JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sjøfolkas venn

De siste åtte årene har han ledet Stortingets næringskomite, og mange mente tiden var inne for å bli kjørt av svarte biler frem og tilbake til kongens bord. Slik ble det ikke. I stedet skal han og Marit Arnstad styre den tredje største grupperingen i Stortinget i sammen. Samtidig skal han selv ta sete i den mektige finanskomiteen de fire neste årene.
BYTTER BEITE: Rogalands representant, Geir Pollestad, går fra næringskomiteen til finanskomiteen. Men Senterpartiet skal fortsatt kjempe for sjøfolk, lover Pollestad.

BYTTER BEITE: Rogalands representant, Geir Pollestad, går fra næringskomiteen til finanskomiteen. Men Senterpartiet skal fortsatt kjempe for sjøfolk, lover Pollestad.

Nanna Aanes Wolden

Vi snakker om Geir Pollestad (43). Rogalandrepresentanten som tross sin relativt unge alder allerede har over ti år med erfaring fra Stortinget. I tillegg har han erfaring fra flere år i regjeringsapparatet som både politisk rådgiver og statssekretær fra tidligere. En parlamentariker med både kløkt og erfaring som for flere år siden fikk en gryende interesse for landets sjøfolk. Spesielt saken knyttet til organiseringen av arbeidsmarkedet til sjøs i Norge interesserte juristen, som nå er bosatt på Bryne. Men også i spørsmål som omhandler tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk, den mye omtalte Color Line saken og i en rekke andre spørsmål så har han systematisk talt sjømannens sak i parlamentet.

Komlett næringsklynge

– Hvorfor denne interessen for sjøfolkene Pollestad?

– Sjøfolkene er grunnlaget for en av de viktigste norske næringene; den maritime næringen. En svært fascinerende næringsklynge som faktisk er helt komplett her hjemme i Norge. Og helt i kjernen av denne næringen finner vi sjøfolkene. Så ja, for meg er det selvsagt å ta godt vare på denne yrkesgruppen, starter en offensiv Pollestad.

Tydeligere parti

Ikke bare sjøfolkene, men alle vanlige arbeidsfolk har fått mye oppmerksomhet fra Senterpartiet de siste årene. Pendlerne, industriarbeideren, og ja sjøfolkene.

– Er det et nytt Senterparti vi ser Pollestad?

– Jeg er ikke helt sikker på at det er et nytt Senterparti, men at vi har blitt tydeligere i disse spørsmålene er riktig. For Senterpartiet er det viktig med en balansert politikk. Gode rammevilkår for næringsdrivende skal gå hånd i hånd med ryddige og skikkelige forhold på arbeidsplassen. Sjøfolka har passet godt inn i vårt arbeid for å bruke en aktiv politikk for å sikre norske arbeidsplasser. I tillegg mener vi samfunnet som sådan har blitt for «teoritungt». Med det mener vi at de vanlige folka som faktisk utfører jobben, det være helsearbeideren, læreren, bonden, snekkeren eller sjømannen ikke blir sett og lyttet til i tilstrekkelig grad. Vi har sett dette ved flere anledninger de senere årene. For Senterpartiet, som vil ha en politikk for hele Norge, så er det en selvfølge at vi ser alle, ikke bare noen. Politikere må i langt større grad lytte, ikke belære, sier en engasjert Pollestad.

Inspirert av Sjømannsforbundet

– Men hvorfor startet du å interessere deg for saken knyttet til lønns- og arbeidsvilkår for sjøfolk?

– Jeg var relativt fersk som leder av næringskomiteen samtidig som Sjømannsforbundet trappet opp sitt arbeide med denne saken. Ansettelsen av Stian Grøthe, som jeg kjente godt fra før, gjorde også saken langt bedre tilgjengelig for meg som politiker. Den maritime politikken kan i utgangspunktet være litt diffus, men jeg opplevde å få god hjelp til å konkretisere den. Erfaringene med å jobbe med Sjømannsforbundet både i denne saken, Color Line saken samt i andre saker har vært entydig positive. Man kan stole på fakta og fremstillingen av sakene som kommer fra Sjømannsforbundet, og det er faktisk helt avgjørende viktig for meg som stortingsrepresentant, sier Polestad og fortsetter.

– Og så handler jo denne saken om noe så grunnleggende som rettferdighet. Hvorfor i all verden skal ikke jeg som folkevalgt i Norge forsøke å skape rammevilkår som sikrer norsk lov og norske kjøreregler? Det burde jo være en selvfølge for alle, men dessverre har jo denne saken vist meg at det ikke er tilfelle.

– Hva mener du med det Pollestad?

– I første runde kjempet vi sammen med sjøfolkene om å få belyst saken så grundig som mulig gjennom å utrede spørsmålet. Rett og slett å få kunnskap på bordet. Dette var Høyre og Frp imot! Det er nå i ettertid helt umulig å forstå. Deretter når kunnskapen foreligger, og det både er mulig samt hensiktsmessig så fortsetter de samme partiene å kjempe imot. For meg og Senterpartiet så er en slik tilnærming veldig fremmed. Min tilnærming har hele tiden vært først kunnskap, deretter beslutning.

Positivt av Ap

– Og nå mener du saken er klar for beslutning?

– Utvilsomt. Dette er også klart nedfelt i regjeringsplattformen. I Senterpartiet er dette en sak vi har stor utålmodighet knyttet til. Partene har jo vært involvert flere ganger allerede. Jeg mener det her bare er å knytte sokkelen til det allerede pågående lovarbeidet i departementet samtidig som man bruker partene for å få utformet dette lovverket på en best mulig måte. Siden så mye arbeid allerede er gjort så ser jeg for meg at resten av jobben kan gjøres relativt raskt, mener Pollestad.

– Jeg oppfatter det også som positivt at Arbeiderpartiet har lagt ansvaret for den maritime politikken til sin nestleder, sier Pollestad.

Forlater ikke sjøfolkene helt

– Er det sånn at du nå mønstrer helt av på «sjøfolkas fartøy» i og med at du bytter komite og får andre og viktigere oppgaver?

– Jeg bytter over til finanskomiteen, men min interesse for maritim næring og sjøfolkene blir selvsagt ikke borte av den grunn. Jeg mener kampen for norske sjøfolk også handler om noe større, nemlig om vi i Norge skal gjøre jobbene våre selv eller ikke. I saker som er viktige for sjøfolkene så vil jeg fortsatt gjøre det jeg kan. Man skal heller ikke glemme at Senterpartiet også har den nye lederen av næringskomiteen i Willfred Nordlund. En mann jeg kan gi mine beste skussmål til. Men uansett, min dør er alltid åpen for sjøfolka, slår Pollestad fast.

BESØKER SJØFOLK: Geir Pollestad har i årene på Stortinget engasjert seg for sjøfolk. Her besøker han sjøfolk om bord på Troms Offshores supplyskip Troms Arcuturus.

BESØKER SJØFOLK: Geir Pollestad har i årene på Stortinget engasjert seg for sjøfolk. Her besøker han sjøfolk om bord på Troms Offshores supplyskip Troms Arcuturus.

Tri Nguyen Dinh

Norsk kompetanse er avgjørende

– Til slutt Pollestad, hva mener du er maritim nærings viktigste utfordringer i tiden som ligger foran oss?

– Å ivareta den gode næringen samtidig som man gjennomfører en nødvendig omstilling i det grønne skiftet. Det være seg havvind, mineraler på havbunnen, nytt og mer miljøvennlig drivstoff på fartøy, flåteoppgradering og lignende. Næringen står ovenfor mange utfordringer, men diskusjonen om den maritime næringen må ikke bare handle om å redusere utslipp. Det må også handle om å løse vanskelige oppdrag på havet over hele verden. For å få til dette trenger vi kompetansen til norske sjøfolk. Derfor mener Senterpartiet at krav til norske lønns- og arbeidsvilkår på kyst og sokkel, kombinert med en styrket og konkurransedyktig tilskuddsordning blir helt avgjørende fremover, avslutter Pollestad.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse