SNART GODKJENT: Bilpleie, dekkskift og dekklager blir fra 1. juli omfattet av den samme godkjenningsordningen som renovasjonsbransjen har. Hos MS Bilpleie i Skien der Thomas Johansen jobber, er alt på stell allerede.
Tormod Ytrehus
Svart arbeid
Snart må du vaske bilen selv, om du skal ha det ordentlig billig
Fra 1. juli kan ikke hvem som helst drive med bilpleie, dekklagring og dekkskift. Bedriftene må ha godkjenning fra myndighetene.
roy@lomedia.no
tormod.ytrehus@lomedia.no
Det blir mottatt med jubel hos MS Bilpleie i Skien.
– Vi som driver seriøst har lengta etter en slik godkjenningsordning, sier daglig leder Petter Malmgren Danielsen.
Historiene om bedrifter der ansatte, uten verken arbeids- eller oppholdstillatelse, har gått på luselønn, og det verken har blitt betalt moms, skatt eller arbeidsgiveravgift har dukket opp med jevne mellomrom i årevis.
Mange krav
Den nye godkjenningsordningen følger malen som er blitt innført for renholdsbransjen, og betyr at det blir vanskeligere å drive useriøst.
Skal man godkjennes må man både ha en fungerende bedriftshelse- og vernetjeneste, det skal være arbeidskontrakter for alle ansatte, og de ansatte skal ha HMS-kort som forteller hvem de er, og hvor de er ansatt. Er du ikke godkjent, har du ikke lov å drive, og man har som kunde heller ikke lov å kjøpe tjenester fra selskap som ikke er godkjent. Lister over godkjente bedrifter vil ligge på Arbeidstilsynets nettsider.
– Denne godkjenningen er et godt skritt på veien mot en mer seriøs bransje, sier Ivan Avila.
– Useriøse er kreative
Han er driftsleder hos MS Bilpleie og medlem i Fellesforbundet, men advarer mot å tro at en godkjenningsordning er alt som skal til.
– Dette må følges opp nøye. Selv godkjente selskaper kan jo drive svart, sier Avila.
Malmgren Danielsen er av samme oppfatning.
– Arbeidstilsynet er nødt til å foreta stikkprøver i bransjen. Vår opplevelse er at de ikke har gjort det nok. Vi vet jo at kreativiteten er enorm for å drive useriøst, og det er jo en grunn til at de useriøse har klart å overleve så lenge, understreker han.
Likevel har MS Bilpleie som er heleid av attføringsgiganten Grep Grenland, klart å hevde seg i markedet.
– Å være seriøs har en markedsverdi i seg selv, påpeker Malmgren Danielsen.
MORO PÅ JOBB: Driftsleder Ivan Avila (til venstre) har mange år bak seg i bilpleiebransjen. Petter Malmgren Danielsen begynte som daglig leder da Grep Grenland overtok bedriften for noen år siden.
Tormod Ytrehus
– Må velge «hvitt»
Avila minner om at også i denne bransjen får man gjerne det man betaler for.
– Vi driver ikke med prisdumping. Hos oss betaler du for kompetanse, men vi har seriøse kunder som vet at vi har alt på stell. Det er attraktivt for kundene, sier Avila.
Oppdrag for bedrifter og bilforretninger utgjør omtrent 40 prosent av omsetningen, mens privatkundene står for seks av ti kroner i kassa.
Malmgren Danielsen poengterer at det nettopp er «oss» som privatkunder som kan bidra til å gjøre bransjen mer seriøs.
– Det koker egentlig ned om vi som privatkunder velger å kjøpe bilpleietjenester hvitt, men jo flere lover og regler som kommer, desto bedre er det for de som driver seriøst. Bransjen har pushet på dette i mange år, så vi ønsker godkjenningsordningen velkommen, sier Malmgren Danielsen.
Han spår tøffere tider for de som til nå har drevet useriøst.
