Håvard Sæbø

Åpent brev til Arbeiderpartiets leder, Jonas Gahr Støre, om industripolitikk

«Våre medlemmer og tillitsvalgte har i frustrasjon meldt seg ut av partiet, og mange føler ikke lenger at Arbeiderpartiet er relevant for industriarbeidere», skriver tillitsvalgt Steffen Høiland.

23.04.2019
23.04.2019 14:47

Fellesforbundet avdeling 57 – Nord Rogaland representerer cirka 3850 medlemmer. De aller fleste av disse er direkte eller indirekte knyttet til petroleums- og leverandørindustrien. Vi har også mange medlemmer som er avhengige av vedlikeholdsoppdrag og lignende ved de mange smelteverkene i nærområdet.

p

Den siste tiden har vi opplevd usikkerhet knyttet til Arbeiderpartiets vilje til å være et parti for norsk industri, arbeidsplasser og kontroll/utnyttelse av våre naturressurser. Våre medlemmer og tillitsvalgte har i frustrasjon meldt seg ut av partiet, og mange føler ikke lenger at Arbeiderpartiet er relevant for industriarbeidere. Dette skyldes ikke utelukkende landsmøtevedtaket om LoVeSe, men har bygget seg opp over tid. Ved partiets håndtering av Acer-saken opplever mange medlemmer at selve grunnlaget for vår kraftforedlende industri er i spill. Dersom Arbeiderpartiet nå setter oljeindustrien i fare, har vi ikke mye igjen å leve av på Vestlandet.

Oljearbeiderne opplever i dag, på samme måte som smelteverksarbeiderne på 90-tallet, at arbeidsplassene deres omtales som noe bakstreversk og gammeldags – modent for nedlegging. Sannheten er det motsatte. Norge har verdens mest moderne og kompetansebaserte produksjon, både på sokkelen og på land.

Debattinnlegget fortsetter under bildet.

Steffen Høiland er leder i Fellesforbundets avdeling 57 i Nord-Rogaland.

Sissel M. Rasmussen

Vi ønsker derfor å be deg som partileder å svare oss på fire konkrete spørsmål, slik at vi forhåpentligvis fortsatt kan være trygge på at Arbeiderpartiet er industriens- og verdiskapningens parti.

1. Dere sier at vi skal utvikle, ikke avvikle, oljeindustrien. Det høres fint ut, men faktum er at etter 2021/2022 finnes ingen større prosjekt på sokkelen. Våre offshoreverft står da uten arbeid. Det er livsviktig for leverandørindustrien at nye leteareal er tilgjengelig slik at nye felt kan bygges ut. Vil Arbeiderpartiet være garantisten for en slik politikk?

2. Billig kraft er en viktig innsatsfaktor i norsk industriproduksjon. I en fremtid med økende energibehov kan vi ikke lenger si at tiden for vannkraftutbygginger er forbi. Modernisering og utbygging av våre vannkraftverk vil være viktig for å sikre tilstrekkelig og rimelig kraft i fremtiden. Vil Arbeiderpartiet være pådriver for en slik politikk?

3. Når Arbeiderpartiet gikk inn for å godta EUs tredje energipakke og Acer, stilte dere åtte ufravikelige krav til regjeringen. Det ble lovet at ingen nye utenlandskabler skulle bygges før man hadde høstet erfaringer fra de to som allerede er under bygging. I Rogaland ble vi forsikret av stortingsrepresentantene Hansen og Liadal at dette betydde at NorthConnect blir satt på vent. I den senere tid har imidlertid Liadal og Barth-Eide sådd tvil rundt dette, med sine utspill om kabler. Kan du bekrefte at Arbeiderpartiet vil holde løftet sitt, og kjempe for å stanse NorthConnect kabelen, frem til man kan vurdere erfaringene fra de to andre kablene?

4. LO har nylig utgitt et samfunnsnotat om økte strømpriser. Kunnskapssenter for fagorganiserte DeFacto har nylig utgitt rapporten «EUs energiunion, strømprisene og industrien». Dette dokumenterer alvoret og konsekvensene økt strømpris har både for hver enkelt lønnsmottaker og for industrien. EUs fjerde energipakke legger opp til ytterligere harmonisering av europeiske strømpriser og betydelig mer overnasjonalitet i energipolitikken enn vi har sett hittil. Det er grunn til å frykte industridød som følge av denne «pakken». Vil Arbeiderpartiet ta ansvar for norsk industri og norske lønnsmottakere ved å reservere Norge fra EUs fjerde energipakke?

p

Vi håper Arbeiderpartiet har gode svar på våre bekymringer og fortsatt ønsker å være relevant for industriarbeidere. Vi ser frem til å høre fra deg.

23.04.2019
23.04.2019 14:47

Mest lest

KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.

