JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vi trenger døgnhvileplasser

Sissel M. Rasmussen

Mange yrkestrafikksjåfører har sitt daglige arbeid langs hovedtrafikkårene. Allikevel er det i liten grad i Norge bygd ut tilfredsstillende områder for disse sjåførene hvor de kan hvile ut og hvor det også er oppholdsrom, toaletter, vaske- og stellerom og andre velferdsmessige tilbud. I dag er det kun 15 døgnhvileplasser (truckstops) i Norge. Kun Luxemburg og Albania har færre plasser. Det er derfor avgjørende både for trafikksikkerheten og arbeidsforholdene for sjåførene at det framover i tid blir fortgang i å bygge døgnhvileplasser.

I regjeringens arbeid med Nasjonal Transportplan (NTP) 2014–2023 har arbeidet med døgnhvileplasser fått økt oppmerksomhet. LO antydet i sin høringsuttalelse at det i planperioden må bygges anslagsvis 75-80 plasser. En stor andel av disse må være helårsåpne raste- og hvileplasser med dusj og toalett m.m. Når det i NTP foreslås å bygge 35 nye plasser i perioden, er dette ikke tilstrekkelig. LO har derfor forutsatt at alle de plassene som bygges blir helårsåpne, og at det i tillegg utvikles ytterligere døgnhvileplasser og rasteplasser i samarbeid med private med statlige bidrag. LO har bedt om at det også utarbeides en plan for hvor disse plassene skal lokaliseres, slik at det på sikt blir en geografisk spredning som muliggjør at sjåførene kan ta døgnhvile når man skal. I tillegg forutsetter LO at de rasteplassene som finnes blir brøytet vinterstid, slik at disse kan benyttes. I statsbudsjettet for inneværende år er det imidlertid kun avsatt midler til å bygge fire døgnhvileplasser.

LO i Trondheim vil i tida framover, i samarbeid med berørte fagforeninger, ha økt fokus på saken lokalt. Vi må få bygget flere døgnhvileplasser langs hovedtrafikkårene også ved Trondheim. 

Annonse
Annonse