JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
HOLDER HJULENE I GANG: Fiskeren Erlend Otlo sørger for at samfunnet holdes i gang under koronakrisen.

HOLDER HJULENE I GANG: Fiskeren Erlend Otlo sørger for at samfunnet holdes i gang under koronakrisen.

Privat

Fiskeren Erlend skaffer oss mat, også under krisetider

– Fiskefartøyet er som en isolert boble på havet så vi kan fortsette med jobben vår.



16.04.2020
14:21
16.04.2020 15:54

tri@lomedia.no

Mens store deler av samfunnet er nedstengt, er det fortsatt livsviktige oppgaver som må utføres. Sjøfolk står for en stor andel av dem da de frakter mat, varer, medisin og mennesker. Nærmere 90 prosent av alle verdens varer forflyttes via havet. Norge har en av verdens lengste kystlinjer og varetransport via sjøveien er en svært viktig og nødvendig samferdselsåre.

Men sjøfolk betyr mye mer enn transport, de skaffer også mat og råvarer og hjelper til med å hente olje og mineraler. Sjømannen Erlend Otlo er blant dem som sørger for at vi får fisk på bordet til alle tider, også under krisetider.

– Jobben vår går som vanlig. Vi er langt ute på sjøen og langt ifra smittekilder så jeg blir nok ikke permittert, sier Otlo.

Han jobber om bord i fiskefartøyet MTR Molnes. Årlig fanger fartøyet 9655 tonn med fisk. Hyse, sei og torsk er noe av det Otlo og besetningen på 21 om bord skaffer oss til middag.

Ekstra motivert nå

– I disse tider, når mye må holdes stengt, føles jobben vi utfører ekstra meningsfull og viktig for samfunnet. Vi fanger og produserer mat for befolkningen i Norge og den store verden. I slike tider synes folks primærbehov ekstra tydelig. Det gjør meg motivert for jeg vet jeg bidrar og gjør en viktig jobb i det store bildet, sier Otlo.

Mye av torsken som Otlo fanger går for eksempel til Portugal og blir etter hvert til Bacalao. Fabrikker i Ålesundsområdet lager klippfisk av deler av fangsten.

Bekymret for kollegaer

Innimellom jobbingen får også Otlo fulgt med på samfunnsutviklingen og koronakrisen. Han synes det er spesielt tungt å se sine maritime kollegaer bli permittert.

– Det er trist uansett hvem som blir permittert, men det er ekstra tøft å se folk man kjenner bli permittert. Jeg har blitt kjent med mange sjøfolk gjennom fagforeningsarbeidet i Norsk Sjømannsforbund, og det er tungt å se ferge- og offshorefolk blir permittert. Situasjonen er litt absurd men jeg håper alle fortsatt har jobb når krisen er over, sier Otlo.

VIKTIG RESSURS: Leder av Norsk Sjømannsforbund understreker hvor viktig sjøfolk er for samfunnet vårt.

VIKTIG RESSURS: Leder av Norsk Sjømannsforbund understreker hvor viktig sjøfolk er for samfunnet vårt.

Ole Palmstrøm

Sjøfolk risikerer mye

Leder av Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen, hyller sjøfolk som står på under krisen. Han mener det er lett å glemme at sjøfolk har et viktig men krevende yrke både mentalt og fysisk.

– For mange medfører jobben risikofylte arbeidsoppgaver og lange perioder borte fra familie og venner. Koronapandemien gjør at mange sjøfolk nå står ovenfor svært krevende situasjoner. Reiserestriksjoner og smittefare hindrer hjemreise etter endt arbeidsperiode, de kan bli satt i karantene før og etter påmønstring, og mange får ikke få gå i land på fritiden mens skipet ligger til havn. Disse sjøfolkene er en viktig ressurs for å opprettholde samfunnskritiske funksjoner, sier Hansen.

Viktig bidrag til næringskjeden

En annen sjømann som er med å holde hjulene i gang er André Nevstad Overvåg (36).

– Vi holder akkurat på å kaste loss, kan du ringe litt senere.

Overvåg er motormann på MT «Kystbunker II», og holder på å kaste loss fra Hammerfest med kurs mot Tromsø. Om bord er det lastekapasitet på 740 kubikk med marin gassolje (Mgo), autodiesel (grønn og blank) og smøre- og hydraulikkolje i bulk. «Kystbunker II» forsyner blant annet fiskeflåten med drivstoff slik at fiskefartøy fortsatt kan komme seg på fangstfeltene, trailere får diesel, og du og jeg kan gå på nærbutikken og hente friske forsyninger med fisk og det vi har behov for.

