Det blir langt å reise både nordover og sørover for leder Eirik Svensson når den nye sammenslåtte transportarbeiderforeningen på Vestlandet trolig etableres fra nyttår. Den vil få over 2200 yrkeaktive medlemmer fra Haugalandet i sør til Stad i nord.
Erlend Tro Klette
Transport i Vestland fylke vil samle seg
Fellesforbundets to transportforeninger i de gamle fylkene Hordaland og Sogn og Fjordane vil gjøre som fylkene; slå seg sammen.
roy@lomedia.no
– Dette vil være positivt for medlemmene, sier leder i Vestnorsk Transportarbeiderforening, Eirik Svensson.
De to foreningene har eksistert i sin nåværende form siden 1990-tallet, da mange små foreninger i daværende Norsk Transportarbeiderforbund slo seg sammen til større foreninger.
I de fleste tilfellene fulgte de nye foreningene de fylkesgrensene som eksisterte da.
På Vestlandet ble det opprettet fire foreninger i de fire fylkene, men Vestnorsk Transportarbeiderforening inkluderte også kommunene nord for Boknafjorden i Rogaland, mens Rogaland Transportarbeiderforening samlet medlemmene i Ryfylke og sørover fra Stavanger og Jæren mot Agder.
Frigjør tid til uteaktivitet
Nå tyder det meste på at fire foreninger skal bli tre. Foreningene i Møre og Romsdal samt i Rogaland fortsetter som før, mens Sogn og Fjordane Transportarbeiderforening (SOFTA) og Vestnorsk Transportarbeiderforening ønsker å slå seg sammen.
I dag har de to foreningene henholdsvis rundt 280 og 1950 yrkesaktive medlemmer, og arbeidet med å forene de to, har pågått en stund, forteller Eirik Svensson, leder i Vestnorsk.
– I januar 2023 samlet vi styrene i de to foreningene, der vi konkluderte med at en sammenslåing ville frigi mer tid til uteaktivitet i Sogn og Fjordane. I dag har de begrenset med tid til det, på grunn av administrative oppgaver som må gjøres. Den delen har vi kapasitet til å ta mer av her i Bergen, uten at det blir veldig mye merarbeid for oss. Det er oppgaver vi uansett må gjøre, og vi får noen stordriftsfordeler gjennom det, påpeker han.
Leder i Sogn og Fjordane Transportarbeiderforening, Geir Are Strømnæss, er klar på at det vil bli mer uteaktivitet i Sogn og Fjordane med en stor, sammenslått forening.
– I dag bruker vi mesteparten av 30-prosentstillingen til administrative oppgaver. Nå vil vi i stedet legge de oppgavene til Bergen i tillegg til at vi får en organisasjonsarbeider i Førde i halv stilling som kan reise rundt i fylket og møte transportarbeidere, sier han.
Full ryggdekning
Den nye storforeningen vil i tillegg ha tre personer i Bergen, samt en i Haugesund.
Strømnæss sier han har full ryggdekning om planene om sammenslåing fra årsmøtet i egen forening.
– Vi var 63 medlemmer på årsmøtet i mars i år, og alle ønsket at vi skulle jobbe videre for en stor transportarbeiderforening i Vestland fylke. Vi vurderte også å gå inn i avdeling 19 i Fellesforbundet, men vi var redd vi da ville blitt bare en liten del av en forening med mange bransjer. Nå kan vi i stedet bli en stor felles transportforening, understreker han.
Det vil også bli opprettet et distriktsutvalg i Sogn og Fjordane etter mal fra organiseringen i Nord-Rogaland.
– Det vil også bli arrangerte en årskonferanse, og utvalget skal kunne uttale seg om lokale saker og ha innstillingsrett overfor styret i hele foreningen. Det er viktig at de i Sogn og Fjordane blir hørt, og at de blir representert.
Må godkjennes først
Samtidig tror Svensson at en større forening vil kunne stå sterkere utad.
– Det er kanskje innenfor bussbransjen at vi har størst påvirkningskraft overfor fylket, og nå vil alle bussjåførene organiserte i Fellesforbundet i Vestland fylke bli samlet i en forening. Det gjør at vi kan snakke med én stemme, understreker han.
Avtalen innebærer at Eirik Svensson blir foreningsleder for den nye sammenslåtte foreninga, mens dagens leder i Sogn og Fjordane blir organisasjonsarbeider i Førde.
Sammenslåingen må imidlertid først godkjennes av avdelingslederforumet på Vestlandet, og av forbundsstyret i Fellesforbundet. Sier de ja, vil den endelige avgjørelsen bli tatt av medlemmene i de to foreningene på ekstraordinære årsmøter senere i høst.
En forening fra nyttår
Vestnorsk Transportarbeiderforening har allerede spikret dato for sitt ekstraordinære årsmøte til 4. november.
– Det gjenstår jo en godkjenning fra avdelingslederforumet her på Vestlandet. Det har blitt drøftet to ganger tidligere, forrige gang den 3. februar, og da var det ingen nevneverdig motstand mot planene. Nå som avtalen er klar mellom oss og Sogn og Fjordane, regner jeg med det skal være en formalitet å få det godkjent førstkommende fredag, sier Eirik Svensson.
Formalia er også grunnen til at de avventer å spikre sitt ekstraordinære årsmøte i Sogn og Fjordane.
– Vi må først se om vi får ja fra avdelingslederne på Vestlandet og deretter i forbundsstyret. Først da må det opp i et ekstraordinært årsmøte, men vi håper jo å være sammenslått fra 1. januar 2024, sier Geir Are Strømnæss.
Den sammenslåtte foreningen vil hete Vestnorsk Transportarbeiderforening.
Mest lest
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 nordmenn venter på erstatning: – Vi mister hus og hjem om det ikke skjer noe
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter lavere lønn for samme jobb
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Jan-Erik Østlie
Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
Petter Sørnæs / Posten
Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.
Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum
Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her
SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.
Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB
Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte
KAN BLI OPPSAGT: Widerøe mister 80 prosent av bakketjenestene de leverer til SAS. Det vil ramme de ansatte på flyplassene i Trondheim, Stavanger, Bodø, Haugesund, Kristiansund og Ålesund (Illustrasjonsfoto)
Håvard Sæbø
14 fakta om nedbemanning. Dette må du vite
NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.
Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro
De tillitsvalgte vant fram: Hydro tilpasser klærne til kroppen
Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.
Hanna Skotheim
Da døve Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.
Evan Vucci / AP / NTB