JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Transportbransjen

Sjåfører får ikke betalt for hvilepausen de er pålagt å ta

Yrkessjåfører er pålagt å ta 45 minutters pause etter 4,5 time med kjøring. Den pausen er ikke arbeidstid, og skal dermed ikke lønnes, mener TTN Trucking.
VANSKELIG: De tillitsvalgte lastebilsjåførene i TTN Trucking, Lukasz Drezer (til venstre) og Piotr Lisowski, opplever at bedriften ikke etterlever tariffavtalen de har undertegnet.

VANSKELIG: De tillitsvalgte lastebilsjåførene i TTN Trucking, Lukasz Drezer (til venstre) og Piotr Lisowski, opplever at bedriften ikke etterlever tariffavtalen de har undertegnet.

Roy Ervin Solstad

Saken oppsummert

roy@lomedia.no

TTN Trucking skrev under tariffavtale med Fellesforbundet rett før jul i 2023.

Mer enn ett år senere, har fremdeles ikke Fellesforbundet og TTN Trucking AS klart å bli enige om hvordan sjåførene skal lønnes, og hva som skal regnes som arbeidstid.

I møter har TTN Trucking fastholdt at sjåførene sin arbeidstid ikke omfatter den pålagte hviletiden som sjåførene må etterleve.

Kjøre- og hviletidsreglementet sier nemlig at etter 4,5 time må sjåføren ha minst 45 minutter pause.

Selskapet vil i stedet forholde seg til en forskrift som sier at sjåførenes pause ikke skal regnes som en del av arbeidstiden.

Forbundet: – Forsøkte seg under tariffoppgjøret

Nå pensjonert, tidligere faglig sekretær i Fellesforbundet, Ole Einar Adamsrød, fnyser av påstandene om at det er forskriften, den såkalte FATS som skal gjelde, og ikke bestemmelsene om arbeidstid i tariffavtalen som selskapet har signert.

Et forslag om å endre hva som skulle regulere arbeidstiden ble avvist i tarifforhandlingene, sier tidligere faglig sekretær i Fellesforbundet, Ole Einar Adamsrød.

Et forslag om å endre hva som skulle regulere arbeidstiden ble avvist i tarifforhandlingene, sier tidligere faglig sekretær i Fellesforbundet, Ole Einar Adamsrød.

Roy Ervin Solstad

– Dette kan verken bedriften eller Norges Lastebileier-Forbund kreve. De forsøkte seg under tariffoppgjøret i fjor vår, men det ble avvist fra vår side og kom dermed ikke med i tariffavtalen, påpeker han.

Denne uenigheten ble det laget en uenighetsprotokoll på etter et møte mellom ledelsen i TTN Trucking og de tillitsvalgte sjåførene.

Der fremkommer synet på saken fra begge sider, men bedriften nektet å signere uenighetsprotokollen.

– Truet tillitsvalgte

Tonni Johan Amundsen, faglig sekretær i Oslo Transportarbeiderforening i Fellesforbundet, er oppgitt.

– Jeg har viftet med det røde flagget inn mot eget forbund, og vi håper å få til et møte mellom Fellesforbundet og NLF innen kort tid. Bakgrunnen er tvistene som er sendt inn, og å få varslet NLF om bruddene vi mener har funnet sted. Håpet er jo at NLF ser utfordringene, og går inn og lærer opp medlemmet sitt litt, påpeker han.

TRENGER VOKSENOPPLÆRING: Faglig sekretær i Oslo Transportarbeiderforening, Tonni Johan Amundsen, mener TTN Trucking må tas i skole av NLF, slik at bedriften kan følge tariffavtalen den har signert.

TRENGER VOKSENOPPLÆRING: Faglig sekretær i Oslo Transportarbeiderforening, Tonni Johan Amundsen, mener TTN Trucking må tas i skole av NLF, slik at bedriften kan følge tariffavtalen den har signert.

Håvard Sæbø

Ifølge Amundsen, er det ikke det eneste selskapet har gjort for å torpedere samarbeidet med Fellesforbundet og de tillitsvalgte.

– I et møte med bedriften, ble de tillitsvalgte truet med å bli satt opp på dårlige ruter, slik at det blir vanskelig for dem å få gjort jobben som tillitsvalgte, forteller Amundsen som var på møtet.

– For eksempel på rene nattruter til Trondheim. Dermed vil de være utilgjengelige for mange av sjåførene, siden de må sove på dagtid, utdyper han.

Fagforeningsknusing?

Han ramser også opp at:

Sjåførene ikke får ordentlig skiftplan

De jobber for lange vakter på nettene

De får ikke overtidsbetalt etter ti timers jobb

At sjåførene på biler med to sjåfører forskjellsbehandles

– Når det er to sjåfører på en bil, så skal ikke de to forskjellsbehandles lønnsmessig. Hjelpemannen er fortsatt tilgjengelig for arbeidsgiver og skal lønnes for det, men det gjør ikke TTN Trucking. Det til tross for at en enighetsprotokoll signert av både Fellesforbundet og Norsk Lastebileier-Forbund sier at det skal gjøres, sier Amundsen oppgitt.

