Helikopterulykken utenfor Sotra
Sykepleier omkom i helikopterhavariet: – Kjempetrist og tragisk
Ulykken onsdag kveld setter en støkk i oljearbeidere på sokkelen, forteller tillitsvalgt.
Det er et helikopter av denne typen som havarerte onsdag kveld. Det var et SAR-helikopter, som ble brukt til søk og redning. Dette er samme type, men blir brukt til transport ut til sokkelen.
Arkivfoto: Tonje Paulsen Solem
petter@lomedia.no
En kvinne er omkommet og fem andre er skadd av ulik alvorlighetsgrad etter helikopterulykken utenfor Sotra onsdag kveld.
Flere av dem var organisert i LO-forbundet IE&FLT, sier sokkelsjef Per Steinar Stamnes i Industri Energi Equinor.
Den omkomne kvinnen var én av dem.
– Dette er først og fremst kjempetrist og tragisk, spesielt for de pårørende, sier han til FriFagbevegelse.
Stamnes var selv ute og fløy helikopter i går kveld og fikk beskjeden om ulykken da han kom i land. Han har hatt kontakt med flere tillitsvalgte ute på sokkelen siden.
Helikopterulykken onsdag setter en støkk i oljearbeidere på sokkelen, ifølge sokkelsjef Per Steinar Stamnes i Industri Energi Equinor.
Arkivfoto: Espen Steudel
Sykepleier mistet livet
Klokken 19.41 havarerte helikopteret under et treningsoppdrag for Equinor vest for Algerøyna i Øygarden kommune. Helikopteret er av typen Sikorsky S-92, som brukes i søk og redning.
Torsdag formiddag opplyste Equinor at det er en kvinne i 60-årene som er omkommet. Hun var ansatt i selskapet som sykepleier.
– Vi har mistet en kjær kollega og dyktig medarbeider. Vi føler med familie og pårørende som nå opplever dyp sorg, sier Equinor-sjef Anders Opedal til VG.
De andre er ansatt i Bristow, som er eier av helikopteret, ifølge avisa. Av dem er én kritisk skadet, én alvorlig skadet, og tre lettere skadet.
– Sorgen preger oss alle. Fem av våre ansatte var involvert i hendelsen, og de ivaretas nå på Haukeland sykehus, sier Bristow-direktør Heidi Wulff Heimark til NTB.
Årsaken til at helikopteret havarerte er foreløpig ikke kjent.
Equinor har stanset alle helikopterflyginger fram til torsdag klokka 18, skriver selskapet på heliport.no. Også operatørselskapene ConocoPhillips og Aker BP har innstilt flyginger inntil videre.
Preger hele miljøet
Ifølge sokkelsjef Stamnes har Equinor folk på heliportene og har oppretta en telefonlinje hvor man kan stille spørsmål og få informasjon. I tillegg er det mange som tar kontakt med ham og andre tillitsvalgte.
– Enkelte trenger også å få lufta ut i en slik situasjon. Det setter helt sikkert en støkk for dem som er ute på jobb på sokkelen nå.
Det har vært flere telefoner mellom forbundets tillitsvalgte i selskapet og Stamnes siden i går kveld. I tillegg har tillitsvalgte og ansatte i andre selskap på sokkelen tatt kontakt.
Han forteller at en slik ulykke setter spor hos som jobber ute på sokkelen:
– Alle som jobber offshore er jo som én familie og en slik ulykke går inn på alle, uavhengig av hvor man jobber. Når du vet hvem de er og har jobba med dem i flere år, blir det veldig nærme og gir enda mer ettertanke.
– Viktig å finne årsaken
Stamnes vil understreke at det er mange spørsmål man per nå ikke nødvendigvis har svar på, og at det er viktig at Luftfartstilsynet og Havarikommisjonen nå får ro til å gjøre jobben sin.
– Det er for tidlig å si noe om årsak til ulykken, så vi kan ikke begynne å spekulere i det. Nå må vi avvente og de hva myndighetene kommer fram til, før man tar videre avgjørelser.
Også forbundssekretær Henrik Fjeldsbø i IE&FLT, som er leder av LOs helikopterutvalg, påpeker viktigheten av å få klarhet i hva som faktisk har skjedd.
– Dette er en dypt tragisk hendelse for alle de berørte. Mannskapet må intervjues, og vraket må heves. Vi må ha tillit til at Havarikommisjonen og Luftfartstilsynet tar de rette beslutningene, sier han på forbundets sider.
LO-forbundet holdes fortløpende orientert om helikopterhavariet og er i tett dialog med selskapene og produsenten Sikorsky, skriver de. Fjeldsbø legger til at helikoptertypen det er snakk om har blitt brukt gjennom mange år på norsk sokkel med svært få fatale ulykke tidligere.