JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sjøoffisersforbundet og Fjord1:

Kapteiner og styrmenn vil ikke ha ansvar for kiosken på fergene. Nå blir det rettssak

Skal kapteiner og styrmenn også styre den selvbetjente kiosken om bord på ferga? Nei, mener Norsk Sjøffisersforbund, som tar saken til Sogn og Fjordane tingrett.
– Norsk Sjøoffisersforbund mener rederiet ikke kan pålegge kaptein og styrmann ansvar for kioskdrift, hevder viseadministrerende direktør Hilde Flåten.

– Norsk Sjøoffisersforbund mener rederiet ikke kan pålegge kaptein og styrmann ansvar for kioskdrift, hevder viseadministrerende direktør Hilde Flåten.

Omar Jørgensen

omar.jorgensen@sjooff.no

Selskapet Fjord1 innførte for noe tid tilbake selvbetjent kiosk på flere av sine fartøy.

Selv om kioskene ble selvbetjent, måtte noen på fartøyet ha ansvar for dem. Fjord1 påla kaptein og styrmenn å være ansvarlig for driften av disse.

Sjøoffisersforbundet godtar ikke pålegget fra Fjord1.

Nå blir det rettssak.

– Saken gjelder lovligheten av dette pålegget. Den konkrete problemstillingen er om arbeidsgivers styringsrett gir Fjord1 anledning til å ensidig pålegge kaptein og styrmenn ansvaret for kioskdriften, forklarer viseadministrerende direktør og advokat i Norsk Sjøoffisersforbund, Hilde Flåten.

Ansvar for sikkerheten

Flåten peker på kapteiner og styrmenn kan få for mange nye oppgaver:

– Kaptein og styrmann har lovbestemte arbeidsoppgaver, blant annet for å ivareta sjøsikkerheten, og skal ha tilstrekkelig tid til dette. Ansvaret for kioskdriften innebærer at kaptein og styrmenn har blitt pålagt nye oppgaver av betydelig omfang på daglig basis, som bestilling av varer, kassaoppgjør, rengjøring med mer. At arbeidet med kioskdriften er av betydelig omfang, gjør det lite forenelig med de lovpålagte arbeidsoppgavene, påpeker Flåten.

Arbeidsavtale

– Våre medlemmer har heller ikke inngått arbeidsavtale om å utføre oppgaver knyttet til kioskdriften, og arbeidets karakter er vesensforskjellig fra arbeidet som kaptein og styrmann. Arbeidsgiver kan, etter vår vurdering, derfor ikke pålegge slikt arbeid uten samtykke, avslutter Flåten.

Rettssaken utsatt

Sogn og Fjordane tingrett skulle egentlig behandlet saken 17. og 18. mars, men den er utsatt i forbindelse med coronaepidemien.

LO-advokat Imran Haider fører saken for Norsk Sjøoffisersforbund. NHO-advokat Kurt Weltzien fører saken på vegne av Fjord1.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse