JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Leif O. Sande, leder av IndustriEnergi.

Leif O. Sande, leder av IndustriEnergi.

Ole Palmstrøm

Hvilken tariffavtale skal gjelde i Risavika?

Konflikten handler om hvilken tariffavtale som skal regulere lønns- og arbeidsvilkår ved havna, skriver Leif Sande, forbundsleder i Industri Energi.



03.12.2013
12:00
03.12.2013 09:34

Striden som nå pågår ved Risavika havn gjelder ikke om det kan opprettes tariffavtale eller ikke. Dette har heller ingenting med sosial dumping å gjøre. Konflikten handler om hvilken tariffavtale som skal regulere lønns- og arbeidsvilkår ved havna. LO og Norsk Transportarbeiderforbund krever at Rammeavtalen for losse- og lastearbeid skal gjøres gjeldende. NHO og Norsea krever at Landbaseavtalen, som tilhører Industri Energi, eller en annen avtale, skal gjøres gjeldende. I dag gjelder Industri Energi sin Landbaseavtalen for funksjonærene ved Risavika Terminal, samt for de laste- og lossearbeiderne som per i dag, og siden terminalens oppstart for flere år siden, utfører laste- og lossearbeidet etter avtale mellom Risavika Terminal og NorSea.

Det hevdes at boikotten som Transportarbeiderforbundet har iverksatt dreier seg om at arbeidet ikke skal gjøres av sjøfolk, men av godkjente laste- og lossearbeidere. Dette gir også et feil bilde og har ingenting med realitetene på Risavika havn å gjøre. Industri Energi sine medlemmer som i dag utfører arbeidet er like mye laste- og lossearbeidere som de laste- og lossearbeiderne som Transportarbeiderforbundet organiserer i sine rekker. Begge forbundene er representert i den internasjonale transportarbeiderorganisasjonen (ITF) sin havnearbeiderseksjon. Begge forbundene praktiserer fortrinnsrett for laste- og lossearbeid. Reglene for i hvilken grad sjøfolk kan utføre arbeid er lik uansett avtale (for øvrig tatt inn i Landbaseavtalen til Industri Energi på slutten av 90-tallet etter anmodning fra Transportarbeiderforbundet, nettopp for å sikre at laste- og lossearbeidet ikke utføres av sjøfolk utover det som er normalt ved norske havner).

Hvilken av avtalene som skal gjøres gjeldende har vært behandlet av den faste tvistenemda mellom LO og NHO. Tvistenemda har sagt at ingen av partene har avtaler som er dekkene for laste- og lossearbeidet ved Risavika Terminal. Det vil si at verken Landbaseavtalen eller noen av Transportarbeiderforbundet sine avtaler passer. Når ingen av de eksisterende avtalene mellom LO og NHO passer for bedriften, står hver av partene fritt til å kreve den avtalen de selv synes er best. LO bestemte, mot Industri Energi sin stemme, å støtte at Transportarbeiderforbundet sin avtale skulle kreves ved Risavika havn. Selv om jeg ikke likte resultatet var dette utfallet av en lang prosess i henhold til LOs interne regler. På den annen side kan ingen forvente at våre havnearbeidere i Risvika skal støtte eller aksjonere i favør av denne avgjørelse. Den innebærer jo at de mister arbeidsplasser. For våre medlemmer i Industri Energi som i dag utfører arbeidet, handler dette om å opprettholde arbeidsplasser, og videreføre tariffavtalen som har regulert deres lønns- og arbeidsforhold i flere tiår.

Arbeidet på Risavika Terminal har som sagt fra terminalens oppstart vært utført til de vilkår som følger av Landsbaseavtalen hvor LO og Industri Energi er parter. De ansatte er fast ansatte med fast lønn. Denne avtalen har et gjennomsnittlig lønnsnivå i på 407.492 kroner før overtid. Dette er av de avtalene mellom LO og NHO som har høyest lønn. Rammeavtalen som kreves av Norsk Transportarbeiderforbund har en snittlønn på 341. 835 kroner før overtid.

Saken gjelder derfor i all sin enkelthet: skal LO/Norsk Transportarbeiderforbunds tariffkrav om Rammeavtalen vinne frem, eller skal NHO og Norsea sitt krav om Landbaseavtalen eller annen avtale vinne frem. Uansett vil arbeidet som skal gjøres bli utført av godkjente laste- og lossearbeidere med fortrinnsrett! Og, med gode lønns og arbeidsvilkår. For Transportarbeiderforbundet dreier det seg om å få mer arbeid til sine medlemmer i Stavanger Losse- og lasteforening, med det resultat at våre medlemmer skyves ut. For arbeidsgiverne dreier det seg om å velge en avtale som gir en mer helhetlig og funksjonell organisering av arbeidet ved terminalen. For LO dreier det seg om å få gjennomslag for et vedtak som organisasjonen etter en lang prosess har endt ned på. Slik slag har det vært mange av opp gjennom LOs over hundreårige historie. Verre er det ikke.

Leif Sande

Forbundsleder

Industri Energi

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
03.12.2013
12:00
03.12.2013 09:34



Mest lest

Koronakrisa har rammet Robin Storevik (26) hardt økonomisk. Han kan bli tvunget til å skifte bransje.

Koronakrisa har rammet Robin Storevik (26) hardt økonomisk. Han kan bli tvunget til å skifte bransje.

Privat/Ole Palmstrøm

Robin (26) har blitt permittert tre ganger siden mars: – Umulig å etablere seg på 10.000 kroner i måneden

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

 NTL-tillitsvalgt i Statens Vegvesen Inger Sigridnes sier det er første gang ansatte får julegratiale så lenge hun har jobbet i etaten.

NTL-tillitsvalgt i Statens Vegvesen Inger Sigridnes sier det er første gang ansatte får julegratiale så lenge hun har jobbet i etaten.

Ole Palmstrøm

Statens vegvesen gir 5.000 i julegave til alle ansatte

Colourbox / innfelt skjermdump

Kor mykje får permitterte i dagpengar? Sjekk kalkulatoren

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Helge Rønning Birkelund

Fabrikkeier Jan Christian Vestre vil at ansatte skal være fagorganiserte – og betaler gjerne kontingenten

Henrik Asheim

Henrik Asheim

Jan-Erik Østlie

Høyre advarer om kostnadene ved økt minstepensjon

Knut Viggen

Tillitsvalgt Alexander ble sagt opp – kollegene lover kamp

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

Fagbladet 3F

I fem år kjørte Emilian for Bring på slovakisk lønn. Helt greit, har retten nå slått fast

Jan-Erik Østlie

Kristian og Monika er eksperter på å være «usynlige». Nå må de kjempe for å bli sett

Per Olaf Lundteigen

Per Olaf Lundteigen

Jan-Erik Østlie

Sp mener SV og Frp har valgt en for dårlig modell for pensjonistene

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

Kommentar:

Trygve Slagsvold Vedum holder fast på mantraet om å ønske seg en Sp/Ap-basert regjering.

Trygve Slagsvold Vedum holder fast på mantraet om å ønske seg en Sp/Ap-basert regjering.

Jan-Erik Østlie

«Vedum bør avklare»

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Nå kan hun endelig juble

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

KREVENDE: Renholderne som sørger for at de ulike universitetsbyggene i Tromsø fortsatt kan holde åpent, har hatt hektiske dager etter at pandemien brøt ut. I forgrunnen står tillitsvalgt Elina Nilsen, bak henne fra venstre: Snefrid Martinsen, Hanna Lecka og Janthima S. Olsen.

KREVENDE: Renholderne som sørger for at de ulike universitetsbyggene i Tromsø fortsatt kan holde åpent, har hatt hektiske dager etter at pandemien brøt ut. I forgrunnen står tillitsvalgt Elina Nilsen, bak henne fra venstre: Snefrid Martinsen, Hanna Lecka og Janthima S. Olsen.

Lars Åke Andersen

Universitetet hadde ikke kunnet holde åpent uten renholder Elina og kollegene. Det vises bare ikke på lønna

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Jan-Erik Østlie

Venstresiden ville forlenge AAP-støtten. Regjeringen og Frp sier nei

Debatt

Lars Petter Larsen Ansvarlig for vekteroverenskomsten i Parat

Lars Petter Larsen Ansvarlig for vekteroverenskomsten i Parat

Foto: Vetle Daler

Parat reagerer på framstillingen til Arbeidsmandsforbundets streikegeneral i Bergen: – Utsagn som ikke medfører riktighet

KAMERATSKAP: Ronald Jacobsen minnes den dramatiske tida i Svea-gruva på Svalbard med glede. Dette bildet er fra 2005, og du ser Ronald nærmest, med snusboksen.

KAMERATSKAP: Ronald Jacobsen minnes den dramatiske tida i Svea-gruva på Svalbard med glede. Dette bildet er fra 2005, og du ser Ronald nærmest, med snusboksen.

Ole Magnus Rapp

Ronald trodde at han skulle dø i gruva på Svalbard: – Jeg ble ikke redd. Jeg konstaterte bare at det var slutt


Flere saker