NOR-meklingen i havn langt på overtid
De tre sjømannsorganisasjonene ble etter intense forhandlinger utover natten og morgentimene enige med Norges Rederiforbund under meklingen i mellomoppgjøret NOR.
MEKLING: Forbundsleder Johnny Hansen (Norsk Sjømannsforbund), administrerende direktør Hans Sande (Norsk Sjøoffisersforbund) og Vidar Paulsen (Hovedtillitsvalgt for NSOF i Simon Møkster Rederi) forhandlet til langt på natt før meklingen var i havn. Foto Tri Nguyen Dinh.
Omar Jørgensen
Riksmeklerens skisse som ble fremlagt under meklingen innebærer en lønnsøkning for offshore på 3,0% fra 1. november 2021 for alle NOR-overenskomstene og 2,0 % for ferger i Nord- og Østersjøfart.
Partene var enige om at mellomoppgjøret skulle føres på grunnlag av den økonomiske situasjon på forhandlingstidspunktet, utsiktene for 2. avtaleår og pris- og lønnsutviklingen i 1. avtaleår.
Et generelt tillegg på 3,0% for offshore innebærer at man har begynt å ta igjen etterslepet i forhold til øvrige tariffområder.
Frontfaget for 2021 ga et sentralt tillegg på 1,35% før de lokale forhandlingene. 2012 var siste gang man var over 3,0% på et NOR-oppgjør i NR-området. Lønnsoppgjøret er 0,3% høyrere enn oppgjøret på flyteriggområdet. Videre vil de som oppnår økt tjenestetillegg 1, 3, 5, 8, 10 og 15 år få ytterligere fra 1,8% til 2,2% lønnsøkning på toppen av det generelle tillegget.
Dette gjelder også;
• NOR-registrerte Bøyelastskip
• NOR-registrerte skip i virksomhet som Kabelleggingsskip
• NOR-registrerte skip (4. avtalen)
Sjømannsorganisasjonenes forhandlingsutvalg valgte derfor å godta riksmeklerens skisse for 2021-oppgjøret ut fra en helhetsbetraktning. (Det norske maskinistforbund, Norsk Sjømannsforbund og Norsk Sjøoffisersforbund meklet parallelt).
Oppgjøret omfatter sjømannsorganisasjonenes medlemmer på skip flagget i Norsk Ordinært Skipsregister i rederier som har tariffavtaler mellom forbundene og Norges Rederiforbund (NR). Avtalen omfatter offshore-servicefartøy med NOR-flagg, NOR-flaggede passasjerskip i NOR- og Østersjøfart og småskip samt NOR-flaggede bøyelasteskip og kabelleggingsskip.
Mellomoppgjøret Nordisk NIS finner sted 25. januar. Dette er skip som seiler i tradisjonell langfart ("deepsea").