Vanskelig utmelding har kostet medlemmer flere tusen kroner
Mange ansatte i Boreal Buss i Kristiansand har hatt problemer med å melde seg ut av Yrkestrafikkforbundet. Det har kostet dem tusenvis av kroner.
Borko Vulin mener YTF sentralt burde endre sine rutiner i forbindelse med utmelding.
Roy Ervin Solstad
roy@lomedia.no
Kristiansand: Både Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet (YTF) organiserer bussjåfører over hele landet. At ansatte bytter forbund er ikke uvanlig.
Men tillitsvalgt for Fellesforbundet i Boreal Buss avdeling Kristiansand, Borko Vulin, synes YTF har gjort det unødig komplisert for en yrkesgruppe der mange kan ha noen utfordringer med norsk språk og kultur.
Rett i søpla
Det var nemlig ikke nok å sende inn skriftlig utmelding til YTF.
Vulin forteller at selv om medlemmet har fått e-post som forteller at utmeldingen er registrert, så har det kommet enda en e-post til medlemmet med en link til et utmeldingsskjema som må fylles ut.
– Halvparten av medlemmene som har meldt overgang til Fellesforbundet, det vil si 20–25 medlemmer, har fått problemer, fordi uten unntak så har den siste e-posten havnet i søppelposten hos mottakeren, sier han og rister på hodet.
For sju-åtte av medlemmene har det medført at de har blitt trukket i fagforeningskontingent både til YTF og til Fellesforbundet.
– En av bussjåførene ble trukket dobbelt i fire-fem måneder. Det kostet sjåføren mellom tre og fire tusen kroner, sier Vulin.
Leder i Agder Transportarbeiderforening i Fellesforbundet, Jan Erik Aksnes, er ikke imponert over utmeldingsprosedyren til YTF.
– Dette burde jo vært veldig enkelt. Når de melder seg ut skriftlig, så burde det ikke være behov for en dobbeltbekreftelse, understreker han.
Leder for Fellesforbundets klubb i Boreal Buss avdeling Kristiansand, Borko Vulin (til høyre) og leder for Agder Transportarbeiderforening, Jan Erik Aksnes, synes YTF har gjort det for komplisert å melde seg ut av Yrkestrafikkforbundet.
Roy Ervin Solstad
Ingen problemer lokalt
Vulin understreker at dette ikke er noen kritikk av YTF lokalt, verken på klubbnivå i Boreal eller hos YTF sin regionale avdeling på Sørlandet. Der skryter han av godt samarbeid og dialog, og at de to forbundene står sammen i mange saker.
– Vi opplever at det ikke er noen som forsøker å stjele medlemmer fra hverandre hos oss. Vi verver heller ikke aktivt etter nye medlemmer blant de som er organisert i YTF, men stenger selvsagt heller ikke døra om noen fra YTF ønsker å bli medlem i Fellesforbundet, påpeker han.
Sammen med bedriften har de nå innført rutiner slik at nye episoder med dobbelttrekk av kontingent skal unngås. Vulin mener likevel at YTF sentralt burde endre sine rutiner i forbindelse med utmelding.
– Vi har vært i kontakt med YTF sentralt og fortalt om problemet, men de sa at de tolket manglende svar som at de angret seg, sier Borko Vulin.
Har gått over til SMS
Kommunikasjonssjef i YTF, Adrian Pracon, skriver i en e-post at årsaken til at man vil ha utmelding på eget skjema, er for å sikre at utmeldingen gjøres av riktig person og for å unngå misforståelser.
– I starten av 2024 begynte vi å sende ut link til skjemaet kun på sms for å sikre oss at den havner hos rett person, og ikke blir filtrert bort. Vi hadde tidligere en ordning med LO-forbund om at vi kunne melde ut medlemmer hos hverandre ved overgang til et annet forbund. Det ville gjort dobbeltfakturering vanskeligere, men den praksisen har Fellesforbundet stoppet. Hos oss blir også medlemmer som kommer fra andre forbund bedt om å avslutte sitt medlemskap der. Vi kan ikke se at Fellesforbundet er like tydelige på det, påpeker Pracon.
– Vil medlemmer som har blitt trukket dobbelt fagforeningstrekk kunne få tilbakebetalt penger fra dere?
– Medlemmer som har opplevd åpenbare utfordringer med utmeldingsløpet kan selvsagt ta kontakt med oss, svarer Pracon.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.