Iona Uthaug, Steinar Rosenvinge, Frank Melleby, Geir Andersen, Tore Martinsen, Kim Richard Mathisen og Monica Gjølberg Høybakken er alle klare for en lang streik om det blir nødvendig. I bakgrunnene er "Bastø V" lagt til kai så lenge LO og NHO er i konflikt.
Tri Nguyen Dinh
Lønnsoppgjøret 2023
– Fergestreiken er nødvendig
Streik er ikke morsomt, den må bite for å ha en effekt, forteller matrosen Steinar Rosenvinge.
tri@lomedia.no
11 av 16 riksfergesamband er tatt ut i storstreiken til LO. Foreløpig er kun en av fem ferger på Norges mest trafikkerte samband, Moss-Horten, tatt ut.
– Vi streiker ikke for moro skyld. Streiken skal jo bite litt, slik at folk vet hvorfor vi har gått til streik. Så må vi bare beklage til publikum som er berørte, men det er arbeidsgiversiden som er årsaken til denne streiken, sier Steinar Rosenvinge, matros og streikeleder i Bastø Fosen.
Sambandet er Norges mest trafikkerte samband med frakt av rundt 1,4 millioner kjøretøy og 3,7 millioner reisende årlig.
Sjøfolks viktige betydning for samfunnets infrastruktur gjør at alle mediene vil ha en bit av kaka. Her er det Dagbladet-fotograf John Terje Pedersen som lager sak fra kaia.
Tri Nguyen Dinh
Stor streikevilje
– Medlemmene mener det er på tide med streik. Det har vært mye frustrasjoner i korridorene om bord lenge når kjøpekraften blir stadig dårligere, og vi ikke får det vi skal ha.
Rosenvinge mener arbeidere generelt er dønn lei av at topplederne suger ut høye lønninger fra sine bedrifter, samtidig som de ansatte får beskjed om at bedriften går dårlig og ikke har råd når det skal forhandles om lønn til de ansatte.
– Sånn kan det ikke være. Medlemmene er klare for fight. Vi merker på lommeboken at alt har blitt dyrere. Nå fortjener vi og forventer vi økt kjøpekraft.
Matroskollega Geir Andersen er enig.
– Vi streiker så lenge vi må. Vi får sympati av passasjerer som vil øke kjøpekraften til arbeiderne, det forsterker følelsen av at det vi gjør er riktig. Denne streiken er ikke bare for fergefolk, men for alle arbeidere i Norge, sier Andersen.
Streikereportasjer fra riksmediene bekrefter det fergefolkene har erfart; Støtte om streiken fra publikum.
– Om streiken vedvarer, vil det overraske meg om ikke flere ferger i sambandet blir tatt ut. Da vil konsekvensen bli betydelig større, sier Andersen.
– Vi skulle heller gjerne vært om bord og gjort en god jobb for rederiet og publikum, men nå står vi her fra 0715 til 20:00 på kvelden til vi får det vi fortjener. Ingen er hjemme og slapper av under streiken, forsikrer de.
Kaptein Frank Melleby er helt på linje med matrosene:
– Jeg støtter streiken. Dette er riktig tidspunkt, fastslår han.
Streiken støttes av passasjerer, som gir en moralsk løft.
Tri Nguyen Dinh
25 000 reisende
Andre godt trafikkerte samband som er tatt ut er Mortavika – Arsvågen, Halhjem – Sandvikvåg og Molde-Vestnes. Disse har til sammen rundt 25 000 reisende hver dag.
I tillegg blir alle fergesambandene på E39 rammet. Streiken får også store konsekvenser for fergesambandene på fylkesveiene og for hurtigbåter (se faktaboks).
Oslo-Nesodden-fergen MS «Prinsen» er også tatt ut i streik. Norges mest trafikkerte passasjersamband har over to millioner passasjerer i året.
De fergene som fortsatt går fylles til randen. Her avkjøring fra "Rovdehorn" til kaia i Magerholm.
Trond Dyb
Krevde økt kjøpekraft
– LO krevde økt kjøpekraft for alle sine medlemmer og et løft for de lavlønte. NHO har valgt å avvise våre krav, og sender dermed landet ut i streik, sa leder Peggy Hessen Følsvik etter at LO sa nei til riksmeklerens skisse søndag ettermiddag.
Dermed var det brudd i meklingen mellom LO og NHO, og 23.000 medlemmer ble tatt ut i streik.
Streiken trappes opp allerede fredag. Da vil totalt ca. 38 500 LO-medlemmer være i streik.
– Denne streiken er ene og alene NHOs ansvar. Vårt hovedkrav var økt kjøpekraft for alle våre medlemmer. Det var NHO ikke villig til å innfri. Topplederne har bevilget seg store lønnstillegg, men velger å avspise norske arbeidstakere med smuler, sier Peggy Hessen Følsvik og slår fast:
– Vi er klare for å streike så lenge det kreves.
