JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Aksjonister blokkerer lasting og lossing fra hurtigruteskipet Vesterålen på kaia i Tromsø natta mellom 20. og 21. mai 2014.

Aksjonister blokkerer lasting og lossing fra hurtigruteskipet Vesterålen på kaia i Tromsø natta mellom 20. og 21. mai 2014.

Privat

Sympatistreiken på Tromsø Havn

Den siste utviklingen i forbindelse med Havnearbeidernes kamp om tariffavtale i Risavika, der Tromsø Laste og Losseforening er tatt ut i sympatistreik, er en rettslig forføyning som Nor-Lines har fått presset igjennom, skriver leder og nestleder i LO Tromsø i dette innlegget.



27.05.2014
12:00
27.05.2014 09:57

22. mai kom meldingen fra Nord-Troms Tingrett om at Nor-Lines har fått gjennomslag for sin begjæring om en rettslig forføyning mot Norsk Transportarbeiderforbund og flere andre navngitte personer. Forføyningen går i korthet ut på at det legges ned et rettslig forbund mot å drive blokkering av laste og losse arbeidet på Tromsø Havn.

Det som imidlertid er noe merkelig med denne forføyningen, er at den kommer utelukkende basert på Nor – Lines sin argumentasjon, og motparten er ikke hørt i denne saken. I rettsstaten Norge, der vi liker å tro at vi er best i klassen, minner dette mistenkelig om et rettslig overgrep. Der en av partene er idømt saksomkostninger, og det uten å ha vært innkalt, eller underrettet om stevning, slik at de har fått sjansen til å føre sin sak og argumentasjon.

Vi i LO i Tromsø mener hele dommen fra Tingretten, er fattet på feile premisser. Dommen bærer tydelig preg av misvisende informasjon fra Nor-Lines, der de blant annet hevder at laste og lossearbeidet foregår med deres egne ansatte, når det er en kjensgjerning at flesteparten av disse er hentet inn for å utføre arbeidet til de streikeuttatte Havnearbeiderne. Det er dette vi kaller streikebryteri.

Slik vi oppfatter det, bidrar, og tillater, Nord-Troms Tingrett med sin forføyning til at dette er akseptabelt. I denne dommen går de langt ut over det som er å oppfatte som alminnelig rettspraksis, samt hva som er vanlig praksis og anerkjennelse av arbeidslivets uskrevne regler.

En annen side av denne saken, er at konflikten i sitt utgangspunkt er kjent lovlig i flere andre rettsinstanser, samt i tvisteutvalget, som består av partene i arbeidslivet. Også Tromsø Kommune har hatt saken oppe to ganger i kommunestyret, og anerkjenner at denne konflikten er lovlig.

Om vi videre ser litt på hva Nor-Lines har anført i saken, samt hvilken argumentasjon de har brukt, ser i av rettsboken, at de mener det er igangsatt en boikott av selskapet. Så vidt vi kan se, er det vel ingen som har oppfordret til boikott av Nor-Lines som speditør. Det har aldri vært tale om annet enn å hindre Nor-Lines sine ansatte å begå streikebryteri. Om vi hadde oppfordret til, og gått inn for en boikott, ville vi vel da ha sørget for at færrest mulig brukte Nor-Lines sine tjenester? Å boikotte noe, er vel i minnelig oppfatning å ikke benytte seg av deres tjenester, unnlate å delta på noe, herunder også å oppfordre andre til å gjøre det samme?

Nor-Lines har argumentert med at blokade må kjennes ulovlig, fordi vi ifølge definisjonen til Boikottloven har oppfordret, avtalt, eller på annen måte skal tvinge, skade eller straffe Nor-Lines i å utøve sitt økonomiske samkvem med andre. Om ikke Nor-Lines har hatt alle muligheter til å befordre godset, som skulle gått via Tromsø Havn, på annen måte enn med Hurtigruta, lurer jeg på om alle veiene mellom Skjervøy – Tromsø – Finnsnes, har vært stengt siden 7. desember i fjor? Ut ifra mine undersøkelser, er ikke dette tilfelle. I tillegg har Nor-Lines bemerket at de har lidd et voldsomt økonomisk tap, på hele 300.000,- kroner som følge av dette. En forferdelig sum, som nok svir fælt i pengeboka til aksjonærene, spesielt siden de «bare» hadde overskudd på ca. 17,5 millioner så sent som i 2012.

Et annet moment i denne saken, er at Nord Troms Tingrett glemmer, at alt Havnearbeiderne faktisk gjør, er å kjempe for lønns og arbeidsvilkår. Noe som fagbevegelsen faktisk har gjort i de siste 150 årene.

Det er på bakgrunn av disse kampene vi har bestemmelser om ferie, feriepenger, sykelønn, permisjoner osv. I tillegg har kampen i Tromsø faktisk gått så langt, at det står om retten til fremtidig arbeid. Det verste med denne forføyningen, er at den tilsidesetter Internasjonal rett. Dette i henhold til ILOs (Den internasjonale arbeidsorganisasjonen) bestemmelser angående fortrinnsretten til organiserte Havnearbeidere å utføre alt losse og laste arbeid i havnene. Dette aldeles uavhengig av om havnene er offentlige eller private.

