.no

OSLO: Hos Norsk Gjenvinning på Haraldrud i Oslo sitter Petter Werner Johansen i styrehuset i den store lastebilen som har en slamsuger påmontert. Bilen ligner mye på tankbil. Denne er en kombibil med dobbel tank. En for vann, en for slam. Akkurat nå driver han og fyller opp vanntanken. Han sitter og følger med på en skjerm på dashbordet som viser vekta av lasten.

Når han har fått det som skal til av vann, kobler han en ekstremt kraftig høytrykksspyler til vanntanken.

VERKTØYET: Førerkort for stor bil kreves for å bruke det viktigste verktøyet i slamsuging.

VERKTØYET: Førerkort for stor bil kreves for å bruke det viktigste verktøyet i slamsuging.

Håvard Sæbø

Dagens første jobb er å tømme avløpsrenna i vaskehallen hos Norsk Gjenvinning. Med en stor krok drar han unna ristene som dekker den lange renna langs midten av betonggulvet. Der avdekkes det mye slam og møkkete vann. Under ei av lukene på bilen er det et kontrollpanel hvor han kan styre den store sugeslangen.

Inntaket på tankbilen er plassert høyt for å hindre tilbakeføring av slammet dersom vakuumet plutselig forsvinner. Slammet må leveres på et godkjent mottak, et kloakkrenseanlegg, lagringsbasseng, lagringstank eller et annet egnet sted.

Etter at slammet er sugd inn i tankbilen, tar Petter Werner Johansen fram høytrykksspyleren og spyler rent i renna.

Høytrykksslangene som brukes kan variere i størrelse, mest vanlig er en halv til én tommes slanger. Til disse brukes det forskjellig form for dyser, i forskjellig form og størrelse. Trykket fra pumpen kan variere ut fra hvilken pumpe man velger og etter jobben som skal gjøres.

– Hva er fint med denne jobben?

– Jeg har jo hatt den i 15 år, så noe bra må det vel være, sier Petter Werner Johansen med et smil, men blir fort alvorlig igjen.

– Du er jo fri og kan styre mye selv, legger han til.

– Det aller beste er når du ser at du virkelig hjelper folk. Når avløpet deres er tett, eller de har fått kjelleren full av vann og gjørme. Da er det fint å være slamsugeroperatør, sier Petter Werner Johansen.

Han hadde hatt mange forskjellige jobber før han fant ut at det var lurt å ta lappen på lastebil. Først kjørte han melkebil i noen år, før denne jobben dukket opp.

Det blir mange morsomheter fra folk som hører hva han jobber med. Det meste har han hørt før, etter å ha jobbet i bransjen i mange år. Og han har sett folk fort gi opp jobben på grunn av lukta. Men han har vent seg til det.

– Akkurat som du venner deg til lukta når du har bleiebarn, sier slamsuger-operatøren som jobber i NG HøyVaTek AS, der han også er klubbleder for Fellesforbundets klubb.

 HJELP: Å kunne hjelpe folk med problemer er noe av det beste med jobben, mener Petter Werner Johansen.

HJELP: Å kunne hjelpe folk med problemer er noe av det beste med jobben, mener Petter Werner Johansen.

Håvard Sæbø

Slamsuger-operatør

Det er ikke noe eget fagbrev for å operere slamsugere, men det trengs førerkort for stor lastebil.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss