JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bilbransjen kritiserer Enovas elvarebil-støttekutt

Nå mener to bilorganisasjoner at klima- og miljøstatsråden må på banen.
Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund, fotografert da Enova-evarebilordningen ble annonsert i august 2019.

Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund, fotografert da Enova-evarebilordningen ble annonsert i august 2019.

Leif Martin Kirknes

leif.kirknes@lomedia.no

Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund (NBF) setter ikke pris på at Enova senker støtten for lette elvarebiler til næringslivet fra 40 til 30 prosent.

– Langt igjen

De påpeker at de er langt unna 2025-målene og krever at klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn kommer på banen.

«Bilbransjen har forpliktet seg og jobber systematisk for at vi skal nå 2025-målene. Da kan vi ikke sitte stille og se på at et av de viktigste virkemidlene for å elektrifisere varebiltransporten blir skaltet og valtet med av statlige byråkrater. Her må statsråden på banen og gi svar på om dette er regjeringens politikk,» skriver de i en felles pressemelding.

Ordningen ble også justert på i november i fjor, og også da fikk grepet kritikk fra bilbransjen.

Sjeldent impulskjøp

-Å kjøpe varebil er noe de færreste gjør spontant. Kundene er bedrifter og virksomheter med lang horisont og det virker useriøst å gjøre om på ordningene så ofte. Særlig nå, i en krevende økonomisk situasjon er behovet for langsiktighet og forutsigbarhet åpenbart, skriver Nilsen i meldingen.

-ENOVA begrunner kuttet med at elvarebilsalget går så det griner. Det er riktig at det har kommet flere nye modeller på markedet i det siste og at utviklingen er positiv. Men veksten har kommet hos de tyngre varebilene, som ikke er omfattet av 2025-målet, og den kommer fra et i utgangspunktet svært lavt nivå, poengterer Andresen, som snarere tvert om mener ordningen burde vært styrket.

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn og Enova-sjef Nils Kristian Nakstad.

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn og Enova-sjef Nils Kristian Nakstad.

Leif Martin Kirknes

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse