Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Pensjon
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
Ansatte i Sølvtrans frykter at rederiet kan ha lurt dem med for lave pensjonsinnbetalinger.
tri@lomedia.no
– Jeg fikk sjokk da jeg fikk vite dette. Dette er meget alvorlig, sier kaptein Frank Langø.
Han har vært ansatt i rederiet Sølvtrans siden 2003. Siden 2006, da loven om Obligatorisk tjenestepensjon (OTP) kom, kan han ha fått for lite innbetaling.
– Det kan være snakk om mange, mange millioner som har uteblitt for de ansatte. For meg kan det være snakk om flere tusen mindre utbetalt i måneden den dagen jeg går av.
Langø blir pensjonist om et år. For ham er det viktig å få ordnet opp i pensjonsspørsmålet nå.
– Jeg har stor tro på at retten skal fastslå at vi krav på mer i pensjon, sier han.
Svik mot de ansatte
Tidligere matros i Sølvtrans Asgeir Olsen Fosnavåg forteller at han i løpet av en tiårsperiode har fått innbetalt rundt 35.000 kroner.
– Etter mine beregninger skulle jeg ha hatt rundt 100.000, så det er en betydelig differanse. Det er snakk om flere hundre sjøfolk som kan ha opplevd det samme helt siden 2006, sier han.
I 2003 hadde Sølvtrans fire-fem båter. Nå har rederiet over 30 fartøy og mange hundre ansatte. Tidligere matros i rederiet Asgeir Olsen Fosnavåg er takknemlig for at sjømannsorganisasjonene nå drar Sølvtrans til retten.
Tidligere matros i rederiet Asgeir Olsen Fosnavåg
Tri Nguyen Dinh
– Ansatte har stått på for rederiet i alle år, og det at rederiet har vokst så enormt er mye takket være sjøfolkene. Det er et svik om rederiet har spekulert i for lave innbetalinger. Det hadde aldri kommet fram om ikke en sjømann hadde påpekt det, sier Olsen Fosnavåg.
Flere krav
Det var en lettmatros som først reagerte på pensjonen som var innbetalt av Sølvtrans Rederi AS.
Etter flere varsler og undersøkelser har altså Norsk Sjømannsforbund og Norsk Sjøoffisersforbund bestemt seg for å gå til gruppesøksmål på vegne av sine medlemmer og andre sjøfolk som har vært tilknyttet Ålesund-rederiet. Også Maskinistforbundet og deres medlemmer er med i søksmålet.
Søksmålet går blant annet ut på at faste lønnstillegg ikke har vært en del av pensjonsgrunnlaget.
Sjøfolka viser til at i Rederiforbundets pensjonsordning beregnes det med faste tillegg, mens Sølvtrans, som er en del av Kystrederiene, utelater dette. Det utgjør enorme forskjeller.
«Det er klare holdepunkter for at Sølvtrans’ tilleggspensjonsordning ikke oppfyller kravene til OTP-loven», skriver LO-advokat og prosessfullmektig Imran Haider i stevningen til Møre og Romsdal tingrett.
«De faste tilleggene (Sølvtranstillegg, aktivitetstillegg, markeringstillegg mm) skal etter saksøkernes oppfatning inngå i pensjonsgrunnlaget», står det videre i stevningen.
Sjøfolkene har også framsatt krav om etterinnbetaling av pensjon opptil tre år tilbake i tid for ansatte som allerede har gått av med pensjon og krav om pensjon fra fylte 67 til 77 år, i henhold til OTP-loven.
Fram til 2018 hadde Sølvtrans kun en pensjonsordning fra fylte 60 år til 67 år.
– Oppfyller alle krav
Sølvtrans Rederi avviser at de har gjort noe lovstridig. De mener at pensjonsordningen i Sølvtrans alltid har oppfylt minstekravene i OTP-loven.
Til FriFagbevegelse skriver prosessfullmektig advokat Tron Dalheim:
«Siden innføringen av OTP-loven i 2006, har det blitt foretatt grundige undersøkelser blant annet i tilknytning til Finansdepartementets tolkningsuttalelser om obligatorisk tjenestepensjon og forholdet til tariffbestemte pensjonsordninger for sjømenn».
Sølvtrans mener også at betalingskravet fra sjøfolka er foreldet i samsvar med lovens treårsfrist, og bestrider dermed kravene som er fremsatt av saksøkerne.
Åpen for påmelding
Kaptein Frank Langø oppfordrer alle over 55 år, som jobber eller har jobbet i Sølvtrans etter 2006, til å være med på søksmålet mot rederiet.
– Den interne fristen for å melde seg til søksmålet er 22. september, mens den formelle fristen for registrering i tingretten er 10. oktober 2023, sier Langø.
Det ikke er ingen kostnader for sjøfolk som vil delta i gruppesøksmålet, verken for medlemmer av Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund eller andre aktuelle sjøfolk som har jobbet for Sølvtrans, påpeker han.
OTP
* OTP (Obligatorisk tjenestepensjon) er alderspensjon tegnet av arbeidsgiver og som vil bli utbetalt i tillegg til pensjon fra folketrygden.
* OTP-loven trådte i kraft 1. januar 2006 og oppstiller krav om at foretaket skal etablere en tjenestepensjonsordning for sine ansatte. Dersom plikten forsømmes skal det innbetales et tilskudd i samsvar med lovens minstekrav, står det i loven.
OTP
* OTP (Obligatorisk tjenestepensjon) er alderspensjon tegnet av arbeidsgiver og som vil bli utbetalt i tillegg til pensjon fra folketrygden.
* OTP-loven trådte i kraft 1. januar 2006 og oppstiller krav om at foretaket skal etablere en tjenestepensjonsordning for sine ansatte. Dersom plikten forsømmes skal det innbetales et tilskudd i samsvar med lovens minstekrav, står det i loven.
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Postens behandling av sjåførene skaper usikkerhet
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie