JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ønsker å endre reglene slik at danskflaggede Fjord Line kan frakte gods og passasjerer på strekningen Bergen-Stavanger.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ønsker å endre reglene slik at danskflaggede Fjord Line kan frakte gods og passasjerer på strekningen Bergen-Stavanger.

Espen Gees

Nye regler vil skade norske sjøfolk

Danske Fjord Line skal få frakte gods på norsk kyst. Det har samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bestemt. – Fint det, men synd at det skjer på danskflaggede skip og ikke norske, sier forbundsleder i Norsk sjømannsforbund, Jacqueline Smith.



14.02.2014
12:00
14.02.2014 15:15

Christine Skårberg Dahl

csd@lomedia.no

Innen 1. april ser samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen for seg at alt skal være tilrettelagt for at danske Fjord Line skal få frakte godstrafikk på strekningen Bergen og Stavanger.

– Vi ønsker å legge til rette for at mer av godsfrakten kan gå til sjøs. Da er det helt meningsløst at Fjord Line har ferjer som går med ledig plass, men der de ikke har lov å ta ombord norske trailere, uttalte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til NRK, under Nasjonal veikonferanse i Bergen 10. februar.

Det er på grunn av taxfreereglene at frakt av vogntog, gods eller passasjerer innenlands ikke har vært tillatt. Finansdepartementet har sendt brev til Toll- og avgiftsdirektoratet og ber dem løse dette problemet. Både MS «Stavangerfjord» og MS «Bergensfjord» har plass til rundt hundre vogntog.

– Vi må finne en løsning slik at Fjord Line kan ta med trailere mellom Bergen og Stavanger. Det er godt for Fjord Line, trafikkavviklingen på hovedveiene og for miljøet, mener Solvik-Olsen.

Administrerende direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal. Er selvsagt strålende fornøyd med Solvik-Olsens utspill.

– Dette er en fantastisk nyhet. Det vil bety mye, og miljøet er vinneren når vi får vogntogene bort fra veien og over på kjøl, sier Fardal.

Hva med nettolønnsordningen?

Norsk Sjømannsforbund er også positive til at det flyttes mer gods og flere passasjerer fra vei til sjø, men mener at det burde vært lagt til rette for at norske skip kunne konkurrert på strekningen fra Bergen til Stavanger.

I samme stund som det er blitt kjent at finansdepartementet har sendt brev til Toll- og avgiftsdirektorat for å finne en løsning på dette problemet, ber Sjømannsforbundet at regjeringen prioriterer å finne en løsning for å gjøre nettolønnsordningen konkurransedyktig og stabil. Forbundslederen synes det er beklagelig at ikke dette blir prioritert.

– Vi har i flere år etterlyst handlingskraft fra myndighetene når det gjelder å sikre tilskuddsordning for sysselsetting av sjøfolk i Norge. Under valgkampen i fjor lovte Frp at de skulle være med å tilrettelegge for at norske rederier og norske sjøfolk skal få stabile og konkurransedyktige rammevilkår, og vi har forventninger til at regjeringen viser like stor handlekraft i styrking og lovfesting av nettolønnsordningen, slår Smith fast.

Hun er klar på at dette er det viktigste i kampen for å opprettholde norske skip og norske sjøfolk også om bord på passasjerskip i utenriksfart.

– Den norske nettolønnsordningen må være konkurransedyktig for at norske rederier skal ansette norske sjøfolk. Målsetningen om å sikre norsk maritim kompetanse og å rekruttere norske sjøfolk er to sider av samme sak. Da må regjeringen sørge for å forbedre dagens ordning slik at den er like konkurransedyktig som i våre naboland, slår Smith fast.

Ikke fornøyd

Ronny Øksnes, hovedtillitsvalgt i Color Line, er ikke fornøyd med nok en forføyning av regelverket for å hjelpe Fjord Line som er et norsk rederi med skipene flagget i Danmark.

– Det er ikke lenge siden at Bård Hoksrud (Frp) gikk ut i media og mente at alt måtte legges til rette for Fjord Line slik at de kunne fylle gass i Norge med en regelendring. Nå ser vi at Frp også her står i spissen for å forandre regelverket slik at Fjord Lines konkurranseevne styrkes uten at de bidrar til ansettelse av norske sjøfolk, sier Øksnes.

Han er redd at hvis denne regelendringen blir tilfelle kan det bety den siste spikeren i kista for norske sjøfolk.

– Vi lever i en verden der forskjellene mellom landenes maritime politikk er stor og vårt eget NOR-register er i ferd med å bli utkonkurrert på egen kyst. Fardal er fornøyd med å få fjernet last fra veien og over på kjøl, det kan vi også stå bak, men ikke på bekostning av norske sjøfolk. Dette understreker det vi har sagt hele tiden, det må gjøres noe med den norske refusjonsordningen for sjøfolk slik at den blir like bra som våre naboland, slår Øksnes fast.

Legg til rette for NOR

Hvis regelverket endres og det blir lov for MS «Stavangerfjord» og MS «Bergensfjord» å frakte gods og passasjerer på strekningen mellom Bergen og Stavanger, er Øksnes redd for at dette vil gå utover konkurransesituasjonen til Color Line.

– Konkurransevridningen blir ikke direkte, men den kan fort bli merkbart for Color Line. Pengene som blir tjent på strekningen Bergen-Stavanger kan brukes til å senke prisene i ytre Oslofjord og dermed lage en urimelig konkurransesituasjon for Color Line med sine norske sjøfolk. Her må Frp og regjeringen legge til rette for at vårt eget register blir konkurransedyktig, slik at skipene flagges i NOR istedenfor et utenlandsk flagg, slår han fast.

