JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
VENTER FORTSATT: Resturantsjef Syvert L. Düsche i Color Line, har ventet på dagpenger i fem måneder.

VENTER FORTSATT: Resturantsjef Syvert L. Düsche i Color Line, har ventet på dagpenger i fem måneder.

Øystein Styrvold

Permitterte sjøfolk

Syvert (61) har ikke fått dagpenger siden i mars: – Jeg bruker av pensjonskontoen min

Før Color Line-ansatte Syvert L. Düsche har fått behandlet sin søknad om dagpenger, kan det komme krav om tilbakebetaling av forskuddet han har fått.



18.08.2020
12:29
19.08.2020 09:19

Den norske restaurantsjefen i Color Line, Syvert L. Düsche, har vært permittert siden 19. mars da Color Line-skipet Color Viking måtte legges til kai på grunn av pandemien.

Siden han er bosatt i Stenungsund i Sverige, er det Nav Utland som skal behandle søknaden hans for dagpenger.

– Nav bør ikke bruke fem måneder på å behandle en søknad når det er så kritisk viktig for mange å ha penger til mat og regninger. Jeg er heldigvis en gammel mann med en pensjonert kone og litt penger i bakhånd, hvis ikke hadde det nok blitt utfordrende, sier Düsche.

61-åringen har vært påpasselig med å sende inn alt Nav vil ha av papirer og dokumenter.

– Når Nav skal tilbakekreve forskuddet de har utbetalt så er de lynkjappe. Men hvis de må betale det de skal til trofaste arbeidstakere, da er det ikke så nøye med effektiviteten, sier mannen som har vært medlem i Norsk Sjømannsforbund i 45 år.

Les også: 67.000 permitterte venter fortsatt på dagpenger

Forskudd fra Nav

Nav har en forskuddsordning. Med den kan man få utbetaling mens man venter på å få behandlet søknaden sin. Utfordringen er at Nav kan tilbakekreve midlene før de har ferdigbehandlet dagpengesøknadene. Dermed kan man sitte med et krav man ikke har mulighet til å tilbakebetale. Dette har gjort at flere sjøfolk vegrer seg mot å søke om forskudd.

– Det føles som de sparker de som ligger nede. Vi vil bare bli sett og hørt, føle oss inkludert ikke ekskludert. Man gjør alt de ber oss om – og så hører vi ingenting. Det hadde hjulpet mye om de bare kunne gitt en liten beskjed at de ikke har glemt oss når vi står skolerett og ber om det vi skal ha, sier Düsche.

Les også: No skal Nav krevje dagpenge-forskotet tilbake frå ledige og permitterte

Mange sliter

Hovedtillitsvalgt i Color Line, Erina Bryn Kjær, får daglig henvendelser fra fortvilte ansatte som sliter økonomisk.

– Det er ikke akseptabelt at ansatte som ble permittert i mars fortsatt ikke har fått innvilget dagpenger. Myndighetene må på banen og sørge for at behandlingstiden i Nav blir bedret så snart som mulig. Jeg har forståelse for at vi er i en krevende situasjon men det er ikke holdbart at permitterte ansatte skal gå så lenge uten penger, sier Bryn Kjær.

Norske Alise Størksen jobber i Color Line og bor i Jylland i Danmark. Heller ikke hun har fått pengene hun har krav på.

– Jeg har fått tre måneder med forskudd, men jeg har stadig ikke fått innvilget dagpenger. Det er utrolig at det har tatt så lang tid, sier Størksen.

NORSK I DANMARK: Alise Størksen  har ennå ikke fått søknaden innvilget.

NORSK I DANMARK: Alise Størksen har ennå ikke fått søknaden innvilget.

Privat

Samme problem i Hurtigruten

Også tillitsvalgte i Hurtigruten får mange henvendelser fra de ansatte.

– De er veldig fortvilet over manglende utbetaling over så lang tid. Ønsket om å hjelpe ligger i ryggmargen på oss tillitsvalgte, så man føler seg ganske maktesløs i dette tilfellet. Nå er det på høy tid at myndighetene tar ansvar og sørger for fortgang i både saksbehandling og ikke minst utbetaling, sier Tove Hansen, nesteleder i tillitsvalgtutvalget hos Hurtigruten.

Rederiet har, i likhet med Color Line, måttet permittere hundrevis av sjøfolk da skipene ble lagt til kai i mars.

Sarah Domeij er Sjømannsforbundets tillitsvalgt i Hurtigrutenskipet Nordlys. Hun forteller til Maritim Logg om flere eksempler der medlemmene siden mars har ventet på Nav-penger.

– Det er mange unge arbeidstakere fra Danmark og Sverige og andre land i Europa som jobber i Hurtigruten. De har vært permittert siden 19. mars, men enda ikke fått innvilget søknaden om dagpenger. Få av de har sparekapital og mange har måttet selge private eiendeler som biler, møbler og alt mulig, sier Domeij.

HURTIGRUTEN: Tillitsvalgt i Hurtigruten, Sarah Domeij, har mange fortvilte medlemmer.

HURTIGRUTEN: Tillitsvalgt i Hurtigruten, Sarah Domeij, har mange fortvilte medlemmer.

Privat

Hun forteller at man ikke kan ta på seg ekstrajobb mens man er i permisjon og bor i utlandet. Da vil man miste alle rettighetene til dagpenger fra Nav.

– Hvis man tar på seg jobb mens man er i permisjon, bør den være en fast heltidsstilling og like godt betalt som den jobben man har i Norge. Mange er også veldig glad i jobbene sine i Hurtigruten, så det er ikke bare å kutte båndene til rederiet og Norge for å klare seg en liten periode fordi Nav er trege, fortsetter Domeij.

Diskuterer på nettet

I Facebookgruppen «Svenskt crew i Hurtigruten» kommer det fram at mange sjøfolk er oppgitt og forbanna. Gruppen har 122 medlemmer der majoriteten ikke har fått innvilget Nav-søknaden sin.

Gruppemedlemmene er frustrerte og vet ikke hva de skal gjøre for å komme ut av situasjonen. Det kommer fram i diskusjonsgruppe at mange ikke tør søke om forskuddspenger fra Nav, fordi de ikke vet når dagpengene kommer så de får tilbakebetalt.

Selv bor Domeij Gøteborg. Hun har fått den hjelpen hun skal ha fra Nav.

– Det er fordi jeg har norsk Bank ID og norsk personnummer. Det kan ikke være krav til det for at man skal få det man har rettigheter på. Det er snakk om mennesker her som skal leve og fungere i hverdagen med både familie og venner. Å gå fem måneder uten lønn er det få som klarer, sier Domeij.

Hennes kollega i Hurtigruten, Sonny Lindskog, er en av dem som føler seg dårlig behandlet av Nav.

– Jeg har sendt ni timelister til Nav og har fortsatt, etter fem måneder, ikke fått kravet jeg skal ha. Det er under enhver kritikk at det skal ta så lang tid. Dette har skapt alvorlige problemer for mange av oss, sier Lindskog til Maritim Logg.

NETTDISKUSJON: Sonny Lindskog er frustrert av NAVs behandling av arbeidstakere som bor i utlandet.

NETTDISKUSJON: Sonny Lindskog er frustrert av NAVs behandling av arbeidstakere som bor i utlandet.

Privat

Han har prøvd å nå Nav flere ganger via telefon, men lykkes ikke med å få noen gode svar.

– Jeg får verken hjelp eller forståelse for den vanskelige situasjonen vi har havnet i. Det blir noen standard svar om at de er på saken og den skal behandles, men ingenting skjer. Jeg har i tillegg fått telefonregning på over 1000 kroner, penger jeg ikke har, fordi jeg har stått i telefonkø med utenlandsk takst til Norge. Situasjonen er håpløs og frustrerende, sier Lindskog.

Familie og venner må hjelpe til

Cecilia Lehmann ble permittert av Hurtigruten i slutten av mars. Søknaden om dagpenger ble sendt inn til Nav i begynnelsen av april.

– Det eneste jeg har fått hittil er lønnskompensasjon. De gangene jeg har vært i kontakt med Nav, har jeg fått ulike svar på mine spørsmål. Enkelte ganger har jeg fått god hjelp, men ofte har saksbehandleren ikke svar på mine spørsmål. Jeg har også fått feil svar noen ganger, det har gjort at hele prosessen har tatt enda lengre tid, sier Lehmann som bor i Malmø.

Hun har fått hjelp av både familie og venner for å klare seg gjennom permisjonen. Nå vil hun søke forskudd.

Nav: – Svært stor pågang

Ellen Chr. Christiansen, direktør for NAV Arbeid og ytelser, skriver i en epost at det tar tid å behandle hver enkelt av disse søknadene først og fremst fordi saksmengden er svært stor.

– Mange av disse søknadene ble også mottatt i løpet av en veldig kort periode. Alle søknader må behandles manuelt, regelverket er komplekst, og endringer måtte iverksettes i IT-systemene våre før saksbehandlingen kunne starte. Noen saker er også mer sammensatte enn andre, og dermed vanskeligere og mer tidkrevende å behandle. Da krisen traff oss var det om lag 200 som jobbet med dagpenger. I løpet av få uker ble over 450 nye omdisponert internt og rekruttert utenfra. Det har vært en krevende balanseøvelse å lære opp mange nye saksbehandlere, samtidig som vi skulle øke farten i saksbehandlingen, skriver Christiansen.

Navs målsetting er fire ukers saksbehandlingstid for permitterte arbeidstagere i slutten av august. Da skal den store mengden saker som kom inn før sommeren være unnagjort, opplyser Christiansen.

– Dette forutsetter at inngangen på nye saker ikke blir høyere enn prognosene. Det er fremdeles flere usikre momenter som kan påvirke anslaget, som sykdom eller andre uforutsette hendelser vi ikke har innflytelse på. Vi vet rett og slett ikke nok om hvordan pandemien vil påvirke det norske arbeidsmarkedet og verden ellers. 

Hun har forståelse for at dette er en stor påkjenning for dem som ikke har fått behandlet søknaden sin.

– Vi gjør alt vi kan for å få gjort dette så fort som mulig, og det er ikke viljen det står på. De som trenger penger mens de venter, kan søke om forskudd og få penger på konto i løpet av få dager. Et forskudd er tilnærmet likt det de fleste får utbetalt i dagpenger. Forskuddet vil bli trukket i senere utbetalinger, sier Christiansen.

Departementet: – Krisesituasjon

Statssekretær i Arbeids- og sosialdepartementet, Saida Begum (H), har også stor forståelse for situasjonen utenlandske permitterte befinner seg i.

– Vi har hatt en historisk krisesituasjon både i Norge og resten av verden. Nav har opplevd en helt ekstrem pågang. Utenlandske statsborgere som arbeider i Norge har hatt den samme tilgangen til forskuddsordningen som alle andre så sant de oppfyller krav til dagpenger, sier Saida Begum til FriFagbevegelse.

– Informasjonen om dette ligger på sidene til Nav og regjeringens kanaler, sier hun.

– Vi har stor forståelse for folks frustrasjon. Folk har vært mer tålmodige enn vi kan forvente. Siden mars har Nav fattet 390.000 vedtak om dagpenger. Nav forventer at saksbehandlingstiden i saker som gjelder dagpenger er nede på et aksepabelt nivå i slutten av august, sier Begum.

Mange har vært permittert siden 19. mars, men enda ikke fått innvilget søknaden om dagpenger.

Sarah Domeij, tillitsvalgt i Hurtigruten

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
18.08.2020
12:29
19.08.2020 09:19



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

Leni Aurora Brækhus

Uføre Vibeke ville melde seg inn i Fagforbundet. Det fikk hun ikke lov til

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Håvard Sæbø

Paul og Espen skaffet Foodora tariffavtale. Nå dumper nye selskaper sykkelbud-lønna

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

Colourbox.com

Vannkraft er ikke bærekraftig, mener EU. Det kan norske vannkraftverk få svi for

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

Geir Berntzen/Hydro

Over ti år etter at Hydro stoppet produksjonen, kan de ansatte starte elektrolyseovnene igjen

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Jan-Erik Østlie

Venstresiden ville forlenge AAP-støtten. Regjeringen og Frp sier nei

Helikopterstyrt ved Songesand. Piloten kom uskadd fra hendelsen.

Helikopterstyrt ved Songesand. Piloten kom uskadd fra hendelsen.

Jon Ingemundsen, Stavanger Aftenblad

Her er LOs sju krav for å bedre helikoptersikkerheten


Flere saker