JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sjøfartsnasjonen Norge er avhengig av norske sjøfolk

Vil Frp støtte norske sjøfolk nå som de går fra posisjon til opposisjon, spør sjømannskokken Jan Nilsen.
JOBBER FOR FLERE SJØFOLK: Kokken Jan Nilsen er redd for norske sjøfolks posisjon i næringen.

JOBBER FOR FLERE SJØFOLK: Kokken Jan Nilsen er redd for norske sjøfolks posisjon i næringen.

Tri Nguyen Dinh

Saken oppsummert

Det skjer en del positive ting i offshore for tiden. Vi ser båter i forsyningstjenesten gå ut av opplag, noen blir flagget om til Nor-registeret og det søkes etter norske sjøfolk. Rederiene får nye eller forlenget eksisterende kontrakter. Vi ser også en liten høyning i ratene. Offshore subsea-markedet har også en høyning i aktivitet.

Det er meget bra, men det er ikke dermed sagt at bransjen er ute av krisen som har vart siden 2014-2015 da mange båter la seg i bøyen og mange sjøfolk måtte gå på land.

Motsatt av offshore-rigg/plattform så tok det lenger tid før det begynte å ta seg opp for offshore båt.

Fremdeles så tjener ikke rederiene nok til å betjene gjelden, selv om vi ser en liten høyning nå og aktiviteten i markedet økes.

Jeg har siden høsten 2018 advart om at hvis ikke oljeselskapene begynte å betale hva det faktisk kostet å ha en på båt kontrakt så risikerte vi mange konkurser, med resultat at vi mistet lokal forankring, utenlandske eller norske investorer med finansiell støtte spesielt fra USA, kom inn og kjøpte opp og slo sammen rederier som vi så i Solstad, der vi på Sunnmøre mistet to store rederi som Farstad og Rem Offshore.

Vi mister jobber på land og på sjø.

VI mister inntekter i kommunene langs kysten.

Vi risikerer å ende opp med at fremtidens oljenæring består av utenlandske rederi som opererer på norsk sokkel.

Myndighetenes manglende vilje, selv om vi sjøfolk har advart om dette og bedt de om å gå inn tidligere og sette press på oljeselskapene til å høyne ratene, og samferdselsministeren sin uthaling og motstand mot å sikre norske lønns- og arbeidsvilkår slik at vi sikrer våre rettigheter i fremtiden og at vi vil ha norske sjøfolk i alle stillinger og i alle segment på norsk sokkel og i norske farvann. Dette setter uten tvil Norge som Sjøfartsnasjon og den maritime klyngen i fare.

Vi mister maritim kompetanse både på sjø og på land. Vi mister maritim industri som er bygd opp på lokal kjennskap til kysten og sjøfolk sin kompetanse.

Dette setter Norge i en situasjon der vi i fremtiden mister norsk kompetanse på sjø og land og vi kan ikke kalle oss en sjøfartsnasjon.

I fremtidens historiebøker vil det stå at Norge som sjøfartsnasjon forsvant på grunn av tidligere regjeringer sin sendrektighet og manglende vilje til å se norske sjøfolk sin medvirkning til den maritime klynge og sjøfarten sin suksess som igjen skapte Norge som sjøfartsnasjon.

Selv om noe er gjort de siste seks årene så er det langt fra nok. Vi ser dagens regjering sin manglende vilje til å ta innover seg hva som skjer.

Frp går nå ut av regjering, de har vært helt stille om utredningen. Jeg håper at i opposisjon vil de støtte Ap, SP og SV sammen med Rødt med å innføre norske lønns- og arbeidsvilkår.

At de er klare på deres støtte til norske sjøfolk og at de ikke kommer med tomme ord.

Jeg ber regjeringen enda en gang, på vegne av norske sjøfolk, om å lytte til oss og at de vil ta innover seg at ingen norske sjøfolk, ingen norsk sjøfartsnasjon.

Skrevet av Jan Nilsen, kokk i Havila

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss