JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
VIKTIG YRKESGRUPPE: Oljeeventyret hadde ikke vært den suksessen den er i dag, uten kompetansen som norske sjøfolk besitter, skriver innleggsforfatter Jan Nilsen.

VIKTIG YRKESGRUPPE: Oljeeventyret hadde ikke vært den suksessen den er i dag, uten kompetansen som norske sjøfolk besitter, skriver innleggsforfatter Jan Nilsen.

Tri Nguyen Dinh

"Uten sjøfolk, ingen oljeeventyr"

Når en spør hvorfor sjøfolk har vansker for å stole på politiske lovnader, så er det nok å huske hva de forskjellige partiene lovet i valgkamper over flere år, og hva de brøt når de kom i regjering, skriver Jan Nilsen i dette leserinnlegget.



21.01.2021
14:22
21.01.2021 14:28

I 1991 fikk vi refusjonsordningen som skulle gjøre norske rederier konkurransedyktige i markedet og norske sjøfolk konkurransedyktige i forhold til utenlandsk billigere arbeidskraft.

Den var under angrep på hvert statsbudsjett og ble reddet hvert år, men svekket frem til den forsvant og ble erstattet med nettolønnsordningen i 2003.

Nettolønnsordningen ble heller ikke prioritert av den rødgrønne regjeringen og ble svekket frem til Høyre/Frp kom i regjering i 2013. Da ble den utvidet til også å gjelde NIS, i tillegg så fjernet de taket til utenriks ferge og kystfarten, og lovfestet den.

Når vi ser tilbake på refusjonsordningen og lovnaden til norske sjøfolk så er det lett å forstå den oppgitthet og frustrasjon som mange sjøfolk føler. Når en spør hvorfor sjøfolk har vansker for å stole på politiske lovnader, så er det nok å lese hva de forskjellige partiene lovet i valgkamper over flere år, og som de brøt når de kom i regjering.

Facebookgruppen «Norske sjøfolks fremtid» er inne i femte året, der kjemper vi for å få ordnede og forutsigbare lønns- og arbeidsvilkår.

Vi kjemper og tenker på fremtiden til norske sjøfolk.

Norske sjøfolk er slitne av å kjempe for vilkår som andre yrkesgrupper tar for gitt. Derfor startet vi dette initiativet der vi kun godtar en forutsigbar ordning som er festet i lovverket og ikke kan svekkes eller fjernes av forskjellig regjeringer og stortingsflertall.

Vi faller ikke lenger for fagre løfter, men vi jobber for å skape mest mulig oppmerksomhet slik at hvis lovnader brytes, så vil vi sørge for at historien vil vise hvem som fjernet den norske sjømannen.

Gruppen fokuserer på fremtiden, men er tuftet på vonde erfaringer som vi har båret med oss i mange år. Vi vil ikke lenger godta å ikke få tilbake det vi har gitt det norske samfunn over mange år.

Norske sjøfolk, enten du er kokk, matros, maskinist eller styrmann, har vært delaktig i den økonomiske fremgangen Norge har hatt siden krigen. Oljeeventyret hadde ikke vært den suksessen den er i dag, uten kompetansen som norske sjøfolk har besittet. Derfor har norske sjøfolk, uansett stilling om bord, krav på å være med videre inn i fremtiden og vi nekter å la oss bli erstattet av billig utenlandsk arbeidskraft slik at en liten gruppe skal få dra nytte av våre felles ressurser mens norske sjøfolk skal stå utenfor. Det skal ikke skje, derfor må vi stå sammen og forlange at sosial dumping ikke tillates i sjøfarten på norsk sektor og i norske farvann.

Det er rart når Høyre i fjor høst gikk ut og sa om flyselskapet Wizzair; Vi tolererer ikke Sosial dumping i Norge, men samtidig tillater at sosial dumping skjer på sjøen. Er ikke norske båter i NOR som går mellom norske havner og i oljesektoren innenfor i Norge?

Dette er en logikk fra Høyre og regjeringen som ikke er logisk, og det mangler enhver fornuft. Svaret jeg fikk, og som dere kan lese på gruppen, er komplett uforståelig og det er en urettferdighet jeg nekter å godta. Det bør ingen gjøre.

Det har de siste årene vært mye prat om «Havlandet», utdanning og det grønne skiftet. Det er bra det, men når skal noen ta innover seg at kompetansen ligger også i de som sjelden eller aldri blir nevnt: Matroser, motormenn og forpleining. All lærdom kommer ikke fra skolen. Uansett hva du skal bli om bord så er erfaringsoverføring det viktigste for å skape dyktige sjøfolk i fremtiden. Uten erfarne norske sjøfolk så forvitrer sjøfarten. Vi hadde heller ikke hatt den skipsindustrien som vi har i dag og som nesten er tatt over av utenlandsk arbeidskraft. Norske sjøfolk opplever en bred støtte for kravet om norske lønns- og arbeidsvilkår på norsk sektor og i norske farvann fra opposisjonspartiene og fagbevegelsen. Jeg forventer kamplyst fra fagbevegelsen hvis vi ikke når frem med kravet og hvis lovnadene fra politikerne blir brutt.

