Fiskeren Erlend skaffer oss mat, også under krisetider
– Fiskefartøyet er som en isolert boble på havet så vi kan fortsette med jobben vår.
HOLDER HJULENE I GANG: Fiskeren Erlend Otlo sørger for at samfunnet holdes i gang under koronakrisen.
Privat
tri@lomedia.no
Mens store deler av samfunnet er nedstengt, er det fortsatt livsviktige oppgaver som må utføres. Sjøfolk står for en stor andel av dem da de frakter mat, varer, medisin og mennesker. Nærmere 90 prosent av alle verdens varer forflyttes via havet. Norge har en av verdens lengste kystlinjer og varetransport via sjøveien er en svært viktig og nødvendig samferdselsåre.
Men sjøfolk betyr mye mer enn transport, de skaffer også mat og råvarer og hjelper til med å hente olje og mineraler. Sjømannen Erlend Otlo er blant dem som sørger for at vi får fisk på bordet til alle tider, også under krisetider.
– Jobben vår går som vanlig. Vi er langt ute på sjøen og langt ifra smittekilder så jeg blir nok ikke permittert, sier Otlo.
Han jobber om bord i fiskefartøyet MTR Molnes. Årlig fanger fartøyet 9655 tonn med fisk. Hyse, sei og torsk er noe av det Otlo og besetningen på 21 om bord skaffer oss til middag.
Ekstra motivert nå
– I disse tider, når mye må holdes stengt, føles jobben vi utfører ekstra meningsfull og viktig for samfunnet. Vi fanger og produserer mat for befolkningen i Norge og den store verden. I slike tider synes folks primærbehov ekstra tydelig. Det gjør meg motivert for jeg vet jeg bidrar og gjør en viktig jobb i det store bildet, sier Otlo.
Mye av torsken som Otlo fanger går for eksempel til Portugal og blir etter hvert til Bacalao. Fabrikker i Ålesundsområdet lager klippfisk av deler av fangsten.
Bekymret for kollegaer
Innimellom jobbingen får også Otlo fulgt med på samfunnsutviklingen og koronakrisen. Han synes det er spesielt tungt å se sine maritime kollegaer bli permittert.
– Det er trist uansett hvem som blir permittert, men det er ekstra tøft å se folk man kjenner bli permittert. Jeg har blitt kjent med mange sjøfolk gjennom fagforeningsarbeidet i Norsk Sjømannsforbund, og det er tungt å se ferge- og offshorefolk blir permittert. Situasjonen er litt absurd men jeg håper alle fortsatt har jobb når krisen er over, sier Otlo.
VIKTIG RESSURS: Leder av Norsk Sjømannsforbund understreker hvor viktig sjøfolk er for samfunnet vårt.
Ole Palmstrøm
Sjøfolk risikerer mye
Leder av Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen, hyller sjøfolk som står på under krisen. Han mener det er lett å glemme at sjøfolk har et viktig men krevende yrke både mentalt og fysisk.
– For mange medfører jobben risikofylte arbeidsoppgaver og lange perioder borte fra familie og venner. Koronapandemien gjør at mange sjøfolk nå står ovenfor svært krevende situasjoner. Reiserestriksjoner og smittefare hindrer hjemreise etter endt arbeidsperiode, de kan bli satt i karantene før og etter påmønstring, og mange får ikke få gå i land på fritiden mens skipet ligger til havn. Disse sjøfolkene er en viktig ressurs for å opprettholde samfunnskritiske funksjoner, sier Hansen.
Viktig bidrag til næringskjeden
En annen sjømann som er med å holde hjulene i gang er André Nevstad Overvåg (36).
– Vi holder akkurat på å kaste loss, kan du ringe litt senere.
Overvåg er motormann på MT «Kystbunker II», og holder på å kaste loss fra Hammerfest med kurs mot Tromsø. Om bord er det lastekapasitet på 740 kubikk med marin gassolje (Mgo), autodiesel (grønn og blank) og smøre- og hydraulikkolje i bulk. «Kystbunker II» forsyner blant annet fiskeflåten med drivstoff slik at fiskefartøy fortsatt kan komme seg på fangstfeltene, trailere får diesel, og du og jeg kan gå på nærbutikken og hente friske forsyninger med fisk og det vi har behov for.
Fartøyet går i hovedsak mellom Bergen i vest til Kirkenes i nord, en strekning på cirka 1250 nautiske mil. Om bord er det et mannskap på fire; kaptein, førstestyrmann, motormann/matros og kokk/matros.
MT «KYSTBUNKER II»: Motormann André Nevstad Overvåg (36) er en av frontkjemperne som bidrar til at samfunnshjulene går rundt.
Vigdis Askjem
Lange dager
André har ansvaret for at alt maskineri om bord er i orden, i tillegg bidrar han ved hvert kaianløp, og ved lossing og lasting. Mannskapet har lange arbeidsdager. André merker at det er blitt roligere langs kysten generelt og havnene spesielt.
– Det er ikke den trafikken som det pleier å være, men vi møter mye vennlighet blant dem som drifter anleggene eller fartøy som trenger fuel, forteller han.
Dugnad
André tok sin del av koronadugnaden da mannskapsbyttet ikke gikk som planlagt. Motormannen som skulle bytte med André var ikke helt i form, og med fare for koronasmitte ble André værende om bord.
– Jeg må prøve å hjelpe til der jeg kan, sier André.
De siste ukene har vårværet vist seg fra sin mer lunefulle side, og kulinger og stormvarsler har kommet rekke på rad, noe som er svært krevende for mannskapet om bord.
– Vi går ganske jevnt allikevel og prøver å holde oss innaskjærs der det er mulig, forteller André.
BODØ: Varer vi alle er avhengige av og som vi omgir oss med og konsumerer hver eneste dag; mat, energi, råmaterialer, medisinsk utstyr og alt av varer vi som samfunn er helt avhengig av må fram til forbrukerne.
Vigdis Askjem
Sjøfolk er tydelig til stede
– Under den pågående koronakrisen utfører sjøfolk samfunnskritisk arbeid ved å transportere livsnødvendige varer langs hele kysten, sier administrerende direktør i Det norske maskinistforbund, Hege-Merethe Bengtsson.
Hun forteller at landets sjøfolk har svart på samfunnsoppdraget og holder nå hjulene i gang ved å sikre varetransport og forsyninger til hele nasjonen og alle dens kommuner. Det er alt fra mat og medisiner, menneskemat og dyrefor, tørrlast og trelast, og alt samfunnet trenger for at hverdagslivet skal fungere.
– Dette er oppdrag som sjøfolk har hele året, men det er særlige utfordringer nå under koronakrisen. Dere er tydelig til stede og jeg vil rette en takk til alle landets sjøfolk, sier Bengtsson.
TAKK: Administrerende direktør i Det norske maskinistforbund takker sjøfolka for deres innsats under koronakrisen.
Vigdis Askjem
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.