Nå har han også plukket opp rykter om at selskapet vurderer å outsource transporten.

– Hvis det blir resultatet av at de ansatte krevde tariffavtale, vil jo jeg klassifisere dette som god gammeldags fagforeningsknusing, tordner han.

Norske kjøre- og hviletidsbestemmelse

Etter en kjøreperiode på fire og en halv time skal føreren ta en sammenhengende pause på minst 45 minutter, med mindre føreren gjennomfører en hvileperiode.

Denne pausen kan erstattes av en pause på minst 15 minutter, etterfulgt av en pause på minst 30 minutter, dersom pausene fordeles over perioden på en slik måte at bestemmelsene i første ledd overholdes.

Kilde: EU-forordning: 561/2006, kapittel II, artikkel 8

Glad i arbeidsturnusen

De to tillitsvalgte for de nesten 150 sjåførene, Lukasz Drezek og Piotr Lisowski, bekrefter at det har vært utfordrende å være tillitsvalgt i TTN Trucking, men at forholdene ble litt bedre etter selskapskontrollen i november 2023.

Helt bra er det imidlertid ikke.

– Vi kan fremdeles bli sendt på de lengste og minst attraktive turene, sier Lisowski.

Tross det, ønsker verken han eller Drezek å slutte.

– Akkurat som de fleste andre sjåførene fra Polen, Romania og Litauen, så bor vi i hjemlandet vårt. Derfor passer det oss veldig bra å kunne jobbe to uker og ha to uker fri. Vi elsker det systemet, understreker Lukasz Drezek.

Norsk Lastebileier-Forbund vil ikke kommentere

Administrerende direktør i Norsk Lastebileier-Forbund, Knut Gravråk, ønsker ikke å kommentere saken med TTN Trucking:

– Norges Lastebileier-Forbund kan ikke uttale seg i media om pågående forhandlings- og tvistesaker tilknyttet våre medlemsbedrifter.

Knut Gravråk, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund.

Knut Gravråk, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund.

Andre Kjernsli

– På generelt grunnlag vil jeg være tydelig på at NLF står støtt bak tariffavtalen vi har signert med Fellesforbundet og YTF. Vi ivaretar alltid våre medlemmers interesser med utgangspunkt i tariffavtalen, samt gjeldende lov- og forskriftsverk. Dersom det forekommer klare brudd på tariffavtalen vil vi overholde vår aktivitetsplikt, skriver Gravråk i en e-post til Magasinet for fagorganiserte.

TTN Trucking vil vente med å svare

Daglig leder i TTN Trucking AS, Geir-Ola Sæther har fått forelagt alle påstandene i denne saken. Han skriver i en sms at han avventer et møte med Fellesforbundet den 24. mars før han vil uttale seg om saken og påstandene som er fremmet.

TTN Trucking AS er heileid av Thermo-Transit Norge AS som igjen er heleid av den litauiske transportgiganten Girteka.

Girteka har omkring 23.000 ansatte og 10.000 lastebiler over hele Europa.

Mange regelbrudd

I 2021 avslørte Norsk Lastebileier-Forbund at Girteka hadde blitt politianmeldt 20 ganger, bare i Norge.

Grunnen var brudd på et transportregelverk som skal regulere hva utenlandske transportører kan foreta av innenlands transport i Norge.

Men heller ikke TTN Trucking AS, har alt på stell.

Under en selskapskontroll foretatt av både Arbeidstilsynet, Statens vegvesen og Skatt Øst, fant kontrollørene mange mangler.

Disse punktene er hentet fra Arbeidstilsynets rapport:

• Manglende registrering av, turnus, daglig arbeidstid og overtid

• Ansatte blir fratatt en feriedag årlig

• Manglende registrering av døgn- og ukehvil samt tilgjengelighetstid

• Brudd på bestemmelser om nattarbeid og samlet ukentlig hviletid

• Omfattende brudd på daglig hviletid

• Sjåfører har kjørt liten bil for selskapet rett før de har fortsatt i lastebil med to-sjåførordning.

• Sjåfører har gjort annet arbeid som å skifte dekk, reparasjon av hengere, kjøring av kollegaer til og fra flyplass og arbeid på terminal i perioden sjåførene skulle hatt ukehvil.

• Siden selskapet ikke hadde tariffavtale, kan man ikke forhandle seg under 36 timer sammenhengende ukehvil. Dette er blitt gjort.

• Innkvartering av sjåfører er ikke i henhold til kravene som stilles i lovverket.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse