JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FORNØYD MED FORLIK: Drosjesjåfør Sissel Merete Busch mener et nytt regelverk og Bodø Taxi sin innrømmelse om at taxisentralen ikke hadde lov å utestenge henne fra å kjøre helseturer i 2017, er veldig bra.

FORNØYD MED FORLIK: Drosjesjåfør Sissel Merete Busch mener et nytt regelverk og Bodø Taxi sin innrømmelse om at taxisentralen ikke hadde lov å utestenge henne fra å kjøre helseturer i 2017, er veldig bra.

Privat

Taxisjåfør:

Taxisjåfør Sissel ble straffet for å gå på do. Nå har Bodø Taxi erkjent at straffen var ulovlig

I et forlik i Salten tingrett har Bodø Taxi innrømmet at å utestenge to taxisjåfører fra muligheten til å ta lukrative pasientturer i 2017 var rettsstridig.



05.06.2020
07:00
04.06.2020 14:30

roy@lomedia.no

En av sjåførene, Sissel Merete Busch, fortalte den gang til FriFagbevegelse at hun på grunn av magetrøbbel ikke var i stand til å gi beskjed om at hun ikke kunne ta den turen drosjesentralen i Bodø ville hun skulle ta.

Kostbart toalettbesøk

– Vi har reelt sett 30 sekunder på oss til å svare, men jeg hadde ikke sjans til å gå fra doen så jeg lot turen gå, sa Busch.

Resultatet ble at drosjesentralen ga henne en straff som betød 10.000 kroner i økonomisk tap. På taksameteret hennes tikket det nemlig kort tid etter inn en melding om at hun var utestengt fra helseturer, som blant annet omfatter kjøring til og fra sykehuset, i en måned. Samme straff fikk en annen sjåfør som takket nei til en slik tur siden han var iferd med å avslutte skiftet sitt.

• Les også: Taxisjåfør Sissel Merete var på do – ble utestengt og mistet 10.000 kroner

– Er ikke arbeidsgiver

Daværende leder i Polarsirkelen Transportarbeiderforening i Norsk Transportarbeiderforbund, og nåværende leder i Transportarbeiderforening Nord i Fellesforbundet, Bjørn Tore Bråten, reagerte sterkt på at drosjesentralen, Bodø Taxi oppførte seg som en arbeidsgiver, selv om sjåførene ikke var ansatt der.

– Vi har vært i samtaler med Bodø Taxi om dette mange, mange ganger. De mener de er i sin fulle rett til å stenge ute sjåfører. Vi er ikke prinsipielt imot at det blir reagert på brudd på reglementet, men da skal spillereglene i arbeidslivet følges. Det betyr at det er arbeidsgiver som skal håndtere det, ikke taxisentralen. Sentralen kan ikke oppføre seg som om de er arbeidsgivere, sa Bråten.

Endret regelverket først

Med støtte fra LO tok Transportarbeiderforbundet ut stevning mot drosjesentralen. Det skulle imidlertid vise seg å bli en svært langdryg affære.

– Det opprinnelige søksmålet ble utsatt da vi prioriterte å jobbe med utforming av nytt regelverk i Bodø Taxi som skal sikre ansatte og tillitsvalgte innflytelse og forsvarlig saksbehandling rundt eventuelle. sanksjoner mot sjåførene, forteller Peter Hansen.

Han var forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet og hadde ansvar for taxi-overenskomsten. Etter sammenslåingen med Fellesforbundet er han nå sekretær i forbundets tariffavdeling, men jobber fremdeles med taxibransjen.

– Regelverket kom på plass etter en stund, men Bodø Taxi ville fortsatt ikke erkjenne erstatningsansvar og erkjenne at utestengelsene var rettstridige, forteller Hansen.

• Les også: Mia-Helen får ikke Nav-pengene hun har krav på - måtte selge bilen

Har liten rettssikkerhet

Et nytt forsøk på forlik strandet. Dermed tok Fellesforbundet opp søksmålet i vinter. I rettsmeklingen forut for selve rettssaken valgte Fellesforbundet å frafalle kravet om erstatning.

– For oss har det vært viktig å enten få en erkjennelse fra Bodø Taxi på at utestengelsene var feil, eller en dom på rettsstridig utestengelse, understreker Hansen.

Med forliket i Salten tingrett den 26. mai, fikk LO og Fellesforbundet endelig gjennomslag, nesten tre år etter at sjåførene ble utestengt.

LO-advokat Fredrik Jadar som førte saken på vegne av Fellesforbundet, mener forliket er et viktig gjennomslag for taxisjåførene.

– Mange sjåfører har liten rettssikkerhet vis á vis drosjesentralene og kan utsettes for vilkårlighet i forbindelse med regelbrudd. Det er problematisk når drosjesentralene har enerett til turformidling i sitt distrikt og løyvehaverne med sine ansatte sjåfører har tilslutningsplikt til drosjesentralen, sier han.

• Les også: Så mye mindre får du i dagpenger fra november

Fornøyd med forlik

Peter Hansen sier han håper forliket skal skape presedens.

– Vi håper vi kan bruke dette forliket og erkjennelsen fra Bodø Taxi til å eventuelt unngå at andre sentraler benytter seg av utestengelser vilkårlig som sanksjonsmetode mot ansatte sjåfører, sier Peter Hansen.

Også Sissel Merete Busch er fornøyd.

– Vi har vunnet saken. Både fordi Bodø Taxi har innrømmet at at vi ikke skulle vært utestengt, men også fordi vi nå har fått et nytt regelverk som gjør at vi sjåførene har rett til å uttale oss i lignende saker. Regelverket gjør at det heretter er drosjeeierne som kan få sanksjoner, ikke vi sjåførene direkte, forteller hun.

At det ikke ble noen økonomisk kompensasjon tar hun ikke så tungt.

– Jeg var ikke utestengt fra alle type turer, kun helseturene, og det ville vært vanskelig å dokumentere nøyaktig hvor mye vi tapte, sier hun.

Busch innrømmer at stemningen ikke har vært den beste siden saken kom opp i 2017, men er i hvert fall glad for at drosjeiereren hun kjører for har støttet henne hele veien.

– Jeg har verdens snilleste sjef. På sist lønnsutbetaling måtte jeg spørre ham om han hadde betalt meg for mye, men da hadde han bare satt opp lønna mi uten å gi beskjed, sier Sissel Merete Busch på telefon fra et solfylt Bodø.

Ukjent med dårlig stemning

Nestleder i styret i Bodø Taxi, Lars-Egil Lundquist, sier at også selskapet er fornøyd med forliket.

– Vi har fått et nytt regelverk med nye saksbehandlingsrutiner som alle parter er fornøyd med, så kom noe godt ut av denne saken. Vi har hatt noen tilfeller etter at vi fikk nye regler og det fungerer greit. Det er ikke sikkert at det ville blitt noe annet utfall, men saksbehandlingen er blitt bedre, sier han.

Den ugne stemningen som Busch beskriver siden 2017, kjenner han seg imidlertid ikke igjen i.

– Jeg har ikke oppplevd noen ugrei stemning, sier Lars-Egil Lundquist i Bodø Taxi.

PRESEDENS:  - Vi håper vi kan bruke dette forliket og erkjennelsen fra Bodø Taxi til å eventuelt unngå at andre sentraler benytter seg av utestengelser vilkårlig som sanksjonsmetode mot ansatte sjåfører, sier Peter Hansen, tariffsekretær i Fellesforbundet.

PRESEDENS: - Vi håper vi kan bruke dette forliket og erkjennelsen fra Bodø Taxi til å eventuelt unngå at andre sentraler benytter seg av utestengelser vilkårlig som sanksjonsmetode mot ansatte sjåfører, sier Peter Hansen, tariffsekretær i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
05.06.2020
07:00
04.06.2020 14:30



Mest lest

Hanna Skotheim

Kaisa om å være fattig i Norge: – Vi må se på lønningene til folk

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Flere tusen kan miste AAP-støtten neste uke. Se hvem som rammes

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

Brian Cliff Olguin

LO sier opp avtale med Elkjøp verdt 30 millioner: – De må endre holdning og bonusordning

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

Jan Richard Kjelstrup / ASD. Innfelt: Skjermdump av frifagbevegelse.no

Hva gikk galt da Geir ble mistrodd? Nå vil Nav-sjefen finne svar

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

Jan-Erik Østlie. Innfelt: privat

Rajas ordvalg skaper kraftige reaksjoner: – Helt hårreisende

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Geir Vinnes/MarineTraffic.com

Fisker ble forlatt på kaia og mista 230.000 i lønn da flyet hans ble kansellert

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Tri Nguyen Dinh

Vi jobber mer kveld, natt og helg enn før. Disse bransjene skiller seg ut

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

Merete Jansen

Nav-drapet rystet tillitsvalgte Elisabeth: Her er hennes melding til engstelige ansatte

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Kranfører Rafals historie ryster politikere. Dette vil de gjøre med bemanningsbyråene

Kroppen og arbeidslivet:

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

Sissel M. Rasmussen

Ole Martin kan aldri ta fri på vakt i fengselet: – Det er den konstante årvåkenheten som sliter mest

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Martin Guttormsen Slørdal

Nuo šiol naujienas apie darbuotojų gyvenimą Norvegijoje galite skaityti ir lietuviškai

Debatt

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Leif Martin Kirknes

«Elvestuens grenseløse avsporingsforsøk»

Kommentar

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Det tar seg ikke pent ut når Erna Solberg toer sine hender i Ropstad-saken»

Kroppen og arbeidslivet:

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

Sissel M. Rasmussen

Andreas er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Anne Myklebust Odland

Stine ble psykisk syk etter vold på jobben. Nå har hun vunnet en viktig seier i Trygderetten

Kommentar

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Tormod Ytrehus

«Ingen skal måtte tåle å frykte for livet mens de gjør jobben sin»

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

Eivind Senneset

75 renholdere jagde anbudsspøkelset på dør for tredje gang: – Det var helt magisk

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

Tormod Ytrehus

I dag blir EUs jernbanepakke 4 en del av norsk lov: – Regjeringen gir blaffen i at de nettopp har tapt


Flere saker