Han minner Solvik-Olsen på at Frp lovte å verne om den norske sjømann i valgkampen. Åpne for danskflaggede skip på kysten er ikke det, mener han.

– Den norske sjømannen fortjener ikke mer liberalisering av egen kyst. Frp var klar i talen gjennom hele valgkampen i at de var garantisten for norske sjøfolk, nå er det på tide å vise dette, avslutter Øksnes.

– Dette er isolert

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bedyrer til Maritim Logg at Frp ikke har glemt hva de sa i valgkampen.

– Jeg skjønner Norsk Sjømannsforbunds reaksjoner, men jeg kan love at vi ikke har glemt hva vi sa i fjor sommer. Vi ønsker å få lovfestet nettolønnsordningen, og nå føler vi at vi har begynt å få Høyre mer på gli også. Vi skal sette ned et utvalg som skal se på fartsområdet NIS (Norsk internasjonalt skipsregister – red. anm.), og jeg kan forsikre at vi jobber for å bevare den norske sjømann. Denne saken her er isolert fra dette. Den skal ikke gå på bekostning av norske sjøfolk. Vi gjør dette fordi det er per i dag den beste løsningen for å få mer gods over fra vei til sjø akkurat på denne strekningen, men ingen ting er avgjort. Dette skal behandles i Toll- og avgiftsdirektoratet, før noe blir aktuelt, sier Solvik-Olsen til Maritim Logg.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
14.02.2014
12:00
14.02.2014 15:15



Mest lest

 Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Jan-Erik Østlie

Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge

FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.

FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.

Roy Ervin Solstad

En halvtime for lenge på jobb kan koste Robert og kollegene dagpengene fra Nav

ERFARING: Med mange år bak symaskinen og en fortsatt god helse, tok Hallgerd Aure like greit en ny jobb som sømoperatør ved Ekornes avdeling Aure.

ERFARING: Med mange år bak symaskinen og en fortsatt god helse, tok Hallgerd Aure like greit en ny jobb som sømoperatør ved Ekornes avdeling Aure.

Privat

Da Hallgerd (66) mista jobben, tok hun grep: – Her er det så mye arbeid som aldri før

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Erna Solberg ble overkjørt og må kutte fergeprisene. Her svarer hun

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

Brian Cliff Olguin

Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

Kai Hovden

Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden

Skjermdump

Uber-sjåførens desperate melding: – Eg er i ferd med å bli heimlaus for tredje gong sidan mai

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.

Helge Rønning Birkelund

Tillitsvalgt pilot advarer mot skrekk-kontrakter på Island: – Det er kort vei til Norge

Med det yngste barnet hjemme, fikk seksbarnsmoren namsmannen på besøk, med ordre om utkastelse.

Med det yngste barnet hjemme, fikk seksbarnsmoren namsmannen på besøk, med ordre om utkastelse.

Mina B. Ræge/Dagsavisen

Seksbarnsmor «Ivana» (35) ble kastet ut av leiligheten i Oslo

Privat

Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

Colourbox.com. Innfelt: fafo.no

13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene

KAOS I INNBOKSEN: – Overfloden av informasjon fra ledelsen ved universitetet, fakultetet, instituttet og avdelingen er utfordrende å håndtere, sier Frode Veggeland.

KAOS I INNBOKSEN: – Overfloden av informasjon fra ledelsen ved universitetet, fakultetet, instituttet og avdelingen er utfordrende å håndtere, sier Frode Veggeland.

Ole Palmstrøm

Ekstraarbeidet tok nattesøvnen fra Frode: – Jeg var så sliten at jeg ikke visste hvor jeg var

Sylvi Listhaug

Sylvi Listhaug

Jan-Erik Østlie

Ny måling: Listhaug skremmer vekk flere enn hun lokker til Frp som partileder

Debatt

Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.

Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.

Ida Bing

«Dugnaden er avlyst», skriver servitør Andreas

Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.

Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.

Privat

«Trines» psykolog: – Det er skandaløst at alvorlig vold mot en ansatt har fått pågå over lang tid

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Jan-Erik Østlie

– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal

Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.

Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.

Anna Granqvist

– Jeg har selv deltatt i møter der leder sier til sykmeldte: «du kan vel gjøre noe, du sitter jo her nå»

Nestleder Sylvi Listhaug ligger an til å overta som partileder i Frp.

Nestleder Sylvi Listhaug ligger an til å overta som partileder i Frp.

Tri Nguyen Dinh

Analyse: Lavtlønnede og mannlige velgere forlater Frp

HAR STILT KRAV: Hovedtillitsvalgt Margit Wik i Coop Nordland, Ståle Simonsen i Coop Midt-Norge, Ann Kristin Heggdal i Coop Nordvest og Anne Svendsvoll i Coop Sørvest har stilt krav om full ønn under sykdom i lokale forhandlinger, men fått nei. Nå venter de på at HK skal ta sakene videre.

HAR STILT KRAV: Hovedtillitsvalgt Margit Wik i Coop Nordland, Ståle Simonsen i Coop Midt-Norge, Ann Kristin Heggdal i Coop Nordvest og Anne Svendsvoll i Coop Sørvest har stilt krav om full ønn under sykdom i lokale forhandlinger, men fått nei. Nå venter de på at HK skal ta sakene videre.

Privat/Lene Svenning

Sjefene sikret seg full lønn under sykdom – nå krever butikkansatte det samme

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Ola Tømmerås

LO glad for løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland, men etterlyser kompensasjon


Flere saker