– Strengere regler vil appellere til den seriøse delen av bransjen, og det vil også være den som kommer til å overleve med de nye reglene, tror Petter Malmgren Danielsen.
Jobber for allmenngjort lønn
Det er forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, enig i.
– En del useriøse selskaper blir nok borte, men de kriminelle er også de flinkeste til å finne smutthull. Derfor blir kontrollene i etterkant helt avgjørende, sier han.
JOBBER FOR ALLMENNGJØRING: - I løpet av året håpet vi det ikke lenger skal være lov å betale under tarifflønn i bilbransjen, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.
Roy Ervin Solstad
Helt siden 2016 har Fellesforbundet, blant annet i samarbeid med Norges Bilbransjeforbund jobbet for å få en mer seriøs bilbransje, men det settes ikke punktum for det arbeidet når godkjenningsordningen innføres fra 1. juli.
– Vi vil ha allmenngjort lønn i bransjen, og håper vi kan sende en begjæring om det allerede på sensommeren, understreker han. Allmenngjøring innebærer at det er ulovlig å betale noen i bransjen mindre enn lønna som er fastsatt i tariffavtalen.
Fellesforbundet har allerede fått tommel opp fra myndighetenes kontrollorganer, og satser på det samme fra Bilbransjeforbundet.
– Spørsmålet er om hele bilbransjen skal omfattes av allmenngjøringen, eller om bare deler av den skal det. Fellesforbundet mener dette må omfatte alt, da det finnes enkeltstående verksteder som også tilbyr bilpleie, sier Sivertsen.
Fakta
* Fra 1. juli 2022 må bedrifter som driver med bilpleie, dekkskift og dekklagring ha offentlig godkjenning.
* For å bli godkjent må bedriftene ha bedriftshelsetjeneste, vernetjeneste, arbeidskontrakter for alle ansatte, samt at de må ha en ordning for økonomisk kompensasjon for ansatte i tilfelle yrkesskade.
* De ansatte må ha HMS-kort som forteller hvem de er og hvor de jobber.
* Bedriften plikter også å følge kravene til offentlig registrering i enhetsregisteret, foretaksregisteret, folkeregisteret, merverdiavgiftsregisteret og arbeidstaker- og arbeidsgiverregisteret.
* Godkjenningsforskriften sier også at bedriftene skal oppfylle vilkårene i til enhver tid gjeldende forskrift om allmenngjøring av tariffavtale som virksomhetene er omfattet av.
* Bedriften må dokumentere at de har alt på stell hvert tredje år.
* Godkjenningsordningen er basert på tilsvarende ordning for renholdsbransjen.
Fakta
* Fra 1. juli 2022 må bedrifter som driver med bilpleie, dekkskift og dekklagring ha offentlig godkjenning.
* For å bli godkjent må bedriftene ha bedriftshelsetjeneste, vernetjeneste, arbeidskontrakter for alle ansatte, samt at de må ha en ordning for økonomisk kompensasjon for ansatte i tilfelle yrkesskade.
* De ansatte må ha HMS-kort som forteller hvem de er og hvor de jobber.
* Bedriften plikter også å følge kravene til offentlig registrering i enhetsregisteret, foretaksregisteret, folkeregisteret, merverdiavgiftsregisteret og arbeidstaker- og arbeidsgiverregisteret.
* Godkjenningsforskriften sier også at bedriftene skal oppfylle vilkårene i til enhver tid gjeldende forskrift om allmenngjøring av tariffavtale som virksomhetene er omfattet av.
* Bedriften må dokumentere at de har alt på stell hvert tredje år.
* Godkjenningsordningen er basert på tilsvarende ordning for renholdsbransjen.
Mest lest
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle av med tidligpensjon: – Kroppen blir utslitt
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på
Erlend Angelo
Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen
Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.
Privat
På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.
Leif Martin Kirknes
Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Peggy Hessen Følsvik tar selvkritikk for hele LO-familien for valgkampen.
Jan-Erik Østlie
LO innrømmer: Vi bommet på sakene
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin