JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
KREVER SVAR: Medlem i næringskomiteen på Stortinget, Terje Aasland, krever svar av Iselin Nybø.

KREVER SVAR: Medlem i næringskomiteen på Stortinget, Terje Aasland, krever svar av Iselin Nybø.

Leif Martin Kirknes

Hurtigruten driver skipshotell med lønninger på 29 kroner i timen. Nå må næringsdepartementet på banen.

Terje Aasland (Ap) mener Hurtigruten misbruker NIS-loven når de driver skipshotell med internasjonale vilkår. Nå krever han svar fra næringsdepartementet om det er slik NIS-forskriften skal anvendes.



01.09.2020
13:16
01.09.2020 13:28

tri@lomedia.no

Hurtigrutenskipet MS Fridtjof Nansen skal i forbindelse med en filminnspilling på Vestlandet drive skipshotell i Hellesylt i Stranda kommune. Skipet har det norske NIS-flagget på hekken som tillater internasjonale lønns- og arbeidsvilkår om bord. Lønninger ned mot 29 kroner i timen er vanlig.

Dette mener Arbeiderpartiets Terje Aasland er misbruk av NIS-flagget (Norsk internasjonalt skipsregister).

– Dette kan umulig være intensjonen til NIS-forskriftene. NIS-skip skal operere på havet og konkurrere med andre internasjonale skip, de skal ikke legges til kai, operere som hoteller og konkurrere mot norske hoteller, sier Aasland til Maritim Logg.

Statsråden må på banen

Nå har han stilt skriftlig spørsmål til næringsminister Iselin Nybø og krever svar om det er anledning for og i tråd med NIS-loven at skip registrert i NIS-registret kan operere som hotellskip eller kontorer langs norskekysten hvor norske standarder for lønns- og arbeidsvilkår fravikes.

LES OGSÅ: Sjømannsforbundet og Fellesforbundet anmelder Hurtigruten for brudd på utlendingsloven

Uakseptabel tolkning av NIS

Konsekvensene kan bli enorme hvis Hurtigrutens drift er innenfor loven og at rederiet ikke blir stoppet, mener Aasland som er medlem i næringskomiteen på Stortinget.

«Dersom denne tolkningen av NIS-loven og dens formål er i tråd med regjerings forståelse, så er de potensielle konsekvensene svært store da dette vil kunne innebærer at man kan registrere skip og fartøy i NIS-registret for deretter å legge skipene til ro langs norskekysten og operer dette som hotelldrift, kontorvirksomhet etc.. på utenlandske lønns- og arbeidsvilkår, og dermed omgå norsk lovgivning. Jeg kan ikke forstå regelverket dithen at dette er i tråd med lovens intensjoner.» skriver Aasland i spørsmålet til statsråden.

– Bruken av hotellskip på kaia med internasjonale vilkår er totalt uakseptabelt. Jeg forventer at næringsministeren her skal være tydelig og stå opp for norske rettigheter og slå fast at dette er brudd på formålet til NIS og eventuelt tette smutthullene hvis loven i dag tillater Hurtigruten å operere slik, sier Aasland.

Lovlig mener Sjøfartsdirektoratet

Straks Sjømannsforbundet fikk vite om planene til Hurtigruten varslet de Sjøfartsdirektoretet for å stanse hotellskipet. Direkoktoratet har konkudert med at Hurtigrutens drift ikke strider med NIS-forskriftenene og dermed er det lov å drive hotell på kaia med lønninger ned mot 29 kroner i timen.

– Dette er sjokkerende. Når Sjøfartsdirektoratet tillater slik drift betyr det fritt fram for sosial dumping på kaiene i Norge. Dette vil være en kraftig konkurransevridning for norske hoteller og hotellansatte, sier Sjømannsforbundets leder Johnny Hansen.

– Sjøfartsdirektoratet har med sin fortolkning åpnet opp for at Torstein Hagens Viking Cruises, som også er registrert i NIS, kan legge til ved Aker Brygge og tilby 1000 sengeplasser hvor ansatte lønnes ned til 29 kroner timen. At norske myndigheter skulle sette sitt stempel på en total rasering av norsk arbeidsliv så jeg virkelig ikke komme, sier forbundsadvokat Terje Hernes Pettersen.

Næringsdepartementet ønsker ikke å svare på Aaslands spørsmål i media før de svarer Stortinget. Maritim Logg vil følge opp svaret til Iselin Nybø.

NIS

*Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) er et norsk skipsregister opprettet ved lov av 12. juni 1987 for skip som driver internasjonal skipsfart.

*Hensikten er å opprettholde norske skip under norske flagg, å oppnå bedre konkurransebetingelser for norske skip i utenriksfart og å stimulere til å ansette norske sjøfolk på norske skip.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
01.09.2020
13:16
01.09.2020 13:28



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Colourbox / innfelt skjermdump

Kor mykje får permitterte i dagpengar? Sjekk kalkulatoren

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Helge Rønning Birkelund

Fabrikkeier Jan Christian Vestre vil at ansatte skal være fagorganiserte – og betaler gjerne kontingenten

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

Fagbladet 3F

I fem år kjørte Emilian for Bring på slovakisk lønn. Helt greit, har retten nå slått fast

Jan-Erik Østlie

Kristian og Monika er eksperter på å være «usynlige». Nå må de kjempe for å bli sett

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Per Olaf Lundteigen

Per Olaf Lundteigen

Jan-Erik Østlie

Sp mener SV og Frp har valgt en for dårlig modell for pensjonistene

Kommentar:

Trygve Slagsvold Vedum holder fast på mantraet om å ønske seg en Sp/Ap-basert regjering.

Trygve Slagsvold Vedum holder fast på mantraet om å ønske seg en Sp/Ap-basert regjering.

Jan-Erik Østlie

«Vedum bør avklare»

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

KREVENDE: Renholderne som sørger for at de ulike universitetsbyggene i Tromsø fortsatt kan holde åpent, har hatt hektiske dager etter at pandemien brøt ut. I forgrunnen står tillitsvalgt Elina Nilsen, bak henne fra venstre: Snefrid Martinsen, Hanna Lecka og Janthima S. Olsen.

KREVENDE: Renholderne som sørger for at de ulike universitetsbyggene i Tromsø fortsatt kan holde åpent, har hatt hektiske dager etter at pandemien brøt ut. I forgrunnen står tillitsvalgt Elina Nilsen, bak henne fra venstre: Snefrid Martinsen, Hanna Lecka og Janthima S. Olsen.

Lars Åke Andersen

Universitetet hadde ikke kunnet holde åpent uten renholder Elina og kollegene. Det vises bare ikke på lønna

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

Geir Berntzen/Hydro

Over ti år etter at Hydro stoppet produksjonen, kan de ansatte starte elektrolyseovnene igjen


Flere saker