JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Telenor

48 mistet jobben da Telenor flyttet kundeservice fra Sverige til Norge

Fredrik Stustad (58) hadde håpet at han kunne ha jobbet for Telenor til han gikk av med pensjon. Slik ble det ikke.
PÅ JOBBJAKT: Norske Fredrik Stustad (58) er på jobbjakt etter at Telenor kuttet kontrakten med Foundevers call-senter i Dals-Ed, fem mil fra Halden.

PÅ JOBBJAKT: Norske Fredrik Stustad (58) er på jobbjakt etter at Telenor kuttet kontrakten med Foundevers call-senter i Dals-Ed, fem mil fra Halden.

Knut Viggen

Saken oppsummert

knut.viggen@lomedia.no

– Jeg synes jo Telenor kunne ha gitt oss mer enn tre måneders varsel, sier Fredrik Stustad.

Nordmannen har bodd og jobbet i Sverige i mange år, de to siste årene hos selskapet Foundever, som drifter kundeservice for en rekke oppdragsgivere.

Foundever, tidligere Sykes, er et globalt call-centerselskap spesialisert på å levere fleksible outsourcingløsninger med høy kvalitet, med spesialområde innen kundeservice og teknisk support.

I Norden har selskapet 10 lokasjoner, ett av dem i nabokommunen til Halden på svensk side – Dals-Ed.

Den svenske kommunen med litt over 4.600 innbyggere er kjent som feriested for mange nordmenn, det er et idyllisk og naturskjønt landskap, som skapt for ferie og fritid. Særlig populært er området rundt Nössemark og sjøen Stora Le, som er Sveriges fjerde største, deler av den ligger også på norsk side.

Men det er også mange nordmenn som bor fast i kommunen og som har sine arbeidsplasser der.

TRE NORSKE: Mens Fredrik Stustad har jobbet to år hos foundever kan Heidi Andersson og Bayani Paulsen se tilbake på lange karrierer i call-selskapet. Nå håper de enten på nye jobber eller at Foundever finner nye kunder som kan erstatte Telenor-oppdraget.

TRE NORSKE: Mens Fredrik Stustad har jobbet to år hos foundever kan Heidi Andersson og Bayani Paulsen se tilbake på lange karrierer i call-selskapet. Nå håper de enten på nye jobber eller at Foundever finner nye kunder som kan erstatte Telenor-oppdraget.

Knut Viggen

Her har selskapet jobbet med blant annet kundeservice for Telenor, i hovedsak bedriftskunder.

Tidligere i år kom beskjeden fra Telenor om at denne tjenesten blir flagget tilbake til Norge, nærmere bestemt Bergen.

Nettverk har både i fjor og i år skrevet om nedleggelser av kundeservicesenter i Telenor, først Rørvik, så Kristiansand. Ikke fullt så omtalt er oppsigelser av kontrakter også med andre eksterne aktører, deriblant Foundever.

Bakgrunn: Ansatte trenger psykisk helsehjelp etter nye kutt hos Telenor

Grilling og grav-øl

Når Nettverk besøker Dals-Ed, har ansatte ordnet med grill og burgere før åpningen av en jobb-messe i regi av kommunen. Der treffer vi også flere av dem som nå er på jobbjakt – noen av dem norske med til dels lang fartstid i selskapet.

Dagen etter skal det være fest for de ansatte, det blir et slags grav-øl.

Rundt 90 prosent av staben er organisert i Union som er et forbund i TCO, Tjänestemännens Centralorganisation, som er en av de tre store hovedsammenslutningene på arbeidstakersiden i Sverige.

Dals-Ed kommune arrangerte jobb-messe for dem som nå mister jobben hos Foundever. Den svenske grensekommunen trenger arbeidsplasser.

Dals-Ed kommune arrangerte jobb-messe for dem som nå mister jobben hos Foundever. Den svenske grensekommunen trenger arbeidsplasser.

Knut Viggen

Dals-Ed kommune sliter med høy ledighet, i april fikk kommunen to tunge beskjeder nesten samtidig. Foruten bortfallet av Telenor-kontrakten kom det også beskjed om at selskapet Toppfrys i Brålanda legger ned, noe som betyr 38 tapte arbeidsplasser når virksomheten flyttes til Skåne.

Derfor er både kommunalråden og flere andre fra Dals-Ed kommune på plass på jobb-messa, som arrangeres i nabolokalene til Foundever.

Vil gjerne bli boende

Fredrik har håp om at de skal være mulig å finne en ny arbeidsplass. Han har mye og variert erfaring fra arbeidslivet, ikke minst med IT, teknikk og data.

– Men kundeservice er noe jeg liker godt og kan tenke med å fortsette med, sier han. Jobben for Telenor har bestått av både kontakt med norske og svenske kunder.

– Jeg snakker både norsk og svensk flytende og klarer også engelsk ganske godt, sier han.

LANG ERFARING: Lærerutdannede Lars Røst har jobbet kundeservice i 23 år. Her i samtale med Kjersti Skarpnes, sjef for bemanningsenheten i Dals-Ed kommune.

LANG ERFARING: Lærerutdannede Lars Røst har jobbet kundeservice i 23 år. Her i samtale med Kjersti Skarpnes, sjef for bemanningsenheten i Dals-Ed kommune.

Knut Viggen

En annen nordmann som nå står uten jobb og som vi traff på den samme jobb-messa er lærerutdannede Lars Røst. Han kan se tilbake på 23 år med arbeid for selskapet innen kundeservice. Nå skal han ta etterutdanning og ellers søke jobber i Norge, så vel som i Sverige. Han tenker uansett å bli boende, for kona jobber i kommunen.

Håper å få jobb-napp

Fredrik Stustad går fra utstiller til utstiller på jobb-messa. Han er innom alle standene og er nysgjerrig på flere av dem.

– Jeg håper jeg kan få noen kontakter her på messa og har blinket meg ut et par bedrifter som ser fristende ut, sier han. Ett av dem er toll-selskapet Ecus, som er ute etter nye medarbeidere.

– Jeg har mest lyst til å bli værende her på svensk side av grensen, men skulle det ikke gå, er det mulig jeg må søke meg inn på arbeidsplasser i Norge, sier han.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss