Brøt arbeidstidsbestemmelsene:
To oljearbeidere får tilsammen én million i erstatning etter å ha jobbet 12-timers vakter 8 uker i strekk
Industri Energi har sikret to ROV-piloter i Saipem Ltd lønnskompensasjon på til sammen over 966.000 kroner etter at de jobbet 12-timers vakter i mer enn 8 uker.
RIGG: Det var på jobb for Saipem Ltd på flyteriggen «Scarabeo 8», der selskapet leverer tjenester om bord, at de to ROV-pilotene jobbet 12-timers dager i en periode på over 8 uker. De har nå fått en lønnskompensasjon på nesten én million kroner til sammen.
Saipem
petter@lomedia.no
– Dette viser hvor viktig fagbevegelsen er, sier OSA-inspektør Wayne Pena i Industri Energi i en pressemelding på forbundets nettsider.
De to ROV-pilotene jobbet for Saipem Ltd på flyteriggen «Scarabeo 8». Etter bekymringsmeldinger og varsel om brudd på arbeidstidsbestemmelsene, anmeldte Industri Energi selskapet i fjor høst.
Nå får de en lønnskompensasjon på over 966.000 kroner til sammen for bruddene.
Bakgrunn: Industri Energi anmelder Saipem
Grovt brudd på arbeidstidsbestemmelsene
Wayne Pena og OSA-inspektoratet i Industri Energi mottok i fjor høst varsel om at to ROV-piloter hadde vært om bord på flyteriggen «Scarabeo 8» i mer enn 8 uker, og at de jobbet 12 timer hver dag i perioden 28. september til 25. november.
Forbundet anmeldte saken både til Arbeidstilsynet og Petroleumstilsynet, og inspektør Pena uttalte at dette var et grovt brudd på arbeidstidsbestemmelsene som måtte ryddes opp i:
– Ikke minst må man sørge for at de personene det gjelder blir kompensert for den betydelige mengden overtid, i henhold til gjeldende oljeserviceavtale, sa Pena den gang.
Etter forhandlinger med selskapet har Industri Energi sikret de to pilotene kompensasjon på 483.465 kroner hver.
Pena sier Saipem Ltd nå har gjort en innsats for å rydde opp, og at de har endret sine interne rutiner for å forhindre at det skjer igjen.
– I tillegg har vi hørt fra vår lokale tillitsvalgt at de nå sysselsetter minst 10 ansatte gjennom Saipem Limited Norwegian Branch for å dekke kontraktene de har på norsk sokkel, sier Pena i pressemeldingen fra forbundet.
Saipem Limited Norwegian Branch er et datterselskap i Saipem-gruppen, og leverer ROV-tjenester på flyteriggen «Scarabeo 8» som ligger i Goliat-feltet. Selskapet er registrert i London.
(Saken fortsetter etter bildet)
RYDDES OPP: OSA-inspektør Wayne Pena i Industri Energi sier Saipem Ltd nå rydder opp for at slike brudd på arbeidstidsbestemmelsene ikke skal skje igjen.
Eivind Senneset
Både Petroleumstilsynet (Ptil) og Arbeidstilsynet (Atil) har vært involvert i saken, og Pena er fornøyd med måten de har fulgt opp saken på.
– Ptil har vært enormt nyttige for oss i denne saken. Vi hadde et felles møte med dem, der Saipem Ltd deltok. Ptil har også informert oss om kompleksiteten i regelverket, spesielt når Ptil, Atil og Sjøfartsdirektoratet kan være involvert samtidig.
Forbundet og OSA-inspektøren er fortsatt i dialog med Arbeidstilsynet, som ikke har avsluttet sin oppfølging ennå.
Pena mener denne saken viser hvor viktig rollen til OSA-inspektoratet er, i tillegg til aktive verneombud og lokale klubber, for å hindre sosial dumping på norsk sokkel.
– Denne saken er ett av mange eksempler som viser hvor viktig fagbevegelsen er, spesielt i krisetider. Det er i slike tider vi virkelig må trappe opp, sier OSA-inspektøren.
Avviser enhver anklage om sosial dumping
Saipem Ltd skriver i en epost at relevant lokal arbeidslovgivning er nøkkelen til deres virksomhet i alle land de er til stede.
– Ved utfallet av møtene som ble holdt mellom alle involverte parter, og i full interesse for de to arbeiderne, ble de to ROV-pilotene betalt på grunnlag av utførte timer og i tråd med bestemmelsene i Norsk lovgivning, skriver de videre.
Selskapet skriver også i e-posten at dette ble håndtert av partene, sammen med fagforeningen, uten innblanding av rettsmyndighetene. Saipem avviser videre enhver anklage om sosial dumping.