Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ønsker å endre reglene slik at danskflaggede Fjord Line kan frakte gods og passasjerer på strekningen Bergen-Stavanger.
Espen Gees
Nye regler vil skade norske sjøfolk
Danske Fjord Line skal få frakte gods på norsk kyst. Det har samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bestemt. – Fint det, men synd at det skjer på danskflaggede skip og ikke norske, sier forbundsleder i Norsk sjømannsforbund, Jacqueline Smith.
Christine Skårberg Dahl
csd@lomedia.no
Innen 1. april ser samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen for seg at alt skal være tilrettelagt for at danske Fjord Line skal få frakte godstrafikk på strekningen Bergen og Stavanger.
– Vi ønsker å legge til rette for at mer av godsfrakten kan gå til sjøs. Da er det helt meningsløst at Fjord Line har ferjer som går med ledig plass, men der de ikke har lov å ta ombord norske trailere, uttalte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til NRK, under Nasjonal veikonferanse i Bergen 10. februar.
Det er på grunn av taxfreereglene at frakt av vogntog, gods eller passasjerer innenlands ikke har vært tillatt. Finansdepartementet har sendt brev til Toll- og avgiftsdirektoratet og ber dem løse dette problemet. Både MS «Stavangerfjord» og MS «Bergensfjord» har plass til rundt hundre vogntog.
– Vi må finne en løsning slik at Fjord Line kan ta med trailere mellom Bergen og Stavanger. Det er godt for Fjord Line, trafikkavviklingen på hovedveiene og for miljøet, mener Solvik-Olsen.
Administrerende direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal. Er selvsagt strålende fornøyd med Solvik-Olsens utspill.
– Dette er en fantastisk nyhet. Det vil bety mye, og miljøet er vinneren når vi får vogntogene bort fra veien og over på kjøl, sier Fardal.
Hva med nettolønnsordningen?
Norsk Sjømannsforbund er også positive til at det flyttes mer gods og flere passasjerer fra vei til sjø, men mener at det burde vært lagt til rette for at norske skip kunne konkurrert på strekningen fra Bergen til Stavanger.
I samme stund som det er blitt kjent at finansdepartementet har sendt brev til Toll- og avgiftsdirektorat for å finne en løsning på dette problemet, ber Sjømannsforbundet at regjeringen prioriterer å finne en løsning for å gjøre nettolønnsordningen konkurransedyktig og stabil. Forbundslederen synes det er beklagelig at ikke dette blir prioritert.
– Vi har i flere år etterlyst handlingskraft fra myndighetene når det gjelder å sikre tilskuddsordning for sysselsetting av sjøfolk i Norge. Under valgkampen i fjor lovte Frp at de skulle være med å tilrettelegge for at norske rederier og norske sjøfolk skal få stabile og konkurransedyktige rammevilkår, og vi har forventninger til at regjeringen viser like stor handlekraft i styrking og lovfesting av nettolønnsordningen, slår Smith fast.
Hun er klar på at dette er det viktigste i kampen for å opprettholde norske skip og norske sjøfolk også om bord på passasjerskip i utenriksfart.
– Den norske nettolønnsordningen må være konkurransedyktig for at norske rederier skal ansette norske sjøfolk. Målsetningen om å sikre norsk maritim kompetanse og å rekruttere norske sjøfolk er to sider av samme sak. Da må regjeringen sørge for å forbedre dagens ordning slik at den er like konkurransedyktig som i våre naboland, slår Smith fast.
Ikke fornøyd
Ronny Øksnes, hovedtillitsvalgt i Color Line, er ikke fornøyd med nok en forføyning av regelverket for å hjelpe Fjord Line som er et norsk rederi med skipene flagget i Danmark.
– Det er ikke lenge siden at Bård Hoksrud (Frp) gikk ut i media og mente at alt måtte legges til rette for Fjord Line slik at de kunne fylle gass i Norge med en regelendring. Nå ser vi at Frp også her står i spissen for å forandre regelverket slik at Fjord Lines konkurranseevne styrkes uten at de bidrar til ansettelse av norske sjøfolk, sier Øksnes.
Han er redd at hvis denne regelendringen blir tilfelle kan det bety den siste spikeren i kista for norske sjøfolk.
– Vi lever i en verden der forskjellene mellom landenes maritime politikk er stor og vårt eget NOR-register er i ferd med å bli utkonkurrert på egen kyst. Fardal er fornøyd med å få fjernet last fra veien og over på kjøl, det kan vi også stå bak, men ikke på bekostning av norske sjøfolk. Dette understreker det vi har sagt hele tiden, det må gjøres noe med den norske refusjonsordningen for sjøfolk slik at den blir like bra som våre naboland, slår Øksnes fast.
Legg til rette for NOR
Hvis regelverket endres og det blir lov for MS «Stavangerfjord» og MS «Bergensfjord» å frakte gods og passasjerer på strekningen mellom Bergen og Stavanger, er Øksnes redd for at dette vil gå utover konkurransesituasjonen til Color Line.
– Konkurransevridningen blir ikke direkte, men den kan fort bli merkbart for Color Line. Pengene som blir tjent på strekningen Bergen-Stavanger kan brukes til å senke prisene i ytre Oslofjord og dermed lage en urimelig konkurransesituasjon for Color Line med sine norske sjøfolk. Her må Frp og regjeringen legge til rette for at vårt eget register blir konkurransedyktig, slik at skipene flagges i NOR istedenfor et utenlandsk flagg, slår han fast.
Han minner Solvik-Olsen på at Frp lovte å verne om den norske sjømann i valgkampen. Åpne for danskflaggede skip på kysten er ikke det, mener han.
– Den norske sjømannen fortjener ikke mer liberalisering av egen kyst. Frp var klar i talen gjennom hele valgkampen i at de var garantisten for norske sjøfolk, nå er det på tide å vise dette, avslutter Øksnes.
– Dette er isolert
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bedyrer til Maritim Logg at Frp ikke har glemt hva de sa i valgkampen.
– Jeg skjønner Norsk Sjømannsforbunds reaksjoner, men jeg kan love at vi ikke har glemt hva vi sa i fjor sommer. Vi ønsker å få lovfestet nettolønnsordningen, og nå føler vi at vi har begynt å få Høyre mer på gli også. Vi skal sette ned et utvalg som skal se på fartsområdet NIS (Norsk internasjonalt skipsregister – red. anm.), og jeg kan forsikre at vi jobber for å bevare den norske sjømann. Denne saken her er isolert fra dette. Den skal ikke gå på bekostning av norske sjøfolk. Vi gjør dette fordi det er per i dag den beste løsningen for å få mer gods over fra vei til sjø akkurat på denne strekningen, men ingen ting er avgjort. Dette skal behandles i Toll- og avgiftsdirektoratet, før noe blir aktuelt, sier Solvik-Olsen til Maritim Logg.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo
Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»
Kathrine Geard