IKKE FORNØYD: Myndighetskontakt i Sjømannsforbundet, Stian Grøthe, innrømmer at bemanningssituasjonen i lokalferger er en nøtt forbundet ikke har klart å løse.
Tri Nguyen Dinh
Sjømannsforbundet: – I denne saken har vi mislyktes
Fergebemanningssaken har vært en akilleshæl for Norsk Sjømannsforbund. Det innrømmer politisk direktør i Sjømannsforbundet, Stian Grøthe.
tri@lomedia.no
Underbemanning i lokal fergefart har vært en utfordring for norske sjøfolk de siste årene.
Overbelastning på dekkmannskap og sjøfolk som er bekymret for sikkerheten om bord er noe sjømannsorganisasjonene har vært opptatt av lenge. Sjømannsforbundet har prøvd å snu trenden, men foreløpig har ikke situasjonen blitt bedre, innrømmer myndighetskontakt og politisk direktør i NSF, Stian Grøthe.
– Vi klarer ikke å få bevisstgjort godt nok den kritisk lave bemanningen og hvilke konsekvenser det kan få i en krisesituasjon, uten at vi risikerer å skremme folk og passasjerer. Og det ønsker vi jo ikke. Så det er vanskelig å skape nok trykk på politikere og redere til at det skal skje noe. Vi har ikke klart å løse den nøtta for hvordan bemanningssituasjonen skal bli bedre, sier Grøthe.
Forbundet har sendt ut mange bekymringsmeldinger, både til arbeidsgivere og til myndighetene. Men det har ikke bedret på situasjonen.
Grøthe mener politikerne er bevisst på problemet, men når det ikke kommer et ytre press fra folk og mediene, så skjer det heller ikke noe. Nå ønsker han å øke dialogen med medlemmene og sammen med dem finne en løsning på situasjonen.
– Når det er tre-fire ansatte på en ferge som kan ta tre-fire hundre passasjerer, så er det et regnestykke vi vet ikke kan gå opp. Utfordringen er å legge press på de ansvarlige uten å skremme folk, sier Grøthe.
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Privat
To timer etter at de kjørte sammen, fikk han beskjed om at kollegaen var død
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
– Jeg føler meg overveldet. jeg er så glad for at noen forstår hvor viktig dette er. Ikke bare for meg, men for alle Navs flere millioner brukere, sier Janne Cecilie Thorenfeldt. Hun har møtt arbeidsgiver Nav i retten i flere runder. Nå håper hun menneskerettsdomstolen i Strasbourg kan dømme på en måte som styrker personvernet for alle Navs brukere.
Ole Palmstrøm
Over 100 ansatte hadde vært inne i mappa hennes hos Nav
LEILIGHETER STÅR TOMME: – Et premiss for å lage serien var at jeg ikke skulle ta en leilighet fra noen som trengte den. Men flere toromsleiligheter sto tomme, og jeg fikk høre at det var fordi folk ikke hadde råd, sier Petter Nyquist.
Teddy TV/TV 2
«Petter Uteligger» flyttet inn i kommunal bolig: – Det provoserte meg noe jævlig
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Det kom som et sjokk for oss alle. Vi visste overhodet ingenting
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
Stadig færre LO-medlemmer stemmer Ap. Sjekk det store fallet her
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Debatt
Politikere må komme på Nav oftere. De må snakke med oss sosialarbeidere, skriver Julian Slettaøien. Hun reagerer på at ikke de enslig aleneboende får mer hjelp.
Hanna Skotheim
Politikere må komme på Nav oftere. De må snakke med oss
Martin Guttormsen Slørdal
Fire av ti ansatte i Forsvaret vurderer å slutte: – Sikkerheten kan stå i fare
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.
Brian Cliff Olguin
– Man har tenkt at det er så få kvinner i fengsel, så de har blitt glemt
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Kronikk
Arbeiderpartiet og LO trenger en «grunnlagskommisjon», skriver Torgeir E. Fjærtoft.
Ole Palmstrøm
«Markedet» er en illusjon. Vi trenger nå politisk styring
Roy Ervin Solstad
Langtransportsjåfører har dårligere reisegodtgjørelse enn andre
Å handle på børsen med informasjon som ikke er kjent for allmennheten, er straffbart.
Colourbox