JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hurtigruten driver skipshotell med lønninger på 29 kroner i timen. Nå må næringsdepartementet på banen.

Terje Aasland (Ap) mener Hurtigruten misbruker NIS-loven når de driver skipshotell med internasjonale vilkår. Nå krever han svar fra næringsdepartementet om det er slik NIS-forskriften skal anvendes.
KREVER SVAR: Medlem i næringskomiteen på Stortinget, Terje Aasland, krever svar av Iselin Nybø.

KREVER SVAR: Medlem i næringskomiteen på Stortinget, Terje Aasland, krever svar av Iselin Nybø.

Leif Martin Kirknes

tri@lomedia.no

Hurtigrutenskipet MS Fridtjof Nansen skal i forbindelse med en filminnspilling på Vestlandet drive skipshotell i Hellesylt i Stranda kommune. Skipet har det norske NIS-flagget på hekken som tillater internasjonale lønns- og arbeidsvilkår om bord. Lønninger ned mot 29 kroner i timen er vanlig.

Dette mener Arbeiderpartiets Terje Aasland er misbruk av NIS-flagget (Norsk internasjonalt skipsregister).

– Dette kan umulig være intensjonen til NIS-forskriftene. NIS-skip skal operere på havet og konkurrere med andre internasjonale skip, de skal ikke legges til kai, operere som hoteller og konkurrere mot norske hoteller, sier Aasland til Maritim Logg.

Statsråden må på banen

Nå har han stilt skriftlig spørsmål til næringsminister Iselin Nybø og krever svar om det er anledning for og i tråd med NIS-loven at skip registrert i NIS-registret kan operere som hotellskip eller kontorer langs norskekysten hvor norske standarder for lønns- og arbeidsvilkår fravikes.

LES OGSÅ: Sjømannsforbundet og Fellesforbundet anmelder Hurtigruten for brudd på utlendingsloven

Uakseptabel tolkning av NIS

Konsekvensene kan bli enorme hvis Hurtigrutens drift er innenfor loven og at rederiet ikke blir stoppet, mener Aasland som er medlem i næringskomiteen på Stortinget.

«Dersom denne tolkningen av NIS-loven og dens formål er i tråd med regjerings forståelse, så er de potensielle konsekvensene svært store da dette vil kunne innebærer at man kan registrere skip og fartøy i NIS-registret for deretter å legge skipene til ro langs norskekysten og operer dette som hotelldrift, kontorvirksomhet etc.. på utenlandske lønns- og arbeidsvilkår, og dermed omgå norsk lovgivning. Jeg kan ikke forstå regelverket dithen at dette er i tråd med lovens intensjoner.» skriver Aasland i spørsmålet til statsråden.

– Bruken av hotellskip på kaia med internasjonale vilkår er totalt uakseptabelt. Jeg forventer at næringsministeren her skal være tydelig og stå opp for norske rettigheter og slå fast at dette er brudd på formålet til NIS og eventuelt tette smutthullene hvis loven i dag tillater Hurtigruten å operere slik, sier Aasland.

Lovlig mener Sjøfartsdirektoratet

Straks Sjømannsforbundet fikk vite om planene til Hurtigruten varslet de Sjøfartsdirektoretet for å stanse hotellskipet. Direkoktoratet har konkudert med at Hurtigrutens drift ikke strider med NIS-forskriftenene og dermed er det lov å drive hotell på kaia med lønninger ned mot 29 kroner i timen.

– Dette er sjokkerende. Når Sjøfartsdirektoratet tillater slik drift betyr det fritt fram for sosial dumping på kaiene i Norge. Dette vil være en kraftig konkurransevridning for norske hoteller og hotellansatte, sier Sjømannsforbundets leder Johnny Hansen.

– Sjøfartsdirektoratet har med sin fortolkning åpnet opp for at Torstein Hagens Viking Cruises, som også er registrert i NIS, kan legge til ved Aker Brygge og tilby 1000 sengeplasser hvor ansatte lønnes ned til 29 kroner timen. At norske myndigheter skulle sette sitt stempel på en total rasering av norsk arbeidsliv så jeg virkelig ikke komme, sier forbundsadvokat Terje Hernes Pettersen.

Næringsdepartementet ønsker ikke å svare på Aaslands spørsmål i media før de svarer Stortinget. Maritim Logg vil følge opp svaret til Iselin Nybø.

NIS

*Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) er et norsk skipsregister opprettet ved lov av 12. juni 1987 for skip som driver internasjonal skipsfart.

*Hensikten er å opprettholde norske skip under norske flagg, å oppnå bedre konkurransebetingelser for norske skip i utenriksfart og å stimulere til å ansette norske sjøfolk på norske skip.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

NIS

*Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) er et norsk skipsregister opprettet ved lov av 12. juni 1987 for skip som driver internasjonal skipsfart.

*Hensikten er å opprettholde norske skip under norske flagg, å oppnå bedre konkurransebetingelser for norske skip i utenriksfart og å stimulere til å ansette norske sjøfolk på norske skip.