Hurtigruten driver skipshotell med lønninger på 29 kroner i timen. Nå må næringsdepartementet på banen.
Terje Aasland (Ap) mener Hurtigruten misbruker NIS-loven når de driver skipshotell med internasjonale vilkår. Nå krever han svar fra næringsdepartementet om det er slik NIS-forskriften skal anvendes.
KREVER SVAR: Medlem i næringskomiteen på Stortinget, Terje Aasland, krever svar av Iselin Nybø.
Leif Martin Kirknes
tri@lomedia.no
Dette mener Arbeiderpartiets Terje Aasland er misbruk av NIS-flagget (Norsk internasjonalt skipsregister).
– Dette kan umulig være intensjonen til NIS-forskriftene. NIS-skip skal operere på havet og konkurrere med andre internasjonale skip, de skal ikke legges til kai, operere som hoteller og konkurrere mot norske hoteller, sier Aasland til Maritim Logg.
Statsråden må på banen
Nå har han stilt skriftlig spørsmål til næringsminister Iselin Nybø og krever svar om det er anledning for og i tråd med NIS-loven at skip registrert i NIS-registret kan operere som hotellskip eller kontorer langs norskekysten hvor norske standarder for lønns- og arbeidsvilkår fravikes.
LES OGSÅ: Sjømannsforbundet og Fellesforbundet anmelder Hurtigruten for brudd på utlendingsloven
Uakseptabel tolkning av NIS
Konsekvensene kan bli enorme hvis Hurtigrutens drift er innenfor loven og at rederiet ikke blir stoppet, mener Aasland som er medlem i næringskomiteen på Stortinget.
«Dersom denne tolkningen av NIS-loven og dens formål er i tråd med regjerings forståelse, så er de potensielle konsekvensene svært store da dette vil kunne innebærer at man kan registrere skip og fartøy i NIS-registret for deretter å legge skipene til ro langs norskekysten og operer dette som hotelldrift, kontorvirksomhet etc.. på utenlandske lønns- og arbeidsvilkår, og dermed omgå norsk lovgivning. Jeg kan ikke forstå regelverket dithen at dette er i tråd med lovens intensjoner.» skriver Aasland i spørsmålet til statsråden.
– Bruken av hotellskip på kaia med internasjonale vilkår er totalt uakseptabelt. Jeg forventer at næringsministeren her skal være tydelig og stå opp for norske rettigheter og slå fast at dette er brudd på formålet til NIS og eventuelt tette smutthullene hvis loven i dag tillater Hurtigruten å operere slik, sier Aasland.
Lovlig mener Sjøfartsdirektoratet
Straks Sjømannsforbundet fikk vite om planene til Hurtigruten varslet de Sjøfartsdirektoretet for å stanse hotellskipet. Direkoktoratet har konkudert med at Hurtigrutens drift ikke strider med NIS-forskriftenene og dermed er det lov å drive hotell på kaia med lønninger ned mot 29 kroner i timen.
– Dette er sjokkerende. Når Sjøfartsdirektoratet tillater slik drift betyr det fritt fram for sosial dumping på kaiene i Norge. Dette vil være en kraftig konkurransevridning for norske hoteller og hotellansatte, sier Sjømannsforbundets leder Johnny Hansen.
– Sjøfartsdirektoratet har med sin fortolkning åpnet opp for at Torstein Hagens Viking Cruises, som også er registrert i NIS, kan legge til ved Aker Brygge og tilby 1000 sengeplasser hvor ansatte lønnes ned til 29 kroner timen. At norske myndigheter skulle sette sitt stempel på en total rasering av norsk arbeidsliv så jeg virkelig ikke komme, sier forbundsadvokat Terje Hernes Pettersen.
Næringsdepartementet ønsker ikke å svare på Aaslands spørsmål i media før de svarer Stortinget. Maritim Logg vil følge opp svaret til Iselin Nybø.
NIS
*Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) er et norsk skipsregister opprettet ved lov av 12. juni 1987 for skip som driver internasjonal skipsfart.
*Hensikten er å opprettholde norske skip under norske flagg, å oppnå bedre konkurransebetingelser for norske skip i utenriksfart og å stimulere til å ansette norske sjøfolk på norske skip.
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.
Flere saker
NIS
*Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) er et norsk skipsregister opprettet ved lov av 12. juni 1987 for skip som driver internasjonal skipsfart.
*Hensikten er å opprettholde norske skip under norske flagg, å oppnå bedre konkurransebetingelser for norske skip i utenriksfart og å stimulere til å ansette norske sjøfolk på norske skip.