I tillegg kan det nevnes i forbifarten, at Tromsø Havn er en offentlig havn. Norge anerkjente, og tilsluttet seg denne bestemmelsen allerede i 1974. At vi er tilsluttet denne, betyr i praksis at den er implementert i norsk lov, og at vi anerkjenner den som en internasjonal rett som de registrerte havnearbeiderne har. I tillegg slår også den gjeldende Tariffavtalen til Havnearbeiderne dette fast.

Nor-Lines viser med sin opptreden, og tydeligvis med støtte fra Tromsø kommune som havneeier, samt med Tingrettens samtykke, at de blåser i arbeidsrettslige prinsipper og internasjonal rett, ja liketil gir de tydeligvis blaffen i avtaler de selv har signert.

Slik dommen er skrevet, finner vi likevel et punkt å glede oss over, vi får jo god «cred» for at vi har gjennomført effektive blokader, slik at streikebryterne ikke har fått gjort jobben til andre.

Vi oppfordrer alle arbeidstakere til å støtte opp om kampen til Havnearbeiderne, neste gang kan det være dine lønns og arbeidsvilkår som står på spill. Vi sender også et lite spørsmål til ettertanke:

Hvorfor tror arbeidstakerne de har de rettighetene vi har i Norge i dag? Fordi arbeidsgiverne har vært snille, eller fordi arbeidstakere har stått sammen, i fagforeninger, og kjempet de frem?

Med hilsen LO i Tromsø

Ved leder Ronny Johansen og nestleder Kristine Larsen

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
27.05.2014
12:00
27.05.2014 09:57



Mest lest

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

Eirik Dahl Viggen

Erik sa opp jobben og ble fosterfar på heltid. Så sa barnevernet opp kontrakten

TAPER: Sjømannen Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

TAPER: Sjømannen Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

Asle Rowe

Anna risikerer å tape 14.730 kroner i måneden hvis hun jobber

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Adecco søker etter tømrere til 50 timers uke: Ulovlig og oppsiktsvekkende, sier LO-jurist

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

Arkivfoto: Jan Inge Haga

Dette er den nye lønna til oljearbeiderne

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Yngvil Mortensen

Pelle (18) fikk ikke lærlingplass. Så kom det en gladmelding fra Nav

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

Katharina Dale Håkonsen

Nær 900 ansatte i forvaltningen av høyere utdanning skal omstilles før juli: – Det kom som en bombe

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Håvard Sæbø

Mange flere kan få tidligpensjon, men hvem skal betale? Her er forslaget til endringene i AFP

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

Arbark

AFP-pensjonen er gull verdt for fagorganiserte. Her er historien bak

Heidi Nordby Lunde fra Høyre mener fagbevegelsen og venstresdia er tjent med å ikke være så ensidig opptatt av det negative i arbeidslivet.

Heidi Nordby Lunde fra Høyre mener fagbevegelsen og venstresdia er tjent med å ikke være så ensidig opptatt av det negative i arbeidslivet.

Hans Kristian Thorbjørnsen, Høyre

Høyre-politikeren kommer med en advarsel til venstresida på 1. mai

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

Brian Cliff Olguin

Obos-tillitsvalgt frykter for arbeidsplassene til 2.600 kolleger

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

Roy Ervin Solstad

Her kjører lastebilsjåfør Håvard (70) hver eneste uke. Nå slår han alarm om egen bransje

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Benjamin Ward/OsloMet / Privat

To forskere advarer mot en voksende trend i arbeidslivet

Leif Martin Kirknes

Ropstad sier nei til Høyres nye skattekutt

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Hanna Skotheim

Nav-skandalen: Nordmenn i utlandet kan ha blitt nektet trygd helt tilbake til 1994

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Leif Martin Kirknes

Siv Jensen i avskjedsintervju: Dette angrer hun på

Håvard Sæbø

Halvparten av innleien hos Statsbygg var ulovlig

Min mor: Året må ha vært 1980 da noen tok bilde av Ligia Cruz under en pause på hotellet hvor hun jobbet som stuepike i London. Bildet til høyre tok hun selv i en av metropolens mange passbildeautomater.

Min mor: Året må ha vært 1980 da noen tok bilde av Ligia Cruz under en pause på hotellet hvor hun jobbet som stuepike i London. Bildet til høyre tok hun selv i en av metropolens mange passbildeautomater.

Privat

«Det er 1. mai, og jeg tenker på mamma, en vaskedame»

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

Martin Guttormsen Slørdal

Netthets mot AUF-ere: Jannike får høre at hun skulle vært drept på Utøya

Leder i Rødt tar utgangspunkt i gruvearbeiderslitet på Røros i sin tale 1. mai.

Leder i Rødt tar utgangspunkt i gruvearbeiderslitet på Røros i sin tale 1. mai.

Jan-Erik Østlie

«Vi er ikke alle i samme båt. Noen er i en yacht», sier Rødt-lederen i sin 1. mai-tale

Bjørnar Moxnes (Rødt), Une Aina Bastholm (MDG) og Audun Lysbakken (SV).

Bjørnar Moxnes (Rødt), Une Aina Bastholm (MDG) og Audun Lysbakken (SV).

Stortinget

Rødt og MDG kan få LO-støtte


Flere saker