Ylva Seiff Berge
Hardt mot hardt i Risavika
I formiddag var det demonstrasjon ved Risavika-terminalen, der havnearbeiderne krever tariffavtale.
– Dette er et generaloppgjør. Det står om hele systemet, sier forbundsleder Roger Hansen i Transport.
stig@lomedia.no
frifagbevegelse@lomedia.no
– Vi forlanger ikke noen annen tariffavtale enn den vi har i mange andre havner. Kravet er dermed svært rimelig og rettferdig, sier forbundslederen.
Det kan synes som om arbeidsgiversiden med NHO og styreleder i Oslo Havn, Bernt Stilluf Karlsen i spissen, nå er innstilt på å knuse NTFs avtaleforhold i havnene. I flere medieoppslag i det siste har de gått svært hardt til verks. LO-sekretær Are Tomasgard sier til frifagbevegelse.no at arbeidsgiversiden har kommet med krasse uttalelser mot LOs folk i havnene i Drammen, Oslo og Tromsø, samt i Risavika terminal ved Stavanger.
– Dermed setter de press mot vilkårene og inngåtte avtaler. LO-sekretæren minner om at Norsk Transportarbeiderforbund har vunnet i alle rettsinstanser hittil, nemlig tvistenemnda, Arbeidsretten og Oslo tingrett. Registrerte havnearbeidere har fortrinnsrett til lasting og lossing ved Risavika terminal. Arbeidsgiversiden har anket til lagmannsretten.
Hindre useriøse
Are Tomasgard påpeker at Transportarbeiderforbundet og LO vil forhindre at sjøfolk tar jobbene med lasting - og lossing i strid med etablert avtaleverk, der det går fram at havnearbeiderne har rett til laste- og lossearbeid. Utenlandske sjøfolk får gjerne lønn på et helt annet nivå, og bruk av disse til lasting - og lossing vil undergrave bryggearbeidernes arbeid i havnene. LO registrerer at det har kommet flere angrep på avtaleforholdene i havnene, og slutter sånn sett rekkene for at ikke de med seriøse avtaler skal bli presset vekk.
Framfor å følge opp den uforsonlige striden i media, ønsker LOs sekretær å være løsningsorientert og sette seg ved forhandlingsbordet. Retten har slått fast at Risavika havn er tarifftomt område og at det er Transportarbeiderforbundet og havnearbeiderne som har retten til tariffavtale når det gjelder lasting - og lossing.
– Vi ønsker å forholde oss til faktisk inngåtte avtaler, sier Are Tomasgard i LO.
Fortrinnsrett
Forbundsleder Roger Hansen i Transport understreker at de har en fortrinnsrett, hjemlet i ILO-konvensjon 137.
– Våre folk har jobbet i den aktuelle havna i mange nå. Nå krever vi tariffavtale der, sier Hansen og forklarer nærmere:
– Risavika-terminalen er en relativt ny terminal som er skilt ut fra et annet selskap. Vi inngår tariffavtaler direkte med operatørene, og nå har vi krevd avtale med denne operatøren, sier Hansen. Saken er prøvd rettslig, og også anledningen til boikott er prøvd ut. Transport har fått rettens medhold hele veien.
– I Risavika ønsker arbeidsgiverne å bruke utenlandske sjøfolk til lossing og lasting gratis. Den slags sosial dumping er selvsagt helt uakseptabel, sier Roger Hansen.
Industri Energi
Medlemmer i Industri Energi har jobb inne på terminalen, og det er helt greit for Roger Hansen. Det som ikke er greit, er at andre enn Transportarbeiderforbundets medlemmer har arbeid med lasting- og lossing. Der har Transport en fortrinnsrett, ifølge avtaler og ILO-konvensjon. Det som virkelig bekymrer, sett med Roger Hansens øyne, er at arbeidsgiverne ikke lenger aksepterer dette.
– De vil ikke lenger forvalte ILO-konvensjonen. Det er det alvorlige, sier Hansen, som minner om at det er partene som skal forvalte denne. Havnearbeiderne har ikke arbeid på faste klokkeslett, men er avhengig av å jobbe når båtene ligger til kai. De blir ofte tilkalt på kort varsel. Når dette arbeidet delvis tas fra dem, blir det mindre å gjøre, og hele yrket blir truet.
Symatistreik
Norsk Transportarbeiderforbund har nå varslet arbeidsgiverne om at havnene i Tromsø og mosjøen nå blir tatt ut i sympatistreik fra 7. desember til støtte for boikotten av Risavika terminal.
Støtte fra Nordisk
Nordisk Transportarbeiderføderasjon gir full støtte til kampen for tariffavtale ved Risvika. Føderasjonen representerer mer enn 360 000 transportarbeidere i Norden, deriblant havnearbeidere.
Klager til Europarådet
Bedriftsforbundet har sendt klagesak til Europarådets komite for sosiale rettigheter. LO mener klagen er basert på feilaktige og udokumenterte påstander om at det er knyttet organisasjonstvang for å utføre losse- og lastearbeid i norske havner. Klagen fra Bedriftsforbundet er basert på en medlemsbedrift, det danske Holship som er etablert i Drammen. Firmaet har avvist et krav fra Norsk Transportarbeiderforbund om tariffavtale.
Går hardt ut
Styreleder ved Oslo Havn, Bernt Stilluf Karlsen, er meget skuffet over at det ikke går an å organisere havnearbeidet i Norge mere effektivt. Til Aftenposten i går sier han at Transportarbeiderforbundet forsøker å sementere en foreldet og ineffektiv organisering av norske havner. Oslo Havn truer med å ta sikkerehtsklareringen fra alle byens bryggearbeidere. I praksis vil det si at de nektes å jobbe.
Dette siste oppfatter Roger Hansen i forbundet som en ren provokasjon.
Les mer om Risavika-konflikten:
Beskylder Industri Energi-tillitsvalgte for løgn
Varsler sympatistreik i Tromsø og Mosjøen (22.11.2013)
Bersås fronter fanemarkering i Risavika (12.11.2013)
Full støtte fra Sjømannsforbundet til ahvnearbeiderne (10.11.2013)
I oktober 2012 varsler NTF boikott av Risavika Terminal AS etter at arbeidsgiverne hadde avvist forbundets tariffkrav, og Den faste tvistenemda hadde kommet til at terminalen var såkalt tarifftomt rom.
I desember 2012 stevnet NHO Transportarbeiderforbundet for både tingretten og arbeidsretten med påstand om at boikott ikke kan brukes.
NTF vinner i begge instanser.
Etter at ytterligere forhandlinger mellom partene ikke fører fram starter boikotten av terminalen 1. november.
En stor demonstrasjon er tillyst utenfor Risavika Havn onsdag 27. november med deltagelse fra hele Skandinavia pluss havnearbeidere fra flere andre land i Europa.
I oktober 2012 varsler NTF boikott av Risavika Terminal AS etter at arbeidsgiverne hadde avvist forbundets tariffkrav, og Den faste tvistenemda hadde kommet til at terminalen var såkalt tarifftomt rom.
I desember 2012 stevnet NHO Transportarbeiderforbundet for både tingretten og arbeidsretten med påstand om at boikott ikke kan brukes.
NTF vinner i begge instanser.
Etter at ytterligere forhandlinger mellom partene ikke fører fram starter boikotten av terminalen 1. november.
En stor demonstrasjon er tillyst utenfor Risavika Havn onsdag 27. november med deltagelse fra hele Skandinavia pluss havnearbeidere fra flere andre land i Europa.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin