JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lanserer digital vervekampanje:

EL og IT Forbundet viser arbeidsfolkene bak Powerhouse Telemark

– Det er jo artig å vite at du har vært med på et sånt prosjekt og noe du kan vise til senere. «Dette var jeg med å bygge», liksom, sier Martin Hardtvedt, elektriker og en av dem du kan møte i EL og IT Forbundets nye digitale vervekampanje.
ENGASJERT: Martin Hardtvedt er en av 25 elektrikere fra Elektro 4 som var med på å få alle de teniske løsningene i Powerhouse Telemark til å fungere.

ENGASJERT: Martin Hardtvedt er en av 25 elektrikere fra Elektro 4 som var med på å få alle de teniske løsningene i Powerhouse Telemark til å fungere.

Hest Agentur AS

knut.viggen@lomedia.no

Denne uka ruller EL og IT Forbundet ut en digital kampanje med utgangspunkt i det nylig åpnede Powerhouse, Telemark. Her møter du blant annet elektrikerne Runar Heibø og Martin Hardtvedt, telekommunikasjonsmontør Aleksander Sørum Hagen og energimontør Magnus Aamot, som alle har til felles at de har jobbet på prosjektet. De er også medlemmer i EL og IT Forbundet og forteller om fordelene de har hatt og har av medlemskapet.

– Kampanjen ble satt i gang fordi vi allerede i vår så at det kunne bli problemer med å få avviklet EL og IT-uka på grunn av korona-pandemien, forteller Ole-Marius Sandmo, kommunikasjonssjef i EL og IT Forbundet.

(artikkelen fortsetter under bildet)

KOMMUNIKASJONSSJEF: Ole-Marius Sandmo er kommunikasjonssjef i EL og IT Forbundet.

KOMMUNIKASJONSSJEF: Ole-Marius Sandmo er kommunikasjonssjef i EL og IT Forbundet.

Leif Martin Kirknes

EL og IT-uka er et arrangement som tidligere har foregått en uke på høsten, med i hovedsak fysiske aktiviteter rundt om i distriktene. Det har vært bedriftsbesøk, stands hos grossister og andre ting rettet inn mot i første rekke verving.

I år hadde mange av distriktene planene klare i forkant. I Finnmark planla distriktet for eksempel å reise rundt på kryss og tvers med campingvogn foliert med EL og IT-reklame og besøke både gamle og potensielt nye medlemmer.

Så kom koronaen.

Landet på digital kampanje

I starten av pandemien var det mange som trodde at høsten ville bli lettere. Og så sent som i september var det fortsatt distrikter som planla fysiske møter om situasjonen ble noe lettere. Det ble den ikke. Dermed foregår kampanjen i all hovedsak digitalt.

For et par uker siden passerte EL og IT Forbundet 40.000 medlemmer, men ambisjonsnivået ligger høyere. Og det er kanskje ikke så rart i og med at bransjene forbundet organiserer er i vinden som aldri før. Ny teknologi og elektrifisering er nøkkelord.

(artikkelen fortsetter under bildet)

PLUSSHUS: Powerhouse Telemark er utformet for å sikre best mulig lysinnslipp, solskjerming og høsting av energi.

PLUSSHUS: Powerhouse Telemark er utformet for å sikre best mulig lysinnslipp, solskjerming og høsting av energi.

Hest Agentur AS

Sånn sett var miljøbygget Powerhouse Telemark midt i blinken. Det har tatt to år å bygge og leverer mer energi enn det vil bruke gjennom livsløpet. Sammenlignet med vanlige nybygg er reduksjonen i netto energibehov på hele 66 prosent. Så spesielt er det at det amerikanske nyhetsselskapet CNN har omtalt det som ett av verdens mest spennende og fremtidsrettede bygg.

