JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TALER: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen snakker på den noe unike pressekonferansen på Vestli-banen i retning sentrum. I motsetning til pressen som skvetter frem og tilbake for hver sving og hvert stopp, klarer Solvik-Olsen å stå nokså stabilt oppreist. Bakerst til høyre skimter vi Telenors dekningsdirektør Bjørn Amundsen, foran ham administrerende direktor i Netcom August Baumann. Til venstre i rosa jakke administrerende Telenor-direktør Berit Svendsen, til høyre for henne Oslos samferdselsbyråd Guri Melby. Delvis skjult bak Solvik-Olsen sitter Sporveiens konsernsjef Cato Asperud.

TALER: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen snakker på den noe unike pressekonferansen på Vestli-banen i retning sentrum. I motsetning til pressen som skvetter frem og tilbake for hver sving og hvert stopp, klarer Solvik-Olsen å stå nokså stabilt oppreist. Bakerst til høyre skimter vi Telenors dekningsdirektør Bjørn Amundsen, foran ham administrerende direktor i Netcom August Baumann. Til venstre i rosa jakke administrerende Telenor-direktør Berit Svendsen, til høyre for henne Oslos samferdselsbyråd Guri Melby. Delvis skjult bak Solvik-Olsen sitter Sporveiens konsernsjef Cato Asperud.

Leif Martin Kirknes [LO Media]

Åpner lynraskt T-baneinternett

Bor du i Grorud-traktene kan du nå strømme Game of Thrones mens du T-baner deg mot jobb.



24.01.2014
12:00

Leif.kirknes@lomedia.no

På en pressekonferanse i en T-banevogn fra Vestli, kunne landets tre teleoperatører i dag erklære første del av lynraskt mobilt bredbånd i Oslos T-banetunneler for åpnet.

Du kjenner deg kanskje igjen, vanligvis gjelder det å få mest mulig Facebook-titting og nettavislesing unnagjort før tunnelen dukker opp, for da går nettsurfingen i sirup. Under jorda er bruk av mobil datatrafikk stort sett en eneste lang gå-sakte-aksjon.

Dette er det nå slutt på, i første omgang fra Vestli til rundt Risløkka på linje 5.

– En stor fordel med å reise kollektivt er jo at vi kan gjøre andre ting enn å følge med i trafikken. Økt netthastighet gir bedre og mer attraktivt kollektivtilbud, enten du bruker reisetiden til underholdning eller jobb, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.

Først i Europa

På vei til pressekonferansen gjorde bladet Nettverk en uhøytidelig test på Tøyen T-banestasjon. Der hadde vi såkalt Edge-dekning og målte 0,16 Megabit per sekund i nedlastingshastighet. For dem som er ukjent med hastighetsbegrepene, er 0,16 bare noen få knepp over de kjappeste modemene på medio 90-tallet (dobbel ISDN hadde 0,128 Megabit per sekund), og holder knapt nok til å lese VG på mobil i dagens datakrevende samfunn.

Til sammenligning målte vi i om lag 5-7 Megabit per sekund rundt Rommen stasjon, som tilsvarer dagens mer oppegående bredbåndshastighet med mulighetene det gir for å se direktesendinger fra videotjenester som Netflix. På endestoppet Vestli ble det loggført mer ekstreme hastigheter på 60-70 Megabit per sekund. Da snakker vi.

Det er første gang Europa ser et såpass kjapt mobilnett i en undergrunnsbane.

Mye kabel, lite tid

Det er Sporveien selv som har bestemt at det skal bygges ut raffere mobilnett i tunnelene. Selskapet Kollektivtransportproduksjon, som de het på den tiden, signerte i april i fjor en avtale med Telenor om utbygging. I en nokså unik situasjon samarbeider Telenor her også med sine to hovedkonkurrenter Netcom og Tele2 om utbyggingen. Det er rett og slett et spleiselag.

På sikt skal alle tunnelene få 3G- og 4G-dekning (LTE). At stoppene mot Vestli nå er tilnærmet ferdig utbygget markerer startskuddet i prosjektet som vil fortsette frem mot 2015 og en stund til. Det har seg nemlig slik at telemontørene ikke kan jobbe i tunnelene mens det går tog der. De har et vindu på 3-4 timer midt på natta hvor de kan montere opp såkalt strålecoax, eller lekkasjekabel.

Til sammen finnes det 23 kilometer undergrunnsspor å dekke. Det skal dekkes med dobbelt opp av kabler, til sammen 46 kilometer strålecoax må telemontørene hekte langs veggene. Det tilsvarer omtrent distansen Oslo – Gardermoen. I tillegg skal det rulles ut titalls kilometer med fiber.

Mye liv på nattestid

I prosjektet vil det bli montert i overkant av 160 basestasjoner som gir signaler til kablene. På strekket som nå er åpnet er det 24. Montører fra Relacom jobber inne på stasjonene og med såkalte BTS-hotell. I tunnelene ved Grorud og Furuset er det Railcom-montører som arbeider. På resten av prosjektet jobber Teambane.

Du tror kanskje det er helt mørkt og stille i tunnelene etter at siste T-bane har gått for natta. Det er det ikke. Da starter arbeidsdagen for en hel rekke ulike yrkesgrupper som gjør forskjellige typer vedlikehold, nå også ikke minst telemontører.

Tilbake til disse linjene, er det Sporveien som eier dem, mens Telenor kommer til å drifte dem på vegne av seg selv, Netcom og Tele2 i femten år. Om 15 år kan det godt tenkes 3G/4G(LTE) oppleves som steinalder, derfor vet ikke Sporveien hva som skjer etter dette.

Sporveien har en viss egeninteresse i prosjektet. Det er kontraktfestet at de skal kunne bruke det tekniske utstyret vederlagsfritt, som åpner for mange fordeler i et moderne tbane-nett. De kan bruke egne frekvenser utenfor det kommersielle spekteret over Telenor-utstyret til for eksempel nytt og ultramoderne signalsystem via GSM-r. Dagens signalsystem er basert på teknologi fra 1966, og mange muligheter har dukket opp siden den tid. En rapport fra 2011 mener såkalt Communication Based Train Control (CBTC) kan være fornuftig for Oslo.

Men det trenger ikke forbrukerne å tenke på. Nå kan de innen rundt et års tid i stedet snart bruke tiden sin på å se siste episoder av House of Cards hele veien fra Frognerseteren til Bergkrystallen.

En stor fordel med å reise kollektivt er jo at vi kan gjøre andre ting enn å følge med i trafikken. Økt netthastighet gir bedre og mer attraktivt kollektivtilbud, enten du bruker reisetiden til underholdning eller jobb.

Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
24.01.2014
12:00



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

Ole Palmstrøm

Avinor-ansatte stålsetter seg: De første oppsigelsene er ventet allerede i høst

Arne Viste

Arne Viste

Ole Berg-Rusten / NTB

Arne Viste ga papirløse jobb. Nå er firmaet hans konkurs


Flere saker