Eirik Dahl Viggen

«Hanne» så at kollegaen var beruset på Teams: – Det er ufattelig hvor lenge man kan gå slik i en statlig jobb

TØFF MEKLING: Egil André Aas og resten av forhandlingsdelegasjonene kom ikke i mål før 18 etter den fastsatte fristen. Tidsbruken ga et lønnsoppgjør med lav- og likelønnsprofil.

Ole Palmstrøm

Blir ikke streik i staten: Her er den nye lønna til de ansatte

LO-leder Peggy Hessen Følsviks nye lønn er på 1 473 066 kroner.

Jan-Erik Østlie

Ny lønn for LO-ledelsen – se hva de tjener

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Kommuneansatte har fått ny lønn – men lærerne varsler streik

SJÅFÆR: Rebecca Husom (22) er Norges yngste yrkessjåfør, og anbefaler varmt å velge denne veien.

Alf Ragnar Olsen

Rebecca (22) er en av Norges yngste yrkessjåfører. Her er hennes råd

LÆRES IKKE PÅ EN DAG: Det tar år å opparbeide seg kompetansen og kunnskapen som trengs for å lage delene til turbinene. Roar Sandmoen begynte i bedriften som lærling 16 år gammel i 1979. Han vet hva som skal til.

Håvard Sæbø

Dette verkstedet kan bidra til å løse strømkrisa: – Men da må politikerne satse på vannkraft

I mars hvert år kan det drysse bonus over Jonny Meland i Hydro.

Martin Guttormsen Slørdal

Er Jonny feilfri på jobb, kan han få en månedslønn i bonus

Enigheten i Landsoverenskomsten for elektrofag (LOK) har ei økonomisk ramme på 3,7 prosent. (Arkivfoto)

Erlend Angelo

Den nye elektrikerlønna: 8,99 mer i timen og bedre betingelser for arbeidsreiser

Først i fjor ble Katrine tilkjent 1,67 millioner. Nå vil hun hjelpe andre.

Per Flakstad

Katrine ble slått ned på jobb. Så startet en 13 år lang kamp mot Nav

UNØDIG DELTIDSBRUK?: Teknikmagasinet er ikke på linje med regjeringens ønsker om høyere stillingsbrøk i sine siste annonser. Bildet er tatt utenfor en annen filial enn den som er omtalt i saken.

André Kjernsli

Stillingsannonse på én prosent sjokkerer fagbevegelsen

Mekling på overtid i staten: – Det er jævlig vanskelig

ERFAREN:  – Få deg fast jobb og bli medlem av en fagforening, råder det fortsatt stolte medlemmet av Handel og Kontor.

ERFAREN: – Få deg fast jobb og bli medlem av en fagforening, råder det fortsatt stolte medlemmet av Handel og Kontor.

Brian Cliff Olguin

Torbjørn (92) har vært fagorganisert i snart 70 år. Her er hans beste råd

KLARE FOR KAMP: Vidar Martin Hasle Jensen og Lars Martin Mediaas i NTL Kommunal- og distriktsdepartementet er klare for å gå i streik om ikke kravene fra LO Stat blir møtt hos Riksmekleren.

Statsansatte venter på meklinga: – Vi er streikeklare

Fagforbundets leder Mette Nord og Fellesorganisasjonens leder Mimmi Kvisvik er ferdige med årets kommuneoppgjør mot motparten KS.

Per Flakstad

Kronetillegg til alle og bedre betaling for turnus. Dette er den nye lønna for kommuneansatte

MÅ BLI ENIGE: LO Stats forhandlingsleder Egil André Aas mekler parallelt med blant andre lederne av Akademikerne stat og Unio stat, Kari Tønnesen (t.v) og Guro Lind.

Arash Nejad

Meklingen for ansatte i staten er inne i siste fase – det kan bli streik tirsdag

Colourbox

Tøffe krav fra bryggeribransjen: Nær 900 kan gå ut i streik

Debatt

Om det er ønskelig å holde inflasjonen nede bør man ikke gjennomføre tiltak som rammer arbeiderklassen, skriver Erik J. Jørgensen. (Illustrasjonsfoto)

Brian Cliff Olguin

«Når er det arbeiderklassens tur til å kjenne på at økonomien går godt?» spør tømrerlærling Erik

FASTLÅST: Lønnsoppgjøret i Spordrift kom ikke lengre enn til forhandlinger om arbeidstid. Nå må Riksmekleren se om det partene kan bli enige. (Illustrasjonsfoto)

Morten Hansen

Jernbaneansatte bryter forhandlingene – kom ikke lenger enn til arbeidstid

Kommentar

Næringsminister Jan Christian Vestre lover nye retningslinjer for lederlønn i statlige selskaper.

Jan-Erik Østlie

«Det blir usolidarisk når statlige selskaper gir toppledere pensjoner vi andre bare kan drømme om»

Alf Ragnar Olsen

Kravet fra staten overrasket NTL-lederen – men hun anbefaler resultatet