JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Regjeringen setter tusenvis av arbeidsplasser i sjøfarten i fare, mener tillitsvalgt i Color Line

Ronny Øksnes og hans kolleger i Color Line får støtte fra hele Nord-Europa i kampen mot utflagging.
Ronny Øksnes er hovedtillitsvalgt for Color Line.

Ronny Øksnes er hovedtillitsvalgt for Color Line.

Roy Ervin Solstad

helge@lomedia.no

– Det er ikke bare arbeidsplassen til 700 norske sjøfolk som står på spill i denne saken. Hvis regjeringen fullfører utflaggingen får det konsekvenser for tusenvis av arbeidsplasser i hele Nord-Europa. Denne idiotien kan ikke få lov til å seire, sier Ronny Øksnes til Frifagbevegelse.no.

– Det er snakk om å beholde et verdig arbeidsliv i hele Norden og Østersjøen. Nå må næringsministeren dytte sin ideologi til siden og prøve å se fornuften i dette. Og snu før det er for sent, legger han til.

Han er hovedtillitsvalgt for Color Line-ansatte, som er inne i et skjebneår. Regjeringen er i ferd med å åpne opp for utflagging, noe som vil få ringvirkninger over hele Nord-Europa.

Mange støttebrev

De ansatte i Color Line og Norsk Sjømannsforbund har lenge følt presset fra regjeringen i denne saken. Denne uken er det landsmøte i Sjømannsforbundet. Utflagging setter selvsagt sitt preg på landsmøtet, fordi det er en så viktig sak.

Øksnes kan forteller om støtte fra hele Norden og Nord-Europa. Også land som Polen, Latvia og Russland har engasjert seg.

– Alle påpeker det samme som vi har sagt. Dette kommer til å bli problematisk for alle nasjoners sjøfolk. Denne saken er mye større enn bare Color Line. Det gjelder et verdig arbeidsliv i hele Norden og hele Østersjøen, sier Ronny Øksnes.

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen og den politiske ledelsen for øvrig er invitert til landsmøte i Bergen, men svarte at det ikke passet.

Statsbudsjettet

Øksnes og hans kollegaer lever nå i spenning til statsbudsjettet legges fram 8. oktober.

– Saken er i en kritisk fase. Tidligere har også rederiet Fjord Line kritisert regjeringen for å la Color Line flagge om sine to Kiel-ferger til NIS og dermed får erstatte 700 av sine ansatte med billigere arbeidskraft. Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) ønsker dette, men har foreløpig utsatt den omstridte forskriften, fordi KrF i siste liten sikret dette i revidert nasjonalbudsjett. Stortinget skal nå gjennomgå og evaluere informasjonen fra 2013 som dannet grunnlaget for fartsområdeutvalgets anbefaling om å la Color Line seile på NIS.

Fikk gjennomslag

– KrF fikk gjennomslag i revidert budsjett for at regjeringen skulle sjekke om tallgrunnlaget var riktig. Det tipper jeg kommer i statsbudsjettet som legges fram i høst. Men det som ikke kom med i revidert var Arbeiderpartiets forslag som fastslo at dette er et «race to the bottom» for skipsfarten. Hvis Norge åpner for å tillate internasjonale lønninger i Oslofjorden, får det en dominoeffekt som skaper en helt umulig konkurransesituasjon i hele Nord-Europa, sier Øksnes.

– Men jeg tør ikke si om dette er et være eller ikke være nå. Kampen vil fortsette. Jeg ser lys i tunnelen. Så får vi bare håpe det ikke kommer et digert tog mot oss, mener Øksnes.

– Color Line går med store overskudd. Driver veldig bra, selv med norske sjøfolk. Og det må da også bety noe for samfunnskontrakten.

– Hadde Color Line gått dårlig, ville jeg vært første mann som banka på døra for å spørre om det var noe vi kunne gjøre. Men den kneika er ikke der. Selskapet går med millionoverskudd, poengterer han.

Norsk i farvannet

Første nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik, gjester landsmøte og holdt sin hilsningstale mandag ettermiddag.

– Utflagging som hovedsakelig er drevet av og har sitt utgangspunkt i lønnsnivå og kostnadene for sosiale rettigheter. Det river bort de fleste av de rettigheter vi har forhandlet frem eller har lovfestet. Color Line-saken er en slik sak. Høyesterettsdommen som slo fast at utenlandsk lov gjelder for et norsk rederi, men norsk mannskap som hovedsakelig drev sin virksomhet i Norge fordi båten var flagget i utlandet er en slik sak, sa Hessen Følsvik.

Norsk lønn

– Norsk lønn i norske farvann er en god og tydelig målsetning. Den er fremført med tydelighet og gjennomslag. Kravet om å utrede mulighetsrommet for å stille krav om norsk lønn i norske farvann ble vedtatt enstemmig av Stortinget. Resultatet av den utredningen Næringsdepartementet har bestilt, kommer til neste år. Men det er en seier at den er startet. Det var et enstemmig storting som gikk inn for at spørsmålet skulle utredes. Dere vet at det ikke gjorde seg selv. Dere har kjempet det frem, sa hun til forsamlingen.

Ordførerkampanje

– I flere år har vi sett den forrige næringsministerens karakteristikk av at norsk lønn i Norge eller i norske farvann er proteksjonisme. Den ordførerkampanjen dere startet og gjennomførte var strategisk og taktisk en innertier. Vi får satt viktige spørsmål for våre medlemmer på dagsorden. Det er det vi er til for. Et større LO gir en bredere dekning i maritim sektor. Sjøoffisersforbundet ble tatt opp i LO rett før siste kongress. Det har bidratt til en revitalisering av vårt maritime fokus, sier Peggy Hessen Følsvik.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse