JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ønsker å endre reglene slik at danskflaggede Fjord Line kan frakte gods og passasjerer på strekningen Bergen-Stavanger.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ønsker å endre reglene slik at danskflaggede Fjord Line kan frakte gods og passasjerer på strekningen Bergen-Stavanger.

Espen Gees

Nye regler vil skade norske sjøfolk

Danske Fjord Line skal få frakte gods på norsk kyst. Det har samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bestemt. – Fint det, men synd at det skjer på danskflaggede skip og ikke norske, sier forbundsleder i Norsk sjømannsforbund, Jacqueline Smith.



14.02.2014
12:00
14.02.2014 15:15

Christine Skårberg Dahl

csd@lomedia.no

Innen 1. april ser samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen for seg at alt skal være tilrettelagt for at danske Fjord Line skal få frakte godstrafikk på strekningen Bergen og Stavanger.

– Vi ønsker å legge til rette for at mer av godsfrakten kan gå til sjøs. Da er det helt meningsløst at Fjord Line har ferjer som går med ledig plass, men der de ikke har lov å ta ombord norske trailere, uttalte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til NRK, under Nasjonal veikonferanse i Bergen 10. februar.

Det er på grunn av taxfreereglene at frakt av vogntog, gods eller passasjerer innenlands ikke har vært tillatt. Finansdepartementet har sendt brev til Toll- og avgiftsdirektoratet og ber dem løse dette problemet. Både MS «Stavangerfjord» og MS «Bergensfjord» har plass til rundt hundre vogntog.

– Vi må finne en løsning slik at Fjord Line kan ta med trailere mellom Bergen og Stavanger. Det er godt for Fjord Line, trafikkavviklingen på hovedveiene og for miljøet, mener Solvik-Olsen.

Administrerende direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal. Er selvsagt strålende fornøyd med Solvik-Olsens utspill.

– Dette er en fantastisk nyhet. Det vil bety mye, og miljøet er vinneren når vi får vogntogene bort fra veien og over på kjøl, sier Fardal.

Hva med nettolønnsordningen?

Norsk Sjømannsforbund er også positive til at det flyttes mer gods og flere passasjerer fra vei til sjø, men mener at det burde vært lagt til rette for at norske skip kunne konkurrert på strekningen fra Bergen til Stavanger.

I samme stund som det er blitt kjent at finansdepartementet har sendt brev til Toll- og avgiftsdirektorat for å finne en løsning på dette problemet, ber Sjømannsforbundet at regjeringen prioriterer å finne en løsning for å gjøre nettolønnsordningen konkurransedyktig og stabil. Forbundslederen synes det er beklagelig at ikke dette blir prioritert.

– Vi har i flere år etterlyst handlingskraft fra myndighetene når det gjelder å sikre tilskuddsordning for sysselsetting av sjøfolk i Norge. Under valgkampen i fjor lovte Frp at de skulle være med å tilrettelegge for at norske rederier og norske sjøfolk skal få stabile og konkurransedyktige rammevilkår, og vi har forventninger til at regjeringen viser like stor handlekraft i styrking og lovfesting av nettolønnsordningen, slår Smith fast.

Hun er klar på at dette er det viktigste i kampen for å opprettholde norske skip og norske sjøfolk også om bord på passasjerskip i utenriksfart.

– Den norske nettolønnsordningen må være konkurransedyktig for at norske rederier skal ansette norske sjøfolk. Målsetningen om å sikre norsk maritim kompetanse og å rekruttere norske sjøfolk er to sider av samme sak. Da må regjeringen sørge for å forbedre dagens ordning slik at den er like konkurransedyktig som i våre naboland, slår Smith fast.

Ikke fornøyd

Ronny Øksnes, hovedtillitsvalgt i Color Line, er ikke fornøyd med nok en forføyning av regelverket for å hjelpe Fjord Line som er et norsk rederi med skipene flagget i Danmark.

– Det er ikke lenge siden at Bård Hoksrud (Frp) gikk ut i media og mente at alt måtte legges til rette for Fjord Line slik at de kunne fylle gass i Norge med en regelendring. Nå ser vi at Frp også her står i spissen for å forandre regelverket slik at Fjord Lines konkurranseevne styrkes uten at de bidrar til ansettelse av norske sjøfolk, sier Øksnes.

Han er redd at hvis denne regelendringen blir tilfelle kan det bety den siste spikeren i kista for norske sjøfolk.

– Vi lever i en verden der forskjellene mellom landenes maritime politikk er stor og vårt eget NOR-register er i ferd med å bli utkonkurrert på egen kyst. Fardal er fornøyd med å få fjernet last fra veien og over på kjøl, det kan vi også stå bak, men ikke på bekostning av norske sjøfolk. Dette understreker det vi har sagt hele tiden, det må gjøres noe med den norske refusjonsordningen for sjøfolk slik at den blir like bra som våre naboland, slår Øksnes fast.

Legg til rette for NOR

Hvis regelverket endres og det blir lov for MS «Stavangerfjord» og MS «Bergensfjord» å frakte gods og passasjerer på strekningen mellom Bergen og Stavanger, er Øksnes redd for at dette vil gå utover konkurransesituasjonen til Color Line.

– Konkurransevridningen blir ikke direkte, men den kan fort bli merkbart for Color Line. Pengene som blir tjent på strekningen Bergen-Stavanger kan brukes til å senke prisene i ytre Oslofjord og dermed lage en urimelig konkurransesituasjon for Color Line med sine norske sjøfolk. Her må Frp og regjeringen legge til rette for at vårt eget register blir konkurransedyktig, slik at skipene flagges i NOR istedenfor et utenlandsk flagg, slår han fast.

Han minner Solvik-Olsen på at Frp lovte å verne om den norske sjømann i valgkampen. Åpne for danskflaggede skip på kysten er ikke det, mener han.

– Den norske sjømannen fortjener ikke mer liberalisering av egen kyst. Frp var klar i talen gjennom hele valgkampen i at de var garantisten for norske sjøfolk, nå er det på tide å vise dette, avslutter Øksnes.

– Dette er isolert

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bedyrer til Maritim Logg at Frp ikke har glemt hva de sa i valgkampen.

– Jeg skjønner Norsk Sjømannsforbunds reaksjoner, men jeg kan love at vi ikke har glemt hva vi sa i fjor sommer. Vi ønsker å få lovfestet nettolønnsordningen, og nå føler vi at vi har begynt å få Høyre mer på gli også. Vi skal sette ned et utvalg som skal se på fartsområdet NIS (Norsk internasjonalt skipsregister – red. anm.), og jeg kan forsikre at vi jobber for å bevare den norske sjømann. Denne saken her er isolert fra dette. Den skal ikke gå på bekostning av norske sjøfolk. Vi gjør dette fordi det er per i dag den beste løsningen for å få mer gods over fra vei til sjø akkurat på denne strekningen, men ingen ting er avgjort. Dette skal behandles i Toll- og avgiftsdirektoratet, før noe blir aktuelt, sier Solvik-Olsen til Maritim Logg.

14.02.2014
12:00
14.02.2014 15:15



Mest lest

Anne Myklebust Odland

Mor ble innlagt i psykisk helsevern. Da flyttet barnevernet inn til far og babyen

Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.

Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.

Colourbox

Lønnshopp før sommarferien: Sjekk den nye minstelønna i ni bransjar

En utbredt misforståelse er at IA-avtalen ikke gjelder lenger, forteller rådgiver i LO, Gry Gundersen.

En utbredt misforståelse er at IA-avtalen ikke gjelder lenger, forteller rådgiver i LO, Gry Gundersen.

Eirik Dahl Viggen

Sykefravær: Arbeidsgivere kutter i egenmeldingsdager

Debatt

Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.

Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.

Erlend Angelo

Regninga kommer, og den sendes rett til norske arbeidstakere og pensjonister

Brian Cliff Olguin

Kristin jobber gratis 240 timer i året for å få vaktplanen til å gå opp

«Kari» ble utfryst og mobbet av arbeidskollegaene om bord, hvor hun bodde 28 dager i strekk. (Illustrasjonsfoto)

«Kari» ble utfryst og mobbet av arbeidskollegaene om bord, hvor hun bodde 28 dager i strekk. (Illustrasjonsfoto)

Tri Nguyen Dinh

I flere år ble «Kari» trakassert: – Helt forferdelig å være på jobb

Avgjørelser i Arbeidsretten er endelige, og kan ikke ankes.

Avgjørelser i Arbeidsretten er endelige, og kan ikke ankes.

Håvard Sæbø

Ble syk etter én dag i ny jobb – nå må kommunen betale sykepenger

For snart to år siden opplevde de ansatte ved Nav Årstad at en kollega ble knivdrept på jobb. Her et bilde fra kontoret i dagene etter drapet.

For snart to år siden opplevde de ansatte ved Nav Årstad at en kollega ble knivdrept på jobb. Her et bilde fra kontoret i dagene etter drapet.

Torstein Bøe / NTB

Etter Nav-drapet: 25 ansatte ved kontoret har sluttet hittil i år

Bredtveit fengsel er dårlig egnet til å ta imot de som sliter mest, hevder både ansatte og eksperter fra en lang rekke fagmiljøer.

Bredtveit fengsel er dårlig egnet til å ta imot de som sliter mest, hevder både ansatte og eksperter fra en lang rekke fagmiljøer.

Eirik Dahl Viggen

Flere fengsles etter selvmordsforsøk. Bak murene blir det bare verre

Den takhøyden som liksom er så høy … den er ikke alltid så høy likevel, mener Olav Neerland om organisasjonen han er medlem av.

Den takhøyden som liksom er så høy … den er ikke alltid så høy likevel, mener Olav Neerland om organisasjonen han er medlem av.

Hanna Skotheim

Olav ble kalt kvinnehater: – Jeg er ikke redd for å stikke hodet fram

– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.

– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.

Leif Martin Kirknes

Sjefen sendte grove e-poster i fylla. Får kritikk fra Arbeidstilsynet

Det har vært en klar økning av unge AAP-mottakere med psykiske lidelser de siste ti årene.

Det har vært en klar økning av unge AAP-mottakere med psykiske lidelser de siste ti årene.

Gorm Kallestad / NTB

Tre av fire unge på Nav-ordning har psykiske lidelser

Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.

Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.

Sissel M. Rasmussen

Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss

Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.

Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.

Frederik Ringnes / NTB

Erna Solbergs fem beste grunner for å stemme Høyre

Ansatte ved flere plastbedrifter omfattes av Kjemisk-teknisk tariffavtale. Her jobber operatørene Chrisander Dahl (t.h.) og operatør Daniel Rafaelsen ved plastbedriften Protan i Lier.

Ansatte ved flere plastbedrifter omfattes av Kjemisk-teknisk tariffavtale. Her jobber operatørene Chrisander Dahl (t.h.) og operatør Daniel Rafaelsen ved plastbedriften Protan i Lier.

Arkivfoto: Petter Pettersen

Over 3000 ansatte i kjemisk industri får ny lønn. Her er tallene

Ekofisk-feltet var Norges første oljefeltet som ble satt i produksjon i 1971. Flere av oljearbeiderne som jobbet her på 70- og 80-tallet har fått skader og sykdommer i etterkant av dette arbeidet.

Ekofisk-feltet var Norges første oljefeltet som ble satt i produksjon i 1971. Flere av oljearbeiderne som jobbet her på 70- og 80-tallet har fått skader og sykdommer i etterkant av dette arbeidet.

Arkivfoto: Håvard Sæbø

Mulig millionsum i vente for oljepionerene

Asbjørn Jansen (18) har en god tone med lærer og barnevernspedagog Christian Dragøy mens de pakker vedsekker.

Asbjørn Jansen (18) har en god tone med lærer og barnevernspedagog Christian Dragøy mens de pakker vedsekker.

Hanna Skotheim

Denne skolen lager arbeidsfolk: – Vi har elever som hater ferie

Rolf Ringdal blir kanskje den siste lederen av Norsk Lokomotivmannsforbund. Et av forslagene på forbundets årsmøte er å endre forbundets navn til Norsk Lokomotivførerforbund.

Rolf Ringdal blir kanskje den siste lederen av Norsk Lokomotivmannsforbund. Et av forslagene på forbundets årsmøte er å endre forbundets navn til Norsk Lokomotivførerforbund.

Morten Hansen

– Hvis Norge skulle komme i en nasjonal krise, vil ikke jernbanen fungere

Peter Nicholls / Reuters / NTB

Britene streiker som aldri før. Nå vil regjeringa stramme inn

Det er forhandlet fram ny lønn for operatørene i prosessindustrien. Blant annet for de ansatte ved smelteverket Eramet i Kvinesdal, hvor bildet er tatt.

Det er forhandlet fram ny lønn for operatørene i prosessindustrien. Blant annet for de ansatte ved smelteverket Eramet i Kvinesdal, hvor bildet er tatt.

Arkivfoto: Petter Pettersen

Ny lønn for 7.700 ansatte ved smelteverkene. Se tallene her


Flere saker