Bransjer med stor relevanse

– Alt tyder på at våre medlemmer og de bransjene de arbeider i, vil bli svært viktige framover, ikke minst i forbindelse med det grønne skiftet. Det er noe av det vi ønsker å synliggjøre med denne kampanjen sier Sandmo.

Den retter seg både mot egne medlemmer, potensielt nye medlemmer og folk flest. I siste gruppe er det et særlig fokus på dem som har interesse for klima-teknologi.

(artikkelen fortsetter under bildet)

ANELLGSLEDER: Det er få som kjenner nervesystemet til Powerhouse Telemark så godt som anleggsleder Runar Heibø.

ANELLGSLEDER: Det er få som kjenner nervesystemet til Powerhouse Telemark så godt som anleggsleder Runar Heibø.

Hest Agentur AS

Kampanjen presenteres gjennom en egen kampanjeside (kampanje.elogit.no/powerhouse) på forbundets Facebook- og Instagram-sider og gjennom annonsering mot målgruppene

– På den ene siden ønsket vi å vise hvordan folkene våre har jobbet med bygget og på den andre hvilken nytte og verdi de har av medlemskapet sitt, forklarer Sandmo.

Møteplassene i 2020 er forandret, nå faller lanseringstidspunktet sammen med en vanskelig korona-situasjon.

(artikkelen fortsetter under bildet)

TELEKOM: Aleksander Sørum Hagen er telekommunikasjonsmontør og blant de siste som forlot bygget.

TELEKOM: Aleksander Sørum Hagen er telekommunikasjonsmontør og blant de siste som forlot bygget.

Hest Agentur AS

Kommunikasjonsavdelingen har utarbeidet kampanjen i samarbeid med byrået Kikkut, som har utviklet konseptet.

– Vi har tro på at dette kan fungere, selv om vi selvsagt skulle ha ønsket oss mer fysisk tilstedeværelse. Denne gangen presenterte vi medlemmer fra elektro/energi, framover ønsker vi å også kunne gjøre mer på IT, sier Sandmo.

(artikkelen fortsetter under bildet)

BYTTET TRAFO: Energimontør Magnus Aamot hadde ansvaret for teamet med energimontører, som blant annet byttet ut trafokiosken som sto der fra før.

BYTTET TRAFO: Energimontør Magnus Aamot hadde ansvaret for teamet med energimontører, som blant annet byttet ut trafokiosken som sto der fra før.

Hest Agentur AS

Kampanjen vil pågå i tre uker. Sandmo sier de vil ta en evaluering etterpå og vurdere om dette er noe de skal bygge på videre i nye prosjekter.

Bilmekaniker eller elektriker

En av dem du vil se i kampanjen er elektriker Martin Hartvedt, som jobber i innstallasjonsbedriften Elektro 4. De har rundt 100 elektrikere, de aller fleste av dem er medlemmer i EL og IT Forbundet.

Hardtvedt har vært lærling og senere ansatt montør i bedriften siden 2011. Han bestemte seg allerede på ungdomsskolen for at det var her han ville jobbe. Det sto mellom bilmekaniker eller elektriker, men han angrer ikke på yrkesvalget. Bil er blitt hobby og elektro arbeid og inntektskilde.

(artikkelen fortsetter under bildet)

KAMPANJE: Martin Hardtvedt er elektriker og en av dem du møter i forbundets nye kampanje.

KAMPANJE: Martin Hardtvedt er elektriker og en av dem du møter i forbundets nye kampanje.

Hest Agentur AS

– Lønna kunne sikkert vært bedre, men det gjelder jo de fleste yrker, sier han.

– Powerhouse var et spennende prosjekt, selv om det arbeidsmessig ikke var så ulikt andre ting jeg har vært med på. Men her var det så mange forskjellige ting som skulle fungere sammen, sier Hartvedt.

Han sier det nye signalbygget i Skien med de spesielle løsningene og den særegne arkitekturen ruver godt med sine 11 etasjer og er noe som blir lagt merke til i byen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse