Norsk design:
May-Liss er med i kampanje for norsk design: – Jeg håper virkelig at våre møbler blir kjøpt av flere folk i Norge
– Jeg er stolt over å arbeide på en bedrift med kvalitet og design i fokus, sier møbeloperatør May-Liss Flem i Ekornes.
May-Liss Flem er leder av ungdomsutvalget på Ekornes i Industri Energi.
Privat
trond.elstad@lomedia.no
May-Liss er også leder av ungdomsutvalget på Ekornes i Industri Energi.
– Jeg håper virkelig at våre møbler blir kjøpt av flere folk i Norge, også, sier hun.
Norsk Industri og Industri Energi ruller ut kampanjen «Velg norsk design» i dag, 8. juni i Amerikalinjens lokaler i Oslo.
Hovedfokus er norsk produksjon, innen møbel og interiør. Da favner man hele bransjen, som er mye mer enn møbel, glass og keramikk.
(Saken fortsetter under bildet)
May-Liss Flem i Ekornes
Privat
– Norge bruker milliarder i forbindelse med koronapandemien. Da er det viktigere enn noensinne å sørge for at norsk design utvikles og styrkes. Sammen ønsker vi å øke kunnskap og kjennskap til norsk designindustri, sier forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi og administrerende direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen.
Spesialrådgiver Inger Hoff i Industri Energi har vært involvert i forberedelsene til kampanjen.
–Det har vært fantastisk å reise rundt og bli enda bedre kjent med en bransje, full av stolte fagarbeidere som jobber i profesjonelle bedrifter. Flere av dem er verdensledende på design, innovasjon, kvalitet og teknologi. Med oss har vi hatt et filmteam som har klart å fange opp alt dette på en film. Jeg ble helt rørt når jeg så det, sier Inger Hoff.
Bevisste innkjøpere
Sammen med Ragnhild Grytten i Norsk Industri- Designindustrien, har hun jobbet intensivt med kampanjen «Velg norsk design».
Grytten sier at målgruppene for kampanjen er offentlige innkjøpere, interiørarkitekter, næringslivet og privatpersoner.
– Offentlig innkjøpere er særdeles viktig. De har stor påvirkning når det gjelder designvalg og innredning. Det må være mulig å innrede statens og kommunens bygg med norske møbler, bord og stoler. Kvaliteten er mist like god, om ikke bedre enn mange utenlandske produsenter. Her er det også behov for politisk påvirkning. Våre naboland har vært flinkere til å ivareta egne produsenter fremfor import, mens Norge i for stor grad har hatt fokus på pris
– Hvordan skal dere lykkes med å få til det samme i Norge?
– Vårt ønske er å skape bevissthet blant innkjøpere om at det er viktig at de tenker norsk design og produkter når de foretar innredning og utsmykking, for eksempel av nye signalbygg. Behovet for å skape oppmerksomhet om norskproduserte produkter er viktig, ikke minst i en vanskelig situasjon for mange bedrifter i forbindelse med koronakrisen, sier Grytten.
Inger Hoff understreker at kampanjen ikke skyldes korona-krisen, men den er aktualisert ut fra situasjonen som har oppstått.
– Kampanjen hadde sannsynligvis blitt gjennomført uansett. Samarbeidet med Ragnhild og Norsk Industri -Designindustrien har vært svært godt. Dette hadde vi ikke klart hver for oss. Nok en gang ser vi hva vi får til når partene går sammen, sier hun.
Mange av bedriftene hevder seg svært godt i det internasjonale markedet.
– Det er kvalitet i alle ledd, og det håper vi flere i Norge får øynene opp for, sier Hoff.
Båe Ragnhild og Inger er opptatt av at kampanjen skal bidra til at det skapes varige og trygge arbeidsplasser i norsk industri.
(Saken fortsetter under bildet)
Inger Hoff, spesialrådgiver i Industri Energi, og Ragnhild Grytten, prosjektleder i Norsk Industri – Designindustrien. Selvsagt sitter de i norske designmøbler. (Foto: Jan Erik Østlie)
Jan-Erik Østlie
Norsk kvalitet
– Tror du det norske folk vil bli påvirket til å velge norsk design på grunn av kampanjen.
– Jeg håper inderlig at kampanjen vil bidra til å vise bredden og mangfoldet i norsk design og gjøre det mer kjent, slik at folk tenker at de vil investere i norsk kvalitet. Det finnes så mange, både små og store bedrifter som arbeider hver dag sammen med en rekke gode norske designere. De fortjener at det norske markedet blir kjent med og velger deres produkter. Vi må tørre og si hvor attraktive vi er, sier Inger Hoff.
Tillitsvalgt Gry Espeland i Figgjo, som produserer miljøvennlige porselensprodukter etter de høyeste miljøkrav, er også svært tilfreds med kampanjen.
– Vi selger jo mye til storhusholdning, for eksempel hotell og restauranter, og mellom 40 og 50 prosent går til eksport. Jeg synes absolutt at de hadde vært flott om vi fikk solgt flere av våre produkter i Norge. Potensialet er stort, både i offentlig og privat sektor, sier hun
I prosjektbeskrivelsen heter det følgende:
«Norske produsenter representerer stolthet, varighet og soliditet. Dette er ikke en «løp og kjøp kampanje», men en bevisstgjøring av yrket, faget og tradisjonene, samt å få vis fram det potensialet som norsk designindustri har.
Kampanjekomiteen har bestått av Egil Sundet og Ragnhild Grytten fra Norsk Industri, og Terje Valskår og Inger Hoff fra Industri Energi.
Geelmuyden Kise har hatt ansvar for å filme og produsere videoer hos de ulike produsentene som vises i filmen. Alle bedriftene vil være listet på den nye nettsiden velgnorskdesign.no.
Fokus er på de ansatte som utfører arbeidsoperasjoner som fører fram til produkter av meget høy kvalitet.
Industri Energi har bevilget 200.000 kroner til kampanjen, som har en totalramme på inntil 600.000 kroner. Norsk Industri-Designindustrien dekker det resterende beløpet – 400.000 kroner.