JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Leserinnlegg

Arbeidsoppgavene om bord kan ikke være basert på tilfeldigheter

Arbeidsforholdene er basert på tilfeldigheter og det er helt «Joker nord» hva slags, og hvor mye ansvar kokken skal ha.
Mange føler avmakt og er temmelig lei av å se at arbeidsmengde og krav i stillingen bare øker og øker, uten at det blir gitt noen videre kompensasjon for det, skriver innleggsforfatterne.

Mange føler avmakt og er temmelig lei av å se at arbeidsmengde og krav i stillingen bare øker og øker, uten at det blir gitt noen videre kompensasjon for det, skriver innleggsforfatterne.

Håvard Sæbø

Dette leserinnlegget er skrevet på vegne av flere, for dem som i sitt daglige virke står på som ansvarlige for forpleiningen til våre kjære sjøfolk, fra små båter til dagens moderne skip som er som Cruiseskip å regne, og dertil arbeidsoppgaver og krav.

Det er mange gode historier som blir delt om kokken om bord, men også mange mindre gode. Få personer, bortsett fra kokken selv, vet egentlig hva kokkens arbeid går ut på. Likevel er det av en eller annen grunn den yrkesutøveren «alle» føler at de ubeskjedent og fritt kan ha en formening om.

Mange sjøfolk viser med både ord og gjerninger at de setter stor pris på det kokken kan «trylle» fram uansett dagsform, helsesituasjon, vind og vær.

For andre er kokken dessverre kun et nødvendig onde som blir behandlet deretter. Mannskapet skal uansett ha sitt må vite, det står jo nedfelt i overenskomsten, men hva med den personen som innehar stillingen «Kokk m/admin.»? Hvilke krav har han til sin hverdag og arbeidsmiljøet?

«Kokk m/admin.» er en stilling som så å si ikke er nevnt i overenskomsten (åpen for tolkning som det passer av de mange?). Da er det desto vanskelig å bli hørt når du faktisk ikke eksisterer som arbeidstaker i overenskomsten. Er dette noe en kan være bekjent av i 2023?

Misnøyen har vært stor lenge og mange har klagd, uten å komme noen vei. Mange føler avmakt og er temmelig lei av å se at arbeidsmengde og krav i stillingen bare øker og øker, uten at det blir gitt noen videre kompensasjon for det. Skipene har blitt både større og mer spesialisert opp gjennom årene. For kokken har dette ført til at han i dag har fått et mye større areal som han daglig skal sørge for er i tråd med hygieneforskriftene.

Er det på tide å innføre en areal-norm? Hvor stort areal er det egentlig forsvarlig at en enkelt person skal ha ansvar for alene?

En ser også en utvikling i at antall mannskap som skal ha bespisning øker, uten at kokken får noe som helst kompensasjon for det. Det er bare positivt at det kommer inn både lærlinger og kadetter som videre betyr ekstra arbeidskraft i de ulike departementene, men den som kan se langt etter hjelp er «kokk m/admin». Han blir bare pålagt flere oppgaver og krav, og til tider kan det virke som at det forventes at kokken skal stå for full «all inclusive-bevertning», 7-11 alene.

Stillingen «Kokk m/admin.» har ingen konkret spesifikasjon som vi ser det, og det er derfor dessverre mye opp til rederi og skipsledelsen å definere hvilke arbeidsoppgaver som kan pålegges kokken. Det er da vi kommer til kjernen her: Skal det være slik at det er som å vinne i Lotto, eller ende opp som taper i JOKER NORD, hvordan man tilfeldigvis ender opp med å ha det som «kokk m/admin.» ombord? Pent behandlet og respektert som alle andre fagpersoner, eller fritt vilt som «punching-ball» for alle som har stått opp med feil fot? Eller fordi vi kan fordi kokken er alene.

Denne urettferdigheten har nå nådd toppen, og kokkene er grundig lei. Det stilles derfor krav med opprop og skriverier rettet mot de som faktisk kan og har myndighet til å gjøre noe for denne glemte yrkesgruppen. Nok er nok!

Vi krever derfor at:

* De som til nå har vært mønstret som «Kokk m/admin», skal mønstres om til Forpleiningssjef.

* Lønnen skal økes.

* Det skal ansettes «forpleiningsassistent» fra og med 12 P.O.B. Å få forpleiningsassistent vil ikke bare avlaste kokken, men i høy grad ha en positiv virkning på trivselen om bord ved at matroser blir fritatt fra bakkstørn i henhold til leider- og korridorvask, og ellers annet innvendig renhold.

* Videreutdanning i form av ekstra skoler/sertifikater som er relevant for stillingen skal gi økt lønn. Lik som med annet mannskap som får ekstra godtgjørelse for kompetanseheving.

Er virkelig «kokk m/admin», den aller viktigste personen om bord? Vi har nemlig god trening i å bli omtalt i ulike ordelag og benevnelser, både på godt og vondt.

Vi ønsker å skrive dette innlegget uten navn fordi skremselspropaganda for å si ifra er sterk. Og av erfaring vet vi at det kan utøves ugreie ting mot de som tør å si ifra, både fra kollegaer, men også fra rederiene

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse