Lønnsveksten for bussjåførene er svak. Det burde verken passasjerene, arbeidsgiveren eller sjåførene selv godta, skriver Morten Hansen.
Colourbox.com
Lønnsoppgjøret og bussbransjeavtalen:
«Parker bussen – ikke lønna»
Da bussbransjeavtalen bli inngått, var målet at sjåførene skulle opp på lønna til gjennomsnittlig industriarbeider. Nå er gapet i beste fall uendret. Kanskje er det er på tide for sjåførene å parkere bussen?
morten.hansen@lomedia.no
LOs representanskap har nylig godkjent årets lønnsoppgjør. For de aller fleste var det et godt oppgjør. Men noen yrkesgrupper har ingen grunn til å juble. Bussjåførene er en av disse.
Hadde noen av landets omlag 20.000 bussjåfører et håp om at lønnsgapet skulle bli mindre, vil de bli skuffet.
Legger man rammen for årets oppgjør til grunn, er det mye som tyder på at det vil øke. Mye skal gå galt i de lokale forhandlingene i industrien, hvis avstanden skal holde seg.
Bussbransjeavtalen var, da den ble opprettet, en fornuftig konstruksjon. Tanken var at det skulle bli slutt på at lønns- og arbeidsvilkår var den viktigste faktoren for å presse ned anbudene. Det var selve produktet det skulle konkurreres på. Nå kan det virke som om lønna er blitt en konkurransefaktor likevel. Ikke på den måten at noen må gå ned i lønn ved et nytt anbud, men ved at lønnsveksten er svak – for alle sjåførene. Det burde ingen godta. Ikke vi som bruker bussen, som vil dyktige, oppmerksomme og motiverte sjåfører. Ikke arbeidsgiveren, som trenger å rekruttere tusen nye sjåfører hvert år de neste ti årene.
Og det burde definitivt ikke sjåførene godta. Hver dag kjører de tusenvis av barn til og fra skolen. Voksne er avhengige av bussen for å komme til jobb. Satt på spissen: Parkeres bussen – parkeres samfunnet. Det vil i alle fall gå ganske tregt.
ph
Mens de aller fleste av oss jobber sju-åtte timer i strekk, må mange sjåfører dele arbeidsdagen i to – uten at timene i midten blir betalt. Det kalles delt skift, og gjør at den reelle arbeidsdagen for busskuskene ofte kan komme opp i ti til tolv timer. Mens en flykaptein kan overlate stikka til styrmannen, for å gå på do, må mange sjåfører holde i rattet i flere timer før de kan tillate at naturen kaller.
Og for å fortsette flysammenlikningen. I lufta kan autopiloten kobles inn på transportstrekket. I bussen kreves det mer konsentrasjon og overvåkenhet enn noen sinne.
Likevel er det bare intensjonen om en konkurransedyktig lønn som er igjen i bussbransjeavtalen. Å gå til lønnskamp skal sitte langt inne. Men av og til er siste utvei den eneste utveien. Det er forståelig om bussjåførene tenker i de baner.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo
Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»
Kathrine Geard