Fartøyet går i hovedsak mellom Bergen i vest til Kirkenes i nord, en strekning på cirka 1250 nautiske mil. Om bord er det et mannskap på fire; kaptein, førstestyrmann, motormann/matros og kokk/matros.

MT «KYSTBUNKER II»: Motormann André Nevstad Overvåg (36) er en av frontkjemperne som bidrar til at samfunnshjulene går rundt. 

MT «KYSTBUNKER II»: Motormann André Nevstad Overvåg (36) er en av frontkjemperne som bidrar til at samfunnshjulene går rundt. 

Vigdis Askjem

Lange dager

André har ansvaret for at alt maskineri om bord er i orden, i tillegg bidrar han ved hvert kaianløp, og ved lossing og lasting. Mannskapet har lange arbeidsdager. André merker at det er blitt roligere langs kysten generelt og havnene spesielt.

– Det er ikke den trafikken som det pleier å være, men vi møter mye vennlighet blant dem som drifter anleggene eller fartøy som trenger fuel, forteller han.

Dugnad

André tok sin del av koronadugnaden da mannskapsbyttet ikke gikk som planlagt. Motormannen som skulle bytte med André var ikke helt i form, og med fare for koronasmitte ble André værende om bord.

– Jeg må prøve å hjelpe til der jeg kan, sier André.

De siste ukene har vårværet vist seg fra sin mer lunefulle side, og kulinger og stormvarsler har kommet rekke på rad, noe som er svært krevende for mannskapet om bord.

– Vi går ganske jevnt allikevel og prøver å holde oss innaskjærs der det er mulig, forteller André.

BODØ: Varer vi alle er avhengige av og som vi omgir oss med og konsumerer hver eneste dag; mat, energi, råmaterialer, medisinsk utstyr og alt av varer vi som samfunn er helt avhengig av må fram til forbrukerne.

BODØ: Varer vi alle er avhengige av og som vi omgir oss med og konsumerer hver eneste dag; mat, energi, råmaterialer, medisinsk utstyr og alt av varer vi som samfunn er helt avhengig av må fram til forbrukerne.

Vigdis Askjem

Sjøfolk er tydelig til stede

– Under den pågående koronakrisen utfører sjøfolk samfunnskritisk arbeid ved å transportere livsnødvendige varer langs hele kysten, sier administrerende direktør i Det norske maskinistforbund, Hege-Merethe Bengtsson.

Hun forteller at landets sjøfolk har svart på samfunnsoppdraget og holder nå hjulene i gang ved å sikre varetransport og forsyninger til hele nasjonen og alle dens kommuner. Det er alt fra mat og medisiner, menneskemat og dyrefor, tørrlast og trelast, og alt samfunnet trenger for at hverdagslivet skal fungere.

– Dette er oppdrag som sjøfolk har hele året, men det er særlige utfordringer nå under koronakrisen. Dere er tydelig til stede og jeg vil rette en takk til alle landets sjøfolk, sier Bengtsson.

TAKK: Administrerende direktør i Det norske maskinistforbund takker sjøfolka for deres innsats under koronakrisen.

TAKK: Administrerende direktør i Det norske maskinistforbund takker sjøfolka for deres innsats under koronakrisen.

Vigdis Askjem

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
16.04.2020
14:21
16.04.2020 15:54



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

Fagbladet 3F

I fem år kjørte Emilian for Bring på slovakisk lønn. Helt greit, har retten nå slått fast

Jan-Erik Østlie

Kristian og Monika er eksperter på å være «usynlige». Nå må de kjempe for å bli sett

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

Geir Berntzen/Hydro

Over ti år etter at Hydro stoppet produksjonen, kan de ansatte starte elektrolyseovnene igjen

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Jan-Erik Østlie

Venstresiden ville forlenge AAP-støtten. Regjeringen og Frp sier nei

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

Tormod Ytrehus

Slik blir løsningen for skatt på frikort for bussjåfører

I januar fikk Nav-dømte Rune Halseth en uforbeholden unnskyldning fra daværende Nav-sjef Sigrun Vågeng. Nå hevder han setteriksadvokaten i Nav-sakene farer med usannheter i høringen om skandalen i Efta-domstolen.

I januar fikk Nav-dømte Rune Halseth en uforbeholden unnskyldning fra daværende Nav-sjef Sigrun Vågeng. Nå hevder han setteriksadvokaten i Nav-sakene farer med usannheter i høringen om skandalen i Efta-domstolen.

Stian Lysberg Solum / NTB

Nav-dømte beskylder setteriksadvokaten for løgn


Flere saker