NHO: God skisse
NHO-direktør Ole Erik Almlid er uenig i at skissen som ble lagt fram ikke var bra nok for LO.
– Vi kom med et tilbud som vi mener er bra nok, og som LO burde godtatt, sa NHO-sjef Ole Erik Almlid da bruddet i meklingen med LO var et faktum, sa Almlid.
Skipsfører Henrik Molvær er streikevakt på fergekaia i Sulesund.
Trond Dyb
Fergesambandene berørt av streiken
Riksfergesamband:
NORDLAND:
Drag – Kjøpsvik: Sambandet vil bli stengt. Rederi: Fjord1
Bognes – Lødingen: Rute B vil bli innstilt. Rederi: Torghatten Nord
TRØNDELAG/MØRE OG ROMSDAL:
Halsa – Kanestraum: Rute C vil være innstilt. Rederi: Fjord1
MØRE OG ROMSDAL:
Molde – Vestnes: Rute B vil være innstilt. Rederi: Boreal Sjø AS
Festøya – Solavågen: Rute C vil være innstilt. Rederi: Norled AS
VESTLAND:
Anda – Lote: Rute B vil være innstilt. Rederi: Fjord1
Oppedal – Lavik: Rute B vil være innstilt. Rederi: Norled AS
Sandvikvåg – Halhjem: Rute 4 og 5 vil bli innstilt. Rederi: Torghatten Nord
ROGALAND:
Mortavika – Arsvågen: Rute D vil bli innstilt. Rederi: Fjord1
Hjelmeland – Nesvik – Ombo (Skipavik): Rute 1 vil bli innstilt. Rederi: Norled
VIKEN/ VESTFOLD OG TELEMARK: Moss – Horten: Rute D vil være innstilt. Rederi: Bastø Fosen
Fergesamband på fylkesveiene:
TROMS:
Refsnes – Flesnes
NORDLAND:
Melbu- Fiskebøl
Levang – Nesna
Herøysambandet
Lurøysambandet
TRØNDELAG:
Hofles – Geisnes – Lund
Brekstad – Valset
MØRE OG ROMSDAL:
Hareid -Sulesund
Seivika- Tømmervåg
Magerholm- Sykkylven
VESTLAND:
Skjærsholmane – Ranavik
Gjermundshamn – Årsnes
Buavåg -Langevåg
Utne -Kvandal
Hurtigbåter:
TROMS:
Fjordronningen: Rute 2 Tromsø – Harstad
TRØNDELAG:
Trondheimsfjord 1: Trondheim – Brekstad
VESTLAND:
M/S Fjordkatt: Rute 2090
M/S Tranen: Rute 2080
MS Tyrving: Bergen – Sogndal
MS Frøya: Bergen – Selje – Bergen
VIKEN:
M/S Prinsen: Aker brygge – Nesoddtangen
M/S Baronessa: Rute B11 og B12
M/S Baronen: Rute B20
Kilde: Statens vegvesen
Fergesambandene berørt av streiken
Riksfergesamband:
NORDLAND:
Drag – Kjøpsvik: Sambandet vil bli stengt. Rederi: Fjord1
Bognes – Lødingen: Rute B vil bli innstilt. Rederi: Torghatten Nord
TRØNDELAG/MØRE OG ROMSDAL:
Halsa – Kanestraum: Rute C vil være innstilt. Rederi: Fjord1
MØRE OG ROMSDAL:
Molde – Vestnes: Rute B vil være innstilt. Rederi: Boreal Sjø AS
Festøya – Solavågen: Rute C vil være innstilt. Rederi: Norled AS
VESTLAND:
Anda – Lote: Rute B vil være innstilt. Rederi: Fjord1
Oppedal – Lavik: Rute B vil være innstilt. Rederi: Norled AS
Sandvikvåg – Halhjem: Rute 4 og 5 vil bli innstilt. Rederi: Torghatten Nord
ROGALAND:
Mortavika – Arsvågen: Rute D vil bli innstilt. Rederi: Fjord1
Hjelmeland – Nesvik – Ombo (Skipavik): Rute 1 vil bli innstilt. Rederi: Norled
VIKEN/ VESTFOLD OG TELEMARK: Moss – Horten: Rute D vil være innstilt. Rederi: Bastø Fosen
Fergesamband på fylkesveiene:
TROMS:
Refsnes – Flesnes
NORDLAND:
Melbu- Fiskebøl
Levang – Nesna
Herøysambandet
Lurøysambandet
TRØNDELAG:
Hofles – Geisnes – Lund
Brekstad – Valset
MØRE OG ROMSDAL:
Hareid -Sulesund
Seivika- Tømmervåg
Magerholm- Sykkylven
VESTLAND:
Skjærsholmane – Ranavik
Gjermundshamn – Årsnes
Buavåg -Langevåg
Utne -Kvandal
Hurtigbåter:
TROMS:
Fjordronningen: Rute 2 Tromsø – Harstad
TRØNDELAG:
Trondheimsfjord 1: Trondheim – Brekstad
VESTLAND:
M/S Fjordkatt: Rute 2090
M/S Tranen: Rute 2080
MS Tyrving: Bergen – Sogndal
MS Frøya: Bergen – Selje – Bergen
VIKEN:
M/S Prinsen: Aker brygge – Nesoddtangen
M/S Baronessa: Rute B11 og B12
M/S Baronen: Rute B20
Kilde: Statens vegvesen
Mest lest
Debatt
Så klart det går an å bli rammet av inflasjon og rentesjokk uten å gi avkall på fredagskosen, skriver Selma Brodrej.
