Ove Toska (bildet) pg Svein Davidsen fra Elektroarbeidernes Fagforening / EL&IT Forbundet, Hordaland, Sogn og Fjordane, etterlyser bevilgning til Manifest Analyse.

Åpent brev til LO-leder Gerd Kristiansen

11.02.2014
11.02.2014 12:45

Som tillitsvalgte i EL&IT Forbundet og representanter på LO Kongressen 2013 mener vi å ha et godt eierforhold til de vedtak, bevilgninger og prioriteringer som gjøres der. Og det stopper ikke der, også hva som skjer, eller ikke skjer i oppfølgingen av våre vedtak på Kongressen er jo en naturlig forlengelse av dette.

LOs største forbund, Fagforbundet, fremmet forslag om å tegne et årlig abonnement på 500.000 kroner i Manifest Analyse. Et forslag som er godt forankret i grasroten i LO og som også fikk god oppslutning og vedtatt oversendt fra Kongressen. Men pengene og oppfølgingen uteblir. Hvorfor?

I den sammenheng har vi et direkte spørsmål til LO ledelsen – hva skjer med forslaget om å tegne abonnement i Manifest Analyse?

Manifest Analyse startet i 2009, og allerede fra starten var våre lokale organisasjonsledd i EL&IT Forbundet med, sammen med 60 andre klubber og fagforeninger. Nå har dette vokst til over 300 klubber, fagforeninger, avdelinger og forbund som abonnenter. De aller fleste fra LO.

Vi støtter Manifest Analyse fordi de støtter oss, samtidig som de har klart å «fange opp» de mange stridsspørsmål og utfordringer våre medlemmer og tillitsvalgte møter i sin arbeidsdag.

Gjennom sine mange pamfletter gir de «folkelig opplysning» om viktig tema og saker som står på dagsorden i arbeids- og samfunnsliv. Det fører for langt å nevne de alle, men nå så kjøres en serie som er kalt «Felleskap fungerer» med tre pamfletter som tar opp og forklarer styrken til de fellesløsningene fagbevegelsen står for innen områder som arbeidsliv, trygdeordninger, helse og utdanning. Viktige bidrag vi trenger for å møte en høyreside på offensiven og ikke minst styrke og bidra med kunnskap og innspill til den viktige debatten – hvor vil vi videre i arbeids- og samfunnslivet?

Pamflettene, sammen med en rekke solide faglige dokumenterte rapporter, gir samlet gode innspill i viktige debatter som hvorledes velferdsstaten kan sikres framover, hvorledes hverdagen er for mange innen yrker som hotell- og renholdsbransjen, årsaker og sammenhenger i finanskrisen, de rikes makt og påvirkning i Norge og går i direkte nærkamp mot Høyres privatiseringsiver og Frps skattekutt, og de konsekvensene dette får for arbeidstakerne og velferdsstaten.

I tillegg har de på få år skapt en unik årskonferanse med nær 1000 deltakere fra hele landet, hvor svært mange av disse er fra fagbevegelsen. Årskonferansen oppleves av oss som et direkte motstykke til NHOs Årskonferanse. Manifest Årskonferanse skulle vi svært gjerne sett at LO med sine ressurser aktivt bygget opp videre om.

De er aktiv i media og gjennom bruk av aviser og debatter i TV og radio framfører de et tydelig budskap som vi merker når ut bredt.

Derfor støtter vi Manifest Analyse, og er svært stolte over at klubber, fagforeninger på grunnplanet i fagbevegelsen gikk foran og har lykkes med å finansiere dette prosjektet. Derfor tok vi det som en selvfølge at LO-sekretariatet ville være raskt ute å ekspedere saken videre da Kongressen 2013 oversendte forslaget om å tegne abonnementet.

Siden har lite om noe skjedd, og dette er jo svært underlig.

Fra media registreres at LO skal gi 12 millioner til en tenketank startet av milliardæren Trond Mohn i samråd med partisekretæren i Arbeiderpartiet. Et helt nytt prosjekt som få om noen på grunnplanet har hørt om, eller initiert. Agenda kan sikker bli bra, men pr i dag er det kun en uprøvd idé som LO-ledelsen har bevilget 12 millioner kroner til, som vi oppfatter rett over bordet.

Dette til et prosjekt som så langt er usett, mens Manifest Analyse venter på sitt abonnement oversendt fra LOs høyeste organ, Kongressen, i fjor.

Mange vet at LO-ledelsen kan, vil og ofte viser stor handlekraft. Hvor er handlekraften i denne saken?

Nå skriver Klassekampen (28.01.14) at det er fare for at bevilgningen på de 12 millioner til Agenda skal gå direkte på bekostning av støtten til Manifest Analyse. Vi liker ikke å tro at alt som står i media er sant, men underslår ikke at det vi leser skaper stor uro for hva som faktisk skjer i sakens anledning.

Nå må LO-ledelsen komme ut å gjøre rede for saken. De må forklare hva som har skjedd her. Mulig pengene er på vei mens dette skrives. Om så ikke er tilfelle, er det mange som var på Kongressen og støttet vedtaket, og ikke minst en rekke aktive tillitsvalgte og medlemmer som undrer seg på hva som kan ligge bak en slik langstrakt behandlingstid, snart ett år etter Kongressen..

For øvrig er vi kjent med at lokale LO-ledere i flere av våre større byer også etterlyser oppfølging av vedtaket – dette understreker igjen det samlede engasjement i saken.

For Elektroarbeidernes Fagforening / EL&IT Forbundet, Hordaland, Sogn og Fjordane.

Ove Toska, Svein Davidsen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
11.02.2014
11.02.2014 12:45

Mest lest

MISFORNØYD: Raj Kumar Fylling er meget misfornøyd med egen lønnsutvikling i Skatteetaten. Ifølge lønnstatistikk fra etaten de siste fem årene er det store skjevheter i systemet.

Ole Palmstrøm

Raj (63) har fått 24.700 kroner i lønnshopp på fem år. Kollegaen fikk nesten 100.000 kroner mer

LO og NHO ble enige i  årets lønnsoppgjør. Men hva ble de egentlgi enige om? FraFagbevegelse prøver å forklare resultatet.

LO og NHO ble enige i årets lønnsoppgjør. Men hva ble de egentlgi enige om? FraFagbevegelse prøver å forklare resultatet.

Håvard Sæbø

Hvordan kan 2,25 kroner i timen bli 2,7 prosent? Lønnsoppgjøret forklart

Noen av dagens koronaordninger gjelder ut juni, andre gjelder ut september. Her får du oversikten.

Emmie Olivia Kristiansen

16 støtteordninger du kan ha krav på nå. Her er den samlede oversikten

2,7 PROSENT: Virke-direktør Torgeir Kroken (t.v.) og LO-nestleder Roger Heimli peker på at de har fått til samme resultat som i LO/NHO-oppgjøret.

Brian Cliff Olguin

Nytt lønnsoppgjør i havn: 34.000 ansatte får ny lønn

Sissel M. Rasmussen

Tonje (18) anbefaler yrket som nesten ingen jenter velger

Mange kan ha krav på gratis eller subsidiert tannbehandling uten å vite det. (Illustrasjonsfoto)

colourbox.com

Har du krav på gratis tannbehandling uten å vite det? Sjekk lista

For første gang på 10 måneder er Arbeiderpartiet større enn Høyre. Erna Solberg må med andre ord se opp til Jonas Gahr Støre igjen.

Leif Martin Kirknes

Ny måling: Nå er Ap størst igjen. Det har ikke skjedd siden juni i fjor

FÅR FERIEPENGER: Ørjan Strømhaug er glad for de ekstra pengene som vil tikke inn på kontoen. Han var permittert fra jobben på et personbilverksted fra mai til desember i 2020.

Tormod Ytrehus

Nå blir det likevel feriepenger på dagpenger for småbarnspappa Ørjan. Så mye kan han få

Nestledere i LO Stat: Henriette Jevnaker (t.v.) og Lise Olsen.

LO Stat

Lønnsoppgjøret: Så mye får helsearbeidere, postbud og operasangere

Nå er det snart tid for lønnsforhandlinger for store grupper av offentlig ansatte.

Emmie Olivia Kristiansen

Hva skjer i lønnsoppgjørene fremover? Åtte spørsmål og svar

Lønnsoppgjøret i helga var forhandlinger mellom LO og NHO i privat sektor, her ved LO-leder Peggy Hessen Følsvik og NHO-leder Ole Erik Almlid. Frontfaget utgjør cirka en tredjedel av dette oppgjøret, og rammen får betydning for de øvrige oppgjørene.

Håvard Sæbø

Hva er egentlig frontfagsmodellen? Du får svarene her

LO Media

Fagbevegelsen er samstemt: SV må med i en ny rødgrønn regjering

Wizz Air er i hardt vær igjen, etter at et lydopptak fra det som skal være et internt møte om hvem som skulle prioriteres i en oppsigelsesprofess, har lekket til pressen. Samtidig har selskapet tap i rumensk rett mot tidligere ansatte.

Helge Rønning Birkelund

Wizz Air tapte rettssak mot tidligere ansatte: – Det bør være en ordentlig tankevekker

Nå starter forhandlingene om lønna til postbud Lars Sigurd Sandve og 159.000 andre som er ansatt i bedrifter som er organisert i arbeidsgiverorganisasjonen Spekter.

Alf Ragnar Olsen

Nå starter lønnsoppgjøret for helsearbeidere, postbud og operasangere

– Fra en ansvarlig posisjon skal vi ha en full gjennomgang av Nav og hvordan de som jobber i Nav, best kan gjøre den viktige jobben de er satt til å gjøre, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre.

Øyvind Aukrust

Støre varsler full gjennomgang av Nav: Slik skal Norge bli best til å få folk i jobb igjen

Renhold er en yrkesgruppe med lav lønn. I år får LO-organiserte på denne overenskomsten et lavlønnstillegg på 1 krone per time.

Erlend Angelo

Derfor er lavtlønte kvinner så viktig for LO

Ghenet Zemichael Tewelde (51) får både fast jobb og etterbetalt tapt lønn, feriepenger og ikke-økonomisk tap.

Jærbladet

Alenemor Ghenet (51) måtte gjennom ni kontrakter og en rettssak - får endelig fast jobb

Senterpartiet faller 4,6 prosentpoeng til en oppslutning på 14 prosent i målingen.

Jan-Erik Østlie

Arbeiderpartiet kraftig fram i ny meningsmåling. Senterpartiet stuper

STØRSTE NHO-GROSSIST: Innen grossistbransjen som er organisert i NHO, er Rema Distribusjon den største aktøren. Nå får de ansatte der en minstelønn på over 220 kroner timen.

Roy Ervin Solstad

Solid lønnshopp for lager- og havnearbeidere

Ragnhild Lied

Ole Palmstrøm