JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Robot

Roboten Bella er Isaks nye kollega på Gardermoen: – Hun vekker oppsikt

En servitørrobot har blitt rene attraksjonen i baren på Gardermoen. Men kan den gjøre de ansatte overflødige?
Serverings- og rydderoboten Bella er foreløpig en attraksjon blant reisende på Oslo lufthavn. Isak Hirsi synes det er artig å jobbe med en robot.

Serverings- og rydderoboten Bella er foreløpig en attraksjon blant reisende på Oslo lufthavn. Isak Hirsi synes det er artig å jobbe med en robot.

Tormod Ytrehus

eline@lomedia.no

GARDERMOEN: Fredag formiddag er det stille og rolig på Hunter Bar på utenlandsterminalen på Oslo lufthavn. Rushet er ennå ikke i gang, men en vennegjeng tar seg en pils før avreise til Berlin.

Noen eldre damer koser seg med kaffe, strikking og en drøs. Smilene og latteren sitter løst i møte med den nye servitøren på baren: Roboten Bella.

Bella kjører mellom bordene med mat og drikke, med et dataanimert smil på skjermen. Hun har små ører med lys som veksler mellom ulike farger, og minner litt om en katt.

Men Bella er ikke helt selvgående.

De ansatte på baren må laste opp maten kokken har laget og det hun skal levere av drikke på brettene, og taste inn bordnummeret der hun skal levere.

Det er servitør Isak Hirsi som er eksperten på å håndtere Bella og sette henne i arbeid.

Saken fortsetter under bildet.

Bella har akkurat levert fra seg skittent servise og søppel inne på kjøkkenet.

Bella har akkurat levert fra seg skittent servise og søppel inne på kjøkkenet.

Tormod Ytrehus

Teller som en halv

– Vi er to som jobber ute i restauranten og i baren. Med Bella er vi kanskje to og en halv, flirer han.

Hirsi synes det er spennende og nytt å jobbe med roboter, og er fornøyd med å være med på dette prøveprosjektet.

Bella ble satt i drift i fjor høst på Hunter, mens et annet sted på flyplassen jobber rydderoboten Hola.

– Det er klart hun vekker oppsikt. Bella er nærmest blitt en attraksjon. De fleste kundene er ganske tilfredse. Dette er framtida, og det kommer uansett hva vi måtte mene. Selv om det er et stykke fram dit, kan nok robotene erstatte i alle fall noen av oss mennesker her, sier Hirsi.

Enn så lenge er roboten et tillegg, og ikke en erstatning.

Det som er helt sikkert, er at hun sparer de ansatte for en god del skritt i løpet av en vakt.

– Vi slipper å stresse så mye med rydding, og restauranten ser bedre ut, sier Isak Hirsi.

Prosjektleder i Select Service Partner Tor Nygård sier det ikke er aktuelt at roboter skal erstatte ansatte.

– Vi driver i en bransje der kontakt med mennesker er det viktigste. Vi ser for oss at robotene kan gjøre hverdagen enklere, og gi mer tid for ansatte til å snakke med kunder og yte service, sier Nygård.

Saken fortsetter under bildet.

ATTRAKSJON: Serverings- og rydderoboten Bella er foreløpig en attraksjon blant reisende på Oslo lufthavn. Isak Hirsi synes det er artig å jobbe med en robot.

ATTRAKSJON: Serverings- og rydderoboten Bella er foreløpig en attraksjon blant reisende på Oslo lufthavn. Isak Hirsi synes det er artig å jobbe med en robot.

Tormod Ytrehus

Den gode samtalen

Rundt om i lokalet surrer Bella for seg selv. Nå skal hun rydde, og da løper teksten «Garbage please» over skjermen hennes.

Gjestene prøver velvilligst å gjøre som hun ber om. Når brettene er fylt, kan hun kjøre inn på kjøkkenet og levere søppel og oppvask.

Selv om hun kan avlaste personalet med en del enkle oppgaver, er gjestene vi snakker om ikke i tvil:

– Det er jo fantastisk! Hun er gøyal, men det er ikke greit om slike truer jobbene til de ansatte, er det unisone svaret vi får.

Spørsmålet er om den positive stemningen skyldes det nye og morsomme med en serveringsrobot, og om folk med tiden vil bli lei av det tross alt upersonlige preget en robot gir et serveringssted.

For selv om Bella til og med kan programmeres til å synge bursdagssangen for gjestene, er det et stykke fram til at robotene er intelligente nok til å kunne føre en skikkelig samtale med gjestene. Gi noen ekte bartenderråd.

Prosjektleder Tor Nygård i SSP understreker at robotene er et prøveprosjekt, der de nå tester ut hvordan de fungerer i flyplassmiljøet.

Det gjenstår blant annet å se hvordan de håndterer folkemengder, kofferter og trillevogner i sommertrafikken.

– Potensialet for at de er til hjelp for de ansatte, er stort. For eksempel ved rydding kan de fungere som en smartere og automatisert ryddetralle som gjør jobben enklere, sier Nygård.

Velferdsteknologi: Kan roboten Eve være løsningen på bemanningskrisa i helsevesenet?

Dette er framtida, og det kommer uansett hva vi måtte mene

Isak Hirsi, servitør

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse