JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Yayimages.com

Kampen om jernbanen

Den mørkeblå regjeringen vil ha mer konkurranse på jernbanen, mens EU-parlamentet trekker i bremsen. Kampen står om jernbanen skal være til for å løse samfunnets transportbehov, eller for at private selskaper skal tjene penger på offentlige subsidier.



21.03.2014
12:00
21.03.2014 14:32

frifagbevegelse@lomedia.no

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er tydelig på at regjeringen ønsker mer konkurranse på jernbanen. Regjeringen har KrF og Venstre med seg, og kommer til å legge fram de konkrete planene for omorganiseringen av jernbanen i høst.

Et mye brukt argument for mer konkurranse på jernbanen, er at vi må tilpasse oss EUs jernbanepakke IV, som nå er under behandling. Forslaget fra EU-kommisjonen innebærer blant annet tvunget anbudsutsetting av persontrafikken. Dette forslaget ble imidlertid nedstemt av EU-parlamentet nylig. EU-kommisjonens visepresident Siim Kallas var tydelig skuffet over resultatet, og kalte det et eksempel på at nasjonal egeninteresse var det som veide tyngst for representantene i EU-parlamentet.

Tydeligvis veier ikke Norges nasjonale egeninteresse like tungt for Ketil Solvik-Olsen og hans regjeringskamerater. Istedet deler de EU-kommisjonens blinde tro på at konkurranse alltid er til det beste, på alle samfunnets arenaer. Bak ligger interessene til private jernbaneselskap, som ønsker tilgang til skinnegangen for å tjene penger.

Spørsmålet er hva konkurranseutsetting av persontrafikken egentlig kan bidra med når det gjelder å løfte jernbanen. Hva er det et privat selskap kan gjøre, som NSB, som i fjor hadde en rekordstor passasjervekst, ikke klarer?

NSBs forsinkelser og innstillinger skyldes i hovedsak problemer med infrastrukturen, som er Jernbaneverkets ansvar. I de tilfellene NSB har skylda, skyldes problemene som regel gammelt vognmateriell. Konkurranseutsetting vil ikke løse dette problemet, siden Samferdselsdepartementet vil stille vognmateriell til rådighet til det selskapet som vinner anbudsrunden. Når det i tillegg er Jernbaneverket som fordeler kjøretidene, er det lite en kan kutte i for å konkurrere på pris, bortsett fra ansattes lønns- og arbeidsforhold og kvaliteten på tilbudet til passasjerene.

De borgerlige partiene viser ofte til erfaringene fra Gjøvikbanen når de argumenterer for konkurranseutsetting av persontrafikken på jernbanen. Gjøvikbanen ble konkurranseutsatt under Bondevik II-regjeringen, og NSBs datterselskap NSB Gjøvikbanen AS vant anbudet. Transportøkonomisk institutt (TØI) har evaluert konkurranseutsettingen i en rapport som det ofte siteres bruddstykker fra.

Her er eksempler på deler av konklusjonen som utelates av de borgerlige partiene:

• «Det er grunn til å stille spørsmål ved om Gjøvikbanen er for liten til å fungere som eksempel for videre konkurranseutsetting i Norge.»

• «Gjøvikbanen ble kanskje først og fremst valgt ut som forsøksområde ut fra at det var det enkleste området å avgrense og gjennomføre en konkurranse i, samtidig som Samferdselsdepartementet trolig var ute etter et eksempel der sannsynligheten for positive effekter var høye.»

• «Det ser] ut til at Samferdselsdepartementet har en generell positiv holdning til konkurranseutsettingen, ønsker at den skal lykkes, og følgelig også er oppmerksom og lydhør i forhold til problemer som kan tenkes å oppstå.»

• «Det stilles imidlertid spørsmålstegn ved den fremtidige kostnadsutviklingen på strekningen, og konkurransens virkninger for øvrige deler av jernbanenettet og NSBs virksomhet.»

Enorme kostnader har blitt brukt i prosessen, blant annet på innleide konsulenter. Ingen kan fastsette nøyaktig hvor mye selve konkurranseutsettingen har kostet. Samtidig hindrer konkurranseutsettingen en god utnytting av stordriftsfordelene på jernbanen. NSBs lokførere kan ikke settes inn som vikarer på Gjøvikbanen dersom noen der er syke. Gjøvikbanen kan heller ikke sette inn vognmateriell fra andre strekninger, dersom det trengs. Blir flere strekninger konkurranseutsatt, kan resultatet bli at hvert selskap blir nødt til å holde seg med en enorm reserve av personell og materiell. Det er ikke effektiv utnytting av ressursene på jernbanen.

Regjeringens ønske om konkurranse i persontrafikken er en videreføring av tiår med økt konkurranse, markedsretting og oppsplitting av jernbanen. I 1996 ble infrastrukturen skilt ut av NSB gjennom opprettingen av Jernbaneverket. Hensikten var å legge til rette for konkurranse. Resultatet er omfattende samarbeidsproblemer mellom Jernbaneverket og NSB, der ingen tar helhetlig ansvar for problemene på jernbanen. Istedet skylder de på hverandre.

I 2007 ble det innført full konkurranse i godstransporten på jernbanen. Siden da har tusenvis av tonn blitt flyttet fra bane til vei, stikk i strid med politiske målsettinger om mer miljøvennlig og sikker transport. Konkurransen satte en stopper for det målrettede arbeidet som ble drevet for å få flere transportører til å velge jernbanen.

Mens det tidligere var jernbanens egne folk som sto for utbygging og vedlikehold av infrastrukturen på jernbanen, blir stadig mer satt ut på anbud til private aktører. Det er en utfordring for sikkerheten på jernbanen, samtidig som kontraktsregimet hindrer effektive løsninger. Mange husker sikkert at Oslo S var stengt i seks uker sommeren 2012, da sviller og skinner skulle skiftes ut i tunnelen mellom Oslo S og Skøyen. Jernbaneverket hadde satt jobben ut på anbud, men hadde glemt å fortelle det tyske firmaet som vant oppdraget at en ny type sviller skulle tas i bruk. I mediene ble det meldt om at Jernbaneverket hadde bestilt feil sviller, og at jobben derfor ikke kunne gjøres i de seks ukene som var satt av. Jernbaneverket uttalte at det på så kort tid ikke var mulig å skaffe en maskin som kunne legge ned de leverte svillene. Det fantes en maskin i Sveits, men den var ikke godkjent til bruk i Norge.

Samtidig hadde Baneservice, Jernbaneverkets eget entreprenørselskap, riktig utstyr tilgjengelig. Baneservice kontaktet Jernbaneverket og tilbød seg å låne ut utstyr og eventuelt utføre jobben om nødvendig. Men Jernbaneverket vurderte ikke tilbudet som aktuelt, fordi Baneservice ikke hadde deltatt i anbudskonkurransen på forhånd. Slik trumfer firkantete anbudsregler sunn fornuft og effektive løsninger på jernbanen.

Ønskene om mer konkurranse og oppsplitting av jernbanen er en avsporing av debatten om hvordan jernbanen kan bli bedre og mer effektiv, og frakte flere passasjerer og mer gods. For å greie det trengs langsiktige planer, store offentlige investeringer, en helhetlig organisasjon og fagfolk som får lov til å bruke kompetansen sin på å sikre at jernbanen fungerer best mulig.

Akkurat nå er det flertall på Stortinget for å innføre konkurranse i persontrafikken på jernbanen. Blir den folkelige motstanden stor nok, kan det likevel bli vanskelig for regjeringen å gjennomføre planene sine. Skal en slik motstand mobiliseres, må fagbevegelsen på banen. Om ikke annet kan regjeringens jernbanepolitikk bli så upopulær at den bidrar til regjeringsskifte i 2017.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
21.03.2014
12:00
21.03.2014 14:32



Mest lest

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

Stein Inge Stølen

«Alejandro» fra Filippinene frakter laks i Norge for 25 kroner timen

LIVET MÅ FORTSETTE: Ann Kristin Aas synes fremdeles det er vanskelig å snakke om og høre om 22. juli.

LIVET MÅ FORTSETTE: Ann Kristin Aas synes fremdeles det er vanskelig å snakke om og høre om 22. juli.

Brian Cliff Olguin

Ann Kristin mistet sønnen: – Jeg tenkte det måtte være trygt å sende Aleksander til Utøya

UREGULERT: Stadig flere aktører opererer nå i varebilsegmentet med skapbiler og varebiler som veier under 3,5 tonn. Da slipper man arbeids- og hviletidsbestemmelsene. Dette er like trafikkfarlig og skadelig for den enkelte som innen tungtransporten, påpeker Fagforbundet Post og finans.

UREGULERT: Stadig flere aktører opererer nå i varebilsegmentet med skapbiler og varebiler som veier under 3,5 tonn. Da slipper man arbeids- og hviletidsbestemmelsene. Dette er like trafikkfarlig og skadelig for den enkelte som innen tungtransporten, påpeker Fagforbundet Post og finans.

Morten Hansen

Posten står overfor et moralsk veiskille. Situasjonen gir grunn til uro, mener hovedvernombud

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

Colourbox

Er du tilkallingsvikar? Dette er rettighetene dine

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

Brian Cliff Olguin

Dette er historien om tre folkehjelpere som ble dratt inn i dramaet 22. juli fra hver sin kant

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Leif Martin Kirknes

Arbeiderpartiet går inn i valgkampen med en Listhaug-strategi

En ny rødgrønn regjering vil bli mer progressiv enn det vi har sett i moderne tid i Norge. Tiden krever det, ifølge Trygve Svensson.

En ny rødgrønn regjering vil bli mer progressiv enn det vi har sett i moderne tid i Norge. Tiden krever det, ifølge Trygve Svensson.

Aslak Bodahl

Dette er det viktigste politiske tiåret siden krigen, mener Trygve Svensson

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

Jan-Erik Østlie

Eskil Pedersen: – Jeg og AUF ble kalt fiender av demokratiet

Kommentar

Når mennesker vi «kjenner» ytrer seg kritisk til vaksiner, er det derfor lett for at det fester seg. Vi lar oss alle påvirke. Det har vi alltid gjort, skriver Svein-Yngve Madssen. (Illustrasjonsfoto)

Når mennesker vi «kjenner» ytrer seg kritisk til vaksiner, er det derfor lett for at det fester seg. Vi lar oss alle påvirke. Det har vi alltid gjort, skriver Svein-Yngve Madssen. (Illustrasjonsfoto)

Terje Pedersen / NTB

«Vi lar oss alle påvirke. Konsekvensene kan være dramatiske både for deg og samfunnet»

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Erlend Angelo

Hemmelig notat ble ikke lagt fram for Stortinget i Bergen Engines-saken

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

Colourbox.com

Louis Vuitton Norge fikk nær 900.000 i koronastøtte – eierne vil ta ut 40 millioner i utbytte

Mange nye fjes kan komme inn på Stortinget til høsten – og kjente ansikter forsvinner.

Mange nye fjes kan komme inn på Stortinget til høsten – og kjente ansikter forsvinner.

Bjørn A. Grimstad

Nesten hver tredje stortingspolitiker tar ikke gjenvalg

Werner Juvik

Advarer arbeidsfolk mot Senterpartiets regjeringsplan

UT AV FENGSEL: Petter Eide (SV) tror regjeringa kommer liten vei med å møte psykisk syke innsatte med minimumsbemanning.

UT AV FENGSEL: Petter Eide (SV) tror regjeringa kommer liten vei med å møte psykisk syke innsatte med minimumsbemanning.

Eirik Dahl Viggen

– Når forholdene er så elendige som det beskrives her, er det fordi noen aktivt vil ha det slik

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

Jan-Erik Østlie

– Ti år er lang nok tid til å få det litt på avstand, men samtidig kort nok til fortsatt å huske det meste

Kommentar

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Vigdis Askjem

«Høyre drar i gal retning, men det er oppløftende at Ove Trellevik viser partiets sanne ansikt»

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

Jan-Erik Østlie

– Nå er jeg håpefull. Men vi kan ikke skru av lyset for debatten 23. juli

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Roy Ervin Solstad

Drosjesjåfør tilkjent 5 millioner kroner i erstatning etter trafikkulykke

Kronikk

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Leif Martin Kirknes

«Det er på tide at vi tar et kollektivt oppgjør med tankene som førte til terrorangrepet»

Kronikk

 Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Martin Guttormsen Slørdal

«La meg fortelle deg hvor jævlig 22. juli 2011 var»


Flere saker