Skrevet av Jan Nilsen, kokk i Havila Shipping og administrator i Facebookgruppen "Norske sjøfolks fremtid"

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
21.01.2021
14:22
21.01.2021 14:28



Mest lest

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

Stein Inge Stølen

«Alejandro» fra Filippinene frakter laks i Norge for 25 kroner timen

LIVET MÅ FORTSETTE: Ann Kristin Aas synes fremdeles det er vanskelig å snakke om og høre om 22. juli.

LIVET MÅ FORTSETTE: Ann Kristin Aas synes fremdeles det er vanskelig å snakke om og høre om 22. juli.

Brian Cliff Olguin

Ann Kristin mistet sønnen: – Jeg tenkte det måtte være trygt å sende Aleksander til Utøya

UREGULERT: Stadig flere aktører opererer nå i varebilsegmentet med skapbiler og varebiler som veier under 3,5 tonn. Da slipper man arbeids- og hviletidsbestemmelsene. Dette er like trafikkfarlig og skadelig for den enkelte som innen tungtransporten, påpeker Fagforbundet Post og finans.

UREGULERT: Stadig flere aktører opererer nå i varebilsegmentet med skapbiler og varebiler som veier under 3,5 tonn. Da slipper man arbeids- og hviletidsbestemmelsene. Dette er like trafikkfarlig og skadelig for den enkelte som innen tungtransporten, påpeker Fagforbundet Post og finans.

Morten Hansen

Posten står overfor et moralsk veiskille. Situasjonen gir grunn til uro, mener hovedvernombud

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

Brian Cliff Olguin

Dette er historien om tre folkehjelpere som ble dratt inn i dramaet 22. juli fra hver sin kant

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

Colourbox

Er du tilkallingsvikar? Dette er rettighetene dine

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Leif Martin Kirknes

Arbeiderpartiet går inn i valgkampen med en Listhaug-strategi

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

Jan-Erik Østlie

Eskil Pedersen: – Jeg og AUF ble kalt fiender av demokratiet

En ny rødgrønn regjering vil bli mer progressiv enn det vi har sett i moderne tid i Norge. Tiden krever det, ifølge Trygve Svensson.

En ny rødgrønn regjering vil bli mer progressiv enn det vi har sett i moderne tid i Norge. Tiden krever det, ifølge Trygve Svensson.

Aslak Bodahl

Dette er det viktigste politiske tiåret siden krigen, mener Trygve Svensson

Kommentar

Når mennesker vi «kjenner» ytrer seg kritisk til vaksiner, er det derfor lett for at det fester seg. Vi lar oss alle påvirke. Det har vi alltid gjort, skriver Svein-Yngve Madssen. (Illustrasjonsfoto)

Når mennesker vi «kjenner» ytrer seg kritisk til vaksiner, er det derfor lett for at det fester seg. Vi lar oss alle påvirke. Det har vi alltid gjort, skriver Svein-Yngve Madssen. (Illustrasjonsfoto)

Terje Pedersen / NTB

«Vi lar oss alle påvirke. Konsekvensene kan være dramatiske både for deg og samfunnet»

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Erlend Angelo

Hemmelig notat ble ikke lagt fram for Stortinget i Bergen Engines-saken

Kronikk

 Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Martin Guttormsen Slørdal

«La meg fortelle deg hvor jævlig 22. juli 2011 var»

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

Colourbox.com

Louis Vuitton Norge fikk nær 900.000 i koronastøtte – eierne vil ta ut 40 millioner i utbytte

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

Jan-Erik Østlie

– Ti år er lang nok tid til å få det litt på avstand, men samtidig kort nok til fortsatt å huske det meste

Mange nye fjes kan komme inn på Stortinget til høsten – og kjente ansikter forsvinner.

Mange nye fjes kan komme inn på Stortinget til høsten – og kjente ansikter forsvinner.

Bjørn A. Grimstad

Nesten hver tredje stortingspolitiker tar ikke gjenvalg

Werner Juvik

Advarer arbeidsfolk mot Senterpartiets regjeringsplan

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

Jan-Erik Østlie

– Nå er jeg håpefull. Men vi kan ikke skru av lyset for debatten 23. juli

UT AV FENGSEL: Petter Eide (SV) tror regjeringa kommer liten vei med å møte psykisk syke innsatte med minimumsbemanning.

UT AV FENGSEL: Petter Eide (SV) tror regjeringa kommer liten vei med å møte psykisk syke innsatte med minimumsbemanning.

Eirik Dahl Viggen

– Når forholdene er så elendige som det beskrives her, er det fordi noen aktivt vil ha det slik

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Roy Ervin Solstad

Drosjesjåfør tilkjent 5 millioner kroner i erstatning etter trafikkulykke

Kommentar

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Vigdis Askjem

«Høyre drar i gal retning, men det er oppløftende at Ove Trellevik viser partiets sanne ansikt»

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

Jan-Erik Østlie

Erna Solberg: Det er lov å kjenne på raseriet


Flere saker