Lønnsoppgjøret 2023
– Fergestreiken er nødvendig
Streik er ikke morsomt, den må bite for å ha en effekt, forteller matrosen Steinar Rosenvinge.
Iona Uthaug, Steinar Rosenvinge, Frank Melleby, Geir Andersen, Tore Martinsen, Kim Richard Mathisen og Monica Gjølberg Høybakken er alle klare for en lang streik om det blir nødvendig. I bakgrunnene er "Bastø V" lagt til kai så lenge LO og NHO er i konflikt.
Tri Nguyen Dinh
tri@lomedia.no
11 av 16 riksfergesamband er tatt ut i storstreiken til LO. Foreløpig er kun en av fem ferger på Norges mest trafikkerte samband, Moss-Horten, tatt ut.
– Vi streiker ikke for moro skyld. Streiken skal jo bite litt, slik at folk vet hvorfor vi har gått til streik. Så må vi bare beklage til publikum som er berørte, men det er arbeidsgiversiden som er årsaken til denne streiken, sier Steinar Rosenvinge, matros og streikeleder i Bastø Fosen.
Sambandet er Norges mest trafikkerte samband med frakt av rundt 1,4 millioner kjøretøy og 3,7 millioner reisende årlig.
Sjøfolks viktige betydning for samfunnets infrastruktur gjør at alle mediene vil ha en bit av kaka. Her er det Dagbladet-fotograf John Terje Pedersen som lager sak fra kaia.
Tri Nguyen Dinh
Stor streikevilje
– Medlemmene mener det er på tide med streik. Det har vært mye frustrasjoner i korridorene om bord lenge når kjøpekraften blir stadig dårligere, og vi ikke får det vi skal ha.
Rosenvinge mener arbeidere generelt er dønn lei av at topplederne suger ut høye lønninger fra sine bedrifter, samtidig som de ansatte får beskjed om at bedriften går dårlig og ikke har råd når det skal forhandles om lønn til de ansatte.
– Sånn kan det ikke være. Medlemmene er klare for fight. Vi merker på lommeboken at alt har blitt dyrere. Nå fortjener vi og forventer vi økt kjøpekraft.
Matroskollega Geir Andersen er enig.
– Vi streiker så lenge vi må. Vi får sympati av passasjerer som vil øke kjøpekraften til arbeiderne, det forsterker følelsen av at det vi gjør er riktig. Denne streiken er ikke bare for fergefolk, men for alle arbeidere i Norge, sier Andersen.
Streikereportasjer fra riksmediene bekrefter det fergefolkene har erfart; Støtte om streiken fra publikum.
– Om streiken vedvarer, vil det overraske meg om ikke flere ferger i sambandet blir tatt ut. Da vil konsekvensen bli betydelig større, sier Andersen.
– Vi skulle heller gjerne vært om bord og gjort en god jobb for rederiet og publikum, men nå står vi her fra 0715 til 20:00 på kvelden til vi får det vi fortjener. Ingen er hjemme og slapper av under streiken, forsikrer de.
Kaptein Frank Melleby er helt på linje med matrosene:
– Jeg støtter streiken. Dette er riktig tidspunkt, fastslår han.
Streiken støttes av passasjerer, som gir en moralsk løft.
Tri Nguyen Dinh
25 000 reisende
Andre godt trafikkerte samband som er tatt ut er Mortavika – Arsvågen, Halhjem – Sandvikvåg og Molde-Vestnes. Disse har til sammen rundt 25 000 reisende hver dag.
I tillegg blir alle fergesambandene på E39 rammet. Streiken får også store konsekvenser for fergesambandene på fylkesveiene og for hurtigbåter (se faktaboks).
Oslo-Nesodden-fergen MS «Prinsen» er også tatt ut i streik. Norges mest trafikkerte passasjersamband har over to millioner passasjerer i året.
De fergene som fortsatt går fylles til randen. Her avkjøring fra "Rovdehorn" til kaia i Magerholm.
Trond Dyb
Krevde økt kjøpekraft
– LO krevde økt kjøpekraft for alle sine medlemmer og et løft for de lavlønte. NHO har valgt å avvise våre krav, og sender dermed landet ut i streik, sa leder Peggy Hessen Følsvik etter at LO sa nei til riksmeklerens skisse søndag ettermiddag.
Dermed var det brudd i meklingen mellom LO og NHO, og 23.000 medlemmer ble tatt ut i streik.
Streiken trappes opp allerede fredag. Da vil totalt ca. 38 500 LO-medlemmer være i streik.
– Denne streiken er ene og alene NHOs ansvar. Vårt hovedkrav var økt kjøpekraft for alle våre medlemmer. Det var NHO ikke villig til å innfri. Topplederne har bevilget seg store lønnstillegg, men velger å avspise norske arbeidstakere med smuler, sier Peggy Hessen Følsvik og slår fast:
– Vi er klare for å streike så lenge det kreves.
NHO: God skisse
NHO-direktør Ole Erik Almlid er uenig i at skissen som ble lagt fram ikke var bra nok for LO.
– Vi kom med et tilbud som vi mener er bra nok, og som LO burde godtatt, sa NHO-sjef Ole Erik Almlid da bruddet i meklingen med LO var et faktum, sa Almlid.
Skipsfører Henrik Molvær er streikevakt på fergekaia i Sulesund.
Trond Dyb
Fergesambandene berørt av streiken
Riksfergesamband:
NORDLAND:
Drag – Kjøpsvik: Sambandet vil bli stengt. Rederi: Fjord1
Bognes – Lødingen: Rute B vil bli innstilt. Rederi: Torghatten Nord
TRØNDELAG/MØRE OG ROMSDAL:
Halsa – Kanestraum: Rute C vil være innstilt. Rederi: Fjord1
MØRE OG ROMSDAL:
Molde – Vestnes: Rute B vil være innstilt. Rederi: Boreal Sjø AS
Festøya – Solavågen: Rute C vil være innstilt. Rederi: Norled AS
VESTLAND:
Anda – Lote: Rute B vil være innstilt. Rederi: Fjord1
Oppedal – Lavik: Rute B vil være innstilt. Rederi: Norled AS
Sandvikvåg – Halhjem: Rute 4 og 5 vil bli innstilt. Rederi: Torghatten Nord
ROGALAND:
Mortavika – Arsvågen: Rute D vil bli innstilt. Rederi: Fjord1
Hjelmeland – Nesvik – Ombo (Skipavik): Rute 1 vil bli innstilt. Rederi: Norled
VIKEN/ VESTFOLD OG TELEMARK: Moss – Horten: Rute D vil være innstilt. Rederi: Bastø Fosen
Fergesamband på fylkesveiene:
TROMS:
Refsnes – Flesnes
NORDLAND:
Melbu- Fiskebøl
Levang – Nesna
Herøysambandet
Lurøysambandet
TRØNDELAG:
Hofles – Geisnes – Lund
Brekstad – Valset
MØRE OG ROMSDAL:
Hareid -Sulesund
Seivika- Tømmervåg
Magerholm- Sykkylven
VESTLAND:
Skjærsholmane – Ranavik
Gjermundshamn – Årsnes
Buavåg -Langevåg
Utne -Kvandal
Hurtigbåter:
TROMS:
Fjordronningen: Rute 2 Tromsø – Harstad
TRØNDELAG:
Trondheimsfjord 1: Trondheim – Brekstad
VESTLAND:
M/S Fjordkatt: Rute 2090
M/S Tranen: Rute 2080
MS Tyrving: Bergen – Sogndal
MS Frøya: Bergen – Selje – Bergen
VIKEN:
M/S Prinsen: Aker brygge – Nesoddtangen
M/S Baronessa: Rute B11 og B12
M/S Baronen: Rute B20
Kilde: Statens vegvesen
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.
Flere saker
Fergesambandene berørt av streiken
Riksfergesamband:
NORDLAND:
Drag – Kjøpsvik: Sambandet vil bli stengt. Rederi: Fjord1
Bognes – Lødingen: Rute B vil bli innstilt. Rederi: Torghatten Nord
TRØNDELAG/MØRE OG ROMSDAL:
Halsa – Kanestraum: Rute C vil være innstilt. Rederi: Fjord1
MØRE OG ROMSDAL:
Molde – Vestnes: Rute B vil være innstilt. Rederi: Boreal Sjø AS
Festøya – Solavågen: Rute C vil være innstilt. Rederi: Norled AS
VESTLAND:
Anda – Lote: Rute B vil være innstilt. Rederi: Fjord1
Oppedal – Lavik: Rute B vil være innstilt. Rederi: Norled AS
Sandvikvåg – Halhjem: Rute 4 og 5 vil bli innstilt. Rederi: Torghatten Nord
ROGALAND:
Mortavika – Arsvågen: Rute D vil bli innstilt. Rederi: Fjord1
Hjelmeland – Nesvik – Ombo (Skipavik): Rute 1 vil bli innstilt. Rederi: Norled
VIKEN/ VESTFOLD OG TELEMARK: Moss – Horten: Rute D vil være innstilt. Rederi: Bastø Fosen
Fergesamband på fylkesveiene:
TROMS:
Refsnes – Flesnes
NORDLAND:
Melbu- Fiskebøl
Levang – Nesna
Herøysambandet
Lurøysambandet
TRØNDELAG:
Hofles – Geisnes – Lund
Brekstad – Valset
MØRE OG ROMSDAL:
Hareid -Sulesund
Seivika- Tømmervåg
Magerholm- Sykkylven
VESTLAND:
Skjærsholmane – Ranavik
Gjermundshamn – Årsnes
Buavåg -Langevåg
Utne -Kvandal
Hurtigbåter:
TROMS:
Fjordronningen: Rute 2 Tromsø – Harstad
TRØNDELAG:
Trondheimsfjord 1: Trondheim – Brekstad
VESTLAND:
M/S Fjordkatt: Rute 2090
M/S Tranen: Rute 2080
MS Tyrving: Bergen – Sogndal
MS Frøya: Bergen – Selje – Bergen
VIKEN:
M/S Prinsen: Aker brygge – Nesoddtangen
M/S Baronessa: Rute B11 og B12
M/S Baronen: Rute B20
Kilde: Statens vegvesen