Mye å spare med el-taxi
Nye, store elbiler utfordrer de «gamle» drosjebilene. Og drosjeeiere kan spare inntil 70.000 kroner i året på å kjøre elektrisk.
runar.norstad@anb.no
Grønn Bil har sammen med Norges Taxiforbund sammenlignet elbilen Nissan Leaf med typiske drosjebiler som Mercedes B- og E-klasse, basert på en årlig kjørelengde på 70.000 kilometer i året over tre år. I forhold til en Mercedes B-klasse, kan en drosjeeier i Oslo spare 21.000 kroner i året. Sammenlignet med en større Mercedes E-klasse, kan besparelsen være hele 70.000 kroner per år.
– Det kommer stadig nye elbiler på markedet. Blant disse er Nissan Leaf, som er stor nok til å kunne fungere som drosje, sier Ole Henrik Hannisdahl, prosjektleder i Grønn Bil i en pressemelding.
– Elbilen gir store besparelser på drivstoff og vedlikehold i forhold til en tradisjonell bil, fortsetter han.
Spis – og lad
Større elbiler, kombinert med den pågående utbygging av hurtigladere for elbil, gjør det mulig å kjøre elektrisk drosje uten å bekymre seg for plassmangel eller strømmangel, mener Hannisdahl.
– Det vil ved utgangen av 2011 være anslagsvis 30 hurtigladere for elbil i Norge, i hovedsak i og rundt storbyene. Disse gjør det mulig for drosjesjåfører å lade bilen for eksempel mens man spiser. Dermed unngår man å gå glipp av turer som følge av tomt batteri, sier Ole Henrik Hannisdahl. Han får støtte av utredningssjef Jørn Berthelsen i Norges Taxiforbund.
– Bedre tilrettelegging vil senke barrieren for drosjeeiere å bytte til elbil, sier Berthelsen.
– Spennende nisje
Det er fortsatt usikkerhet knyttet til eltaxier, slik som batterilevetid og restverdi. Ladetid utover 30 minutter er også kritisk for produktiviteten ved det enkelte skift, mener Taxiforbundet.
– Stadig flere hybrider i dagens drosjetrafikk viser likevel at utøverne søker miljøvennlige løsninger. Vi har lite erfaring med eltaxier, men tror de kan bli en spennende nisje i drosjenæringen fremover. Når vi kan plugge inn bilen på holdeplass, holder vi varmen med strøm på vinterstid og unngår unødvendig tomgangskjøring, sier Jørn Berthelsen
– Flere elektriske drosjer gir bedre byluft og stillere bymiljøer, noe som kommer alle til gode. I tillegg reduseres CO2-utslippene, sier Ole Henrik Hannisdahl.
Grønn Bil, et prosjekt eid av Energi Norge, understreker at det til gjengjeld forventes et relativt høyt verditap på elbilen. Den overordnede målsetningen til Grønn Bil er å øke innfasingstakten av ladbare biler slik at det i 2020 er minst 200.000 slike biler på norske veier. (ANB)
Følgende beregninger og forutsetninger er tatt ved å sammenligne elbilen Nissan Leaf med drosjebiler som Mercedes B- og E-klasse:
Bilen står stille (minst) 8 timer sammenhengende per dag slik at bilen får en full-lading per dag fra normal stikkontakt. I tillegg forutsettes det én hurtiglading per dag
Vi avskriver Leaf 100 prosent på 3 år, slik at vi tar høyde for en viss risikopremie
Vi tenker oss at bilen kjører i Oslo, i et kjøremønster som gir makspris i bomringen
Innkjøpspris for alle bilene er basert på listepris – altså uten vinterdekk, leverings- og registreringsomkostninger
Det er å forvente at elbilen mot slutten av 3-årsperioden vil ha kortere rekkevidde enn da den var ny (Kilde: Grønn Bil/Norges Taxiforbund)
Følgende beregninger og forutsetninger er tatt ved å sammenligne elbilen Nissan Leaf med drosjebiler som Mercedes B- og E-klasse:
Bilen står stille (minst) 8 timer sammenhengende per dag slik at bilen får en full-lading per dag fra normal stikkontakt. I tillegg forutsettes det én hurtiglading per dag
Vi avskriver Leaf 100 prosent på 3 år, slik at vi tar høyde for en viss risikopremie
Vi tenker oss at bilen kjører i Oslo, i et kjøremønster som gir makspris i bomringen
Innkjøpspris for alle bilene er basert på listepris – altså uten vinterdekk, leverings- og registreringsomkostninger
Det er å forvente at elbilen mot slutten av 3-årsperioden vil ha kortere rekkevidde enn da den var ny (Kilde: Grønn Bil/Norges Taxiforbund)
Mest lest
Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.
Hanna Skotheim
Nav: Nå kommer ekstrautbetalingen
Søk i ulike yrker nederst i saken.
Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox
Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker
Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.
Anne Marthe Vestre Berge
Etter at Synnøve har gjort en jobb, hender det hun setter seg i firmabilen og skriker
Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.
Hanna Skotheim
88.000 uføre får ekstra penger i februar
STORE KREFTER: Lina Scholz styrer en stor lastebil på veiene i Vestfold. Helt siden hun var liten har hun vært fascinert av store biler, og trives godt i jobben i Mesta.
Guro Gulstuen Nordhagen
– Jeg skjønner ikke hvordan folk kan bli sure for at vi er ute og rydder veiene
– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss.
Marie Louise Somby/Árvu
Ann (58) sa opp jobben som sykepleier og ble vikar. Hun har ikke angret
Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.
Sebastian Bang
Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar
– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.
Jan-Erik Østlie
Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben
Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.
Simen Aker Grimsrud
Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig
TILLITSVALGT: Gerd Jorunn Stokkeland er klubbleder i Rema 1000 Egersund, Norges best organiserte Rema-butikk. Hun ønsker seg drahjelp for å få økt pensjon.
Leif Martin Kirknes
Rema 1000-ansatte får minst i pensjon: – Du står alene med hele greia, sier klubbleder
De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.
Pressefoto
Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»
Kommentar
Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.
Yngvil Mortensen
«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»
Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.
Leif Martin Kirknes
Vil legge ned Bane Nor: – Åpenbart at noe ikke fungerer som det skal
Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.
Privat
Unge sjøfolk er skremt av tiltalen mot vaktsjefen på «Helge Ingstad»
Brian Cliff Olguin
June Merete tilhører yrket som år etter år er blant de dårligst betalte i Norge
– Når det finnes avdelinger ved sykehus som har opp til 40 prosent vikarer så gjør det systemet sårbart. Det er en skummel trend, og ikke en mulighet for oss som samfunn, sier lederen i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen. Hun krever et eget helseløft for helsesektoren for å øke rekrutteringen.
Tri Nguyen Dinh
Lederen i Sykepleierforbundet har mistet troen på streik i lønnsoppgjørene
Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.
Hanna Skotheim
For Benjamin er hver begravelse en eksamen
Kommentar
Colourbox
«Det er ikke gitt at årets lønnsoppgjør gir et lavlønnstillegg»
– Jeg synes det er ganske kjipt at vi jobber sju til åtte timer hver dag uten at vi får betalt for det. Det er ganske demotiverende, sier Silje.
Omar Sejnæs
Silje fikk ikke lærlingplass. Nå må hun jobbe fulle dager uten betaling
Spania er blant landa med lavest prisvekst i Europa. Men matprisene har økt kraftig.
Marcelo del Pozo / Reuters / NTB