JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Enova med støtte til elvarebilkjøp

Fremover blir kanskje håndverkere i elvarebiler et mer vanlig syn.
STØTTE: Det er Nils Kristian Nakstad og Enova som skal behandle søknader om støtte til elvarebil. Han lover å behandle søknadene banebrytende kjapt.

STØTTE: Det er Nils Kristian Nakstad og Enova som skal behandle søknader om støtte til elvarebil. Han lover å behandle søknadene banebrytende kjapt.

Leif Martin Kirknes

leif.kirknes@lomedia.no

Like før sommeren ble nullutslippsfondet lansert, en samling av støttetilbud for kutt av utslipp i næringstransporten, som Enova skal håndtere. Blant de tre delene av tilbudet ble det lovet at et tilbud for elvarebiler til næringslivet skulle komme på plass innen slutten av august.

Og som sagt som gjort, i dag ble ordningen presentert på Youngstorget, foran alt som kan krype og gå av elvarebiler på det norske markedet. Nullutslippsfondet er totalt sett på en milliard fra nå og ut 2020, og norske selskaper skal kunne søke om økonomisk støttet til elvarebil og lader.

– Bruk teknologien

Taksten for små varebiler, den typen «små varebiler» elektrikere typisk kjører, er på 15.000, støtten til den typen «mellomstore varebiler» mange energimontører kjører er 20.000 og støtten til store varebiler er 50.000. 5.000 til støtte for laderinstallasjon finnes også.

– Skal vi lykkes med omstillingen må vi sørge for å ta i bruk teknologien som allerede finnes. Det er også viktig av vi som nasjon er en drivkraft til teknologiutviklingen som nå skjer, sier Nils Kristian Nakstad, direktør i Enova, som mener det i dag finnes mange varianter elvarebil som er velegnet til norsk næringsliv og som Enova tar på seg å sørge for at får økt etterspørsel.

Han understreker at man må søke før man kjøper. Til gjengjeld understreker han at Enova har økt sin interne effektivisering til den grad at farten for ekspedering av søknader skal gå usedvanlig kjapt.

– Vi snakker minutter, om ikke sekunder. Du skal nærmest kunne kjøpe mens du søker, sier han.

(Fortsetter under bildet)

YOUNGSTORGET:  Nils Kristian Nakstad, her avbildet med fire av elvarebilene på det norske markedet.

YOUNGSTORGET: Nils Kristian Nakstad, her avbildet med fire av elvarebilene på det norske markedet.

Leif Martin Kirknes

Videre

Klimaminister Ola Elvestuen påpeker at Norge har opplevd en elbilrevolusjon blant personbiler som ingen andre lander i nærheten av.

– Men vi må videre, og det er noe av bakgrunnen for nullutslippsfondet der vi i dag legger frem planen for elvarebiler, mens vi også skal få tungtransporten over på el, hydrogen og biogass, og etter hvert også få grønnere skipsfart, sier han.

Norge har et mål om å redusere utslipp fra transport med 50 prosent innen 2030. Alt nysalg av privatbiler skal være nullutslipp innen 2025. Det samme målet gjelder for nysalget av varebiler, men der er andelen elvarebiler i dag 5,4 prosent.

– Da må vi trappe opp tempoet! Derfor kommer i dag Enovas tilbud om støtte for kjøp av varebiler via nullutslippsfondet. Dette er et stort steg videre for å kutte utslipp innen transportsektoren og gjøre det enklere å ta miljøvennlige valg, sier han.

(Fortsetter under bildet)

KLIMAMINISTER: Ola Elvestuen er stolt over at man har klart å få på plass en elvarebil-støtteordning på kun to måneder.

KLIMAMINISTER: Ola Elvestuen er stolt over at man har klart å få på plass en elvarebil-støtteordning på kun to måneder.

Leif Martin Kirknes

Barrierer

Nakstad i Enova vedgår at det finnes barrierer som ladning og rekkevidde, spørsmål om hengerfeste og nyttelast. I tillegg er elvarebiler gjerne «et knepp dyrere» enn sine fossile venner. Derfor kommer disse tiltakene på plass, påpeker han.

Men Nettverk slo også av en prat med en bilforhandler på Youngstorget som pekte på at det finnes elvarebilmodeller på det norske markedet der batteriet varer lenge nok selv med stor last og der det er hengerfeste på bilen. Bilforhandleren mente ladeangst ikke var noen big deal som sådan, men heller praktiske spørsmål som om man skal lade bilen hjemme eller på jobb.

(Fortsetter under bildet)

UTVALGET: Her er elvarebilene norske forhandlere kan tilby i dag.

UTVALGET: Her er elvarebilene norske forhandlere kan tilby i dag.

Leif Martin Kirknes

Norge, et elbilmekka?

Direktør Stig Morten Nilsen i Norsk Bilbransjeforbund ønsker gjerne å bruke opp milliarden hele nullutslippsfondet utgjør, men peker på to andre som må spille på lag for at det skal bli en suksess.

– Vi er avhengige av å ha med oss bilprodusentene, at de har et bredt bilutvalg og gode løsninger. I tillegg må kunden være med, sier han, og legger til at Norges 500 bilforhandlere er klare for å ta sin rolle.

Nakstad er helt enig i at bilprodusentene må være mer aktive. Helst vil han at de skal legge sin elsk på Norge.

– Ingen av bilene i det norske markedet produseres i Norge. Skal vi lykkes må vi legge press på leverandører og produsenter så vi får rolle som fullskala laboratorium for utrulling av denne type kjøretøy, sier Nakstad.

(Fortsetter under bildet)

BILBRANSJEN: Stig Morten Nilsen i Norsk Bilbransjeforbund vil gjerne selge elvarebiler.

BILBRANSJEN: Stig Morten Nilsen i Norsk Bilbransjeforbund vil gjerne selge elvarebiler.

Leif Martin Kirknes

Positiv EL og IT-leder

EL og IT-leder Jan Olav Andersen synes det er bra med et slikt nullutslippsfond og at det åpner for at blant annet bransjene EL og IT organiserