JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Transport i Vestland fylke vil samle seg

Fellesforbundets to transportforeninger i de gamle fylkene Hordaland og Sogn og Fjordane vil gjøre som fylkene; slå seg sammen.
Det blir langt å reise både nordover og sørover for leder Eirik Svensson når den nye sammenslåtte transportarbeiderforeningen på Vestlandet trolig etableres fra nyttår. Den vil få over 2200 yrkeaktive medlemmer fra Haugalandet i sør til Stad i nord.

Det blir langt å reise både nordover og sørover for leder Eirik Svensson når den nye sammenslåtte transportarbeiderforeningen på Vestlandet trolig etableres fra nyttår. Den vil få over 2200 yrkeaktive medlemmer fra Haugalandet i sør til Stad i nord.

Erlend Tro Klette

roy@lomedia.no

– Dette vil være positivt for medlemmene, sier leder i Vestnorsk Transportarbeiderforening, Eirik Svensson.

De to foreningene har eksistert i sin nåværende form siden 1990-tallet, da mange små foreninger i daværende Norsk Transportarbeiderforbund slo seg sammen til større foreninger.

I de fleste tilfellene fulgte de nye foreningene de fylkesgrensene som eksisterte da.

På Vestlandet ble det opprettet fire foreninger i de fire fylkene, men Vestnorsk Transportarbeiderforening inkluderte også kommunene nord for Boknafjorden i Rogaland, mens Rogaland Transportarbeiderforening samlet medlemmene i Ryfylke og sørover fra Stavanger og Jæren mot Agder.

Frigjør tid til uteaktivitet

Nå tyder det meste på at fire foreninger skal bli tre. Foreningene i Møre og Romsdal samt i Rogaland fortsetter som før, mens Sogn og Fjordane Transportarbeiderforening (SOFTA) og Vestnorsk Transportarbeiderforening ønsker å slå seg sammen.

I dag har de to foreningene henholdsvis rundt 280 og 1950 yrkesaktive medlemmer, og arbeidet med å forene de to, har pågått en stund, forteller Eirik Svensson, leder i Vestnorsk.

– I januar 2023 samlet vi styrene i de to foreningene, der vi konkluderte med at en sammenslåing ville frigi mer tid til uteaktivitet i Sogn og Fjordane. I dag har de begrenset med tid til det, på grunn av administrative oppgaver som må gjøres. Den delen har vi kapasitet til å ta mer av her i Bergen, uten at det blir veldig mye merarbeid for oss. Det er oppgaver vi uansett må gjøre, og vi får noen stordriftsfordeler gjennom det, påpeker han.

Leder i Sogn og Fjordane Transportarbeiderforening, Geir Are Strømnæss, er klar på at det vil bli mer uteaktivitet i Sogn og Fjordane med en stor, sammenslått forening.

– I dag bruker vi mesteparten av 30-prosentstillingen til administrative oppgaver. Nå vil vi i stedet legge de oppgavene til Bergen i tillegg til at vi får en organisasjonsarbeider i Førde i halv stilling som kan reise rundt i fylket og møte transportarbeidere, sier han.

Full ryggdekning

Den nye storforeningen vil i tillegg ha tre personer i Bergen, samt en i Haugesund.

Strømnæss sier han har full ryggdekning om planene om sammenslåing fra årsmøtet i egen forening.

– Vi var 63 medlemmer på årsmøtet i mars i år, og alle ønsket at vi skulle jobbe videre for en stor transportarbeiderforening i Vestland fylke. Vi vurderte også å gå inn i avdeling 19 i Fellesforbundet, men vi var redd vi da ville blitt bare en liten del av en forening med mange bransjer. Nå kan vi i stedet bli en stor felles transportforening, understreker han.

Det vil også bli opprettet et distriktsutvalg i Sogn og Fjordane etter mal fra organiseringen i Nord-Rogaland.

– Det vil også bli arrangerte en årskonferanse, og utvalget skal kunne uttale seg om lokale saker og ha innstillingsrett overfor styret i hele foreningen. Det er viktig at de i Sogn og Fjordane blir hørt, og at de blir representert.

Må godkjennes først

Samtidig tror Svensson at en større forening vil kunne stå sterkere utad.

– Det er kanskje innenfor bussbransjen at vi har størst påvirkningskraft overfor fylket, og nå vil alle bussjåførene organiserte i Fellesforbundet i Vestland fylke bli samlet i en forening. Det gjør at vi kan snakke med én stemme, understreker han.

Avtalen innebærer at Eirik Svensson blir foreningsleder for den nye sammenslåtte foreninga, mens dagens leder i Sogn og Fjordane blir organisasjonsarbeider i Førde.

Sammenslåingen må imidlertid først godkjennes av avdelingslederforumet på Vestlandet, og av forbundsstyret i Fellesforbundet. Sier de ja, vil den endelige avgjørelsen bli tatt av medlemmene i de to foreningene på ekstraordinære årsmøter senere i høst.

En forening fra nyttår

Vestnorsk Transportarbeiderforening har allerede spikret dato for sitt ekstraordinære årsmøte til 4. november.

– Det gjenstår jo en godkjenning fra avdelingslederforumet her på Vestlandet. Det har blitt drøftet to ganger tidligere, forrige gang den 3. februar, og da var det ingen nevneverdig motstand mot planene. Nå som avtalen er klar mellom oss og Sogn og Fjordane, regner jeg med det skal være en formalitet å få det godkjent førstkommende fredag, sier Eirik Svensson.

Formalia er også grunnen til at de avventer å spikre sitt ekstraordinære årsmøte i Sogn og Fjordane.

– Vi må først se om vi får ja fra avdelingslederne på Vestlandet og deretter i forbundsstyret. Først da må det opp i et ekstraordinært årsmøte, men vi håper jo å være sammenslått fra 1. januar 2024, sier Geir Are Strømnæss.

Den sammenslåtte foreningen vil hete Vestnorsk Transportarbeiderforening.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse