JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ønsker å endre reglene slik at danskflaggede Fjord Line kan frakte gods og passasjerer på strekningen Bergen-Stavanger.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ønsker å endre reglene slik at danskflaggede Fjord Line kan frakte gods og passasjerer på strekningen Bergen-Stavanger.

Espen Gees

Nye regler vil skade norske sjøfolk

Danske Fjord Line skal få frakte gods på norsk kyst. Det har samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bestemt. – Fint det, men synd at det skjer på danskflaggede skip og ikke norske, sier forbundsleder i Norsk sjømannsforbund, Jacqueline Smith.


14.02.2014
12:00
21.08.2023 17:14

Christine Skårberg Dahl

csd@lomedia.no

Innen 1. april ser samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen for seg at alt skal være tilrettelagt for at danske Fjord Line skal få frakte godstrafikk på strekningen Bergen og Stavanger.

– Vi ønsker å legge til rette for at mer av godsfrakten kan gå til sjøs. Da er det helt meningsløst at Fjord Line har ferjer som går med ledig plass, men der de ikke har lov å ta ombord norske trailere, uttalte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til NRK, under Nasjonal veikonferanse i Bergen 10. februar.

Det er på grunn av taxfreereglene at frakt av vogntog, gods eller passasjerer innenlands ikke har vært tillatt. Finansdepartementet har sendt brev til Toll- og avgiftsdirektoratet og ber dem løse dette problemet. Både MS «Stavangerfjord» og MS «Bergensfjord» har plass til rundt hundre vogntog.

– Vi må finne en løsning slik at Fjord Line kan ta med trailere mellom Bergen og Stavanger. Det er godt for Fjord Line, trafikkavviklingen på hovedveiene og for miljøet, mener Solvik-Olsen.

Administrerende direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal. Er selvsagt strålende fornøyd med Solvik-Olsens utspill.

– Dette er en fantastisk nyhet. Det vil bety mye, og miljøet er vinneren når vi får vogntogene bort fra veien og over på kjøl, sier Fardal.

Hva med nettolønnsordningen?

Norsk Sjømannsforbund er også positive til at det flyttes mer gods og flere passasjerer fra vei til sjø, men mener at det burde vært lagt til rette for at norske skip kunne konkurrert på strekningen fra Bergen til Stavanger.

I samme stund som det er blitt kjent at finansdepartementet har sendt brev til Toll- og avgiftsdirektorat for å finne en løsning på dette problemet, ber Sjømannsforbundet at regjeringen prioriterer å finne en løsning for å gjøre nettolønnsordningen konkurransedyktig og stabil. Forbundslederen synes det er beklagelig at ikke dette blir prioritert.

– Vi har i flere år etterlyst handlingskraft fra myndighetene når det gjelder å sikre tilskuddsordning for sysselsetting av sjøfolk i Norge. Under valgkampen i fjor lovte Frp at de skulle være med å tilrettelegge for at norske rederier og norske sjøfolk skal få stabile og konkurransedyktige rammevilkår, og vi har forventninger til at regjeringen viser like stor handlekraft i styrking og lovfesting av nettolønnsordningen, slår Smith fast.

Hun er klar på at dette er det viktigste i kampen for å opprettholde norske skip og norske sjøfolk også om bord på passasjerskip i utenriksfart.

– Den norske nettolønnsordningen må være konkurransedyktig for at norske rederier skal ansette norske sjøfolk. Målsetningen om å sikre norsk maritim kompetanse og å rekruttere norske sjøfolk er to sider av samme sak. Da må regjeringen sørge for å forbedre dagens ordning slik at den er like konkurransedyktig som i våre naboland, slår Smith fast.

Ikke fornøyd

Ronny Øksnes, hovedtillitsvalgt i Color Line, er ikke fornøyd med nok en forføyning av regelverket for å hjelpe Fjord Line som er et norsk rederi med skipene flagget i Danmark.

– Det er ikke lenge siden at Bård Hoksrud (Frp) gikk ut i media og mente at alt måtte legges til rette for Fjord Line slik at de kunne fylle gass i Norge med en regelendring. Nå ser vi at Frp også her står i spissen for å forandre regelverket slik at Fjord Lines konkurranseevne styrkes uten at de bidrar til ansettelse av norske sjøfolk, sier Øksnes.

Han er redd at hvis denne regelendringen blir tilfelle kan det bety den siste spikeren i kista for norske sjøfolk.

– Vi lever i en verden der forskjellene mellom landenes maritime politikk er stor og vårt eget NOR-register er i ferd med å bli utkonkurrert på egen kyst. Fardal er fornøyd med å få fjernet last fra veien og over på kjøl, det kan vi også stå bak, men ikke på bekostning av norske sjøfolk. Dette understreker det vi har sagt hele tiden, det må gjøres noe med den norske refusjonsordningen for sjøfolk slik at den blir like bra som våre naboland, slår Øksnes fast.

Legg til rette for NOR

Hvis regelverket endres og det blir lov for MS «Stavangerfjord» og MS «Bergensfjord» å frakte gods og passasjerer på strekningen mellom Bergen og Stavanger, er Øksnes redd for at dette vil gå utover konkurransesituasjonen til Color Line.

– Konkurransevridningen blir ikke direkte, men den kan fort bli merkbart for Color Line. Pengene som blir tjent på strekningen Bergen-Stavanger kan brukes til å senke prisene i ytre Oslofjord og dermed lage en urimelig konkurransesituasjon for Color Line med sine norske sjøfolk. Her må Frp og regjeringen legge til rette for at vårt eget register blir konkurransedyktig, slik at skipene flagges i NOR istedenfor et utenlandsk flagg, slår han fast.

Han minner Solvik-Olsen på at Frp lovte å verne om den norske sjømann i valgkampen. Åpne for danskflaggede skip på kysten er ikke det, mener han.

– Den norske sjømannen fortjener ikke mer liberalisering av egen kyst. Frp var klar i talen gjennom hele valgkampen i at de var garantisten for norske sjøfolk, nå er det på tide å vise dette, avslutter Øksnes.

– Dette er isolert

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bedyrer til Maritim Logg at Frp ikke har glemt hva de sa i valgkampen.

– Jeg skjønner Norsk Sjømannsforbunds reaksjoner, men jeg kan love at vi ikke har glemt hva vi sa i fjor sommer. Vi ønsker å få lovfestet nettolønnsordningen, og nå føler vi at vi har begynt å få Høyre mer på gli også. Vi skal sette ned et utvalg som skal se på fartsområdet NIS (Norsk internasjonalt skipsregister – red. anm.), og jeg kan forsikre at vi jobber for å bevare den norske sjømann. Denne saken her er isolert fra dette. Den skal ikke gå på bekostning av norske sjøfolk. Vi gjør dette fordi det er per i dag den beste løsningen for å få mer gods over fra vei til sjø akkurat på denne strekningen, men ingen ting er avgjort. Dette skal behandles i Toll- og avgiftsdirektoratet, før noe blir aktuelt, sier Solvik-Olsen til Maritim Logg.

14.02.2014
12:00
21.08.2023 17:14



Mest lest

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Privat

Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben

Brian Cliff Olguin

Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene

Håvard Sæbø

Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene

Per Backer

Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Erlend Angelo

Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»

Kathrine Geard

Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden


Flere saker