Helena Yankovska/Unsplash
Jeg fryder meg over middelklassens økonomiske krise
Politiets manglende kunnskap om hva sosialarbeidere gjør, kan få konsekvenser for hjelpen de gir, mener John Kjetil Støle.
Erling Slyngstad-Hægeland
I sju år var John Kjetil ute av politiet. Da innså han noe viktig
Hanna Skotheim
Forsinkelser i utbetalinger
En utbredt misforståelse er at IA-avtalen ikke gjelder lenger, forteller rådgiver i LO, Gry Gundersen.
Eirik Dahl Viggen
Sykefravær: Arbeidsgivere kutter i egenmeldingsdager
Brian Cliff Olguin
Kristin jobber gratis 240 timer i året for å få vaktplanen til å gå opp
«Kari» ble utfryst og mobbet av arbeidskollegaene om bord, hvor hun bodde 28 dager i strekk. (Illustrasjonsfoto)
Martin Guttormsen Slørdal
I flere år ble «Kari» trakassert: – Helt forferdelig å være på jobb
Avgjørelser i Arbeidsretten er endelige, og kan ikke ankes.
Håvard Sæbø
Ble syk etter én dag i ny jobb – nå må kommunen betale sykepenger
Bredtveit fengsel er dårlig egnet til å ta imot de som sliter mest, hevder både ansatte og eksperter fra en lang rekke fagmiljøer.
Eirik Dahl Viggen
Flere fengsles etter selvmordsforsøk. Bak murene blir det bare verre
For snart to år siden opplevde de ansatte ved Nav Årstad at en kollega ble knivdrept på jobb. Her et bilde fra kontoret i dagene etter drapet.
Torstein Bøe / NTB
Etter Nav-drapet: 25 ansatte ved kontoret har sluttet hittil i år
Oljearbeideren har jobbet mange år i bransjen før han ble skadet og ufør etter bruk av trange vernesko på en plattform på britisk sokkel. Illustrasjonsfoto er tatt på norsk side.
Erlend Angelo
Arbeider ble ufør av for trange vernesko – avvist av Høyesterett
I årets oppgjør økte grunnbeløpet i folketrygden med 7.143 kroner – fra 111.477 kroner til 118.620 kroner fra 1. mai 2023. Det tilsvarer 6,41 prosent.
Colourbox
SV vil gi mer til trygdede og minstepensjonister. Se hva regjeringa svarer
Den takhøyden som liksom er så høy … den er ikke alltid så høy likevel, mener Olav Neerland om organisasjonen han er medlem av.
Hanna Skotheim
Olav ble kalt kvinnehater: – Jeg er ikke redd for å stikke hodet fram
Sužinokite, kiek šįmet Norvegijoje didės atlyginimai
Brian Cliff Olguin
Kiek šįmet Norvegijoje didės atlyginimai
Det har vært en klar økning av unge AAP-mottakere med psykiske lidelser de siste ti årene.
Gorm Kallestad / NTB
Tre av fire unge på Nav-ordning har psykiske lidelser
Kommentar
Vi er vitne til en urovekkende utvikling som fagbevegelsen, med LO i spissen, må møte med aktive grep, skriver Kjell Werner.
Sissel M. Rasmussen
LO-jubel med bitter bismak
Håvard Sæbø
Kimek-ansatte beholder jobben inntil videre
Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.
Sissel M. Rasmussen
Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss
Ansatte ved flere plastbedrifter omfattes av Kjemisk-teknisk tariffavtale. Her jobber operatørene Chrisander Dahl (t.h.) og operatør Daniel Rafaelsen ved plastbedriften Protan i Lier.
Arkivfoto: Petter Pettersen
Over 3000 ansatte i kjemisk industri får ny lønn. Her er tallene
Morten Holm / NTB
Nav tapte rettssak
Ekofisk-feltet var Norges første oljefeltet som ble satt i produksjon i 1971. Flere av oljearbeiderne som jobbet her på 70- og 80-tallet har fått skader og sykdommer i etterkant av dette arbeidet.
Arkivfoto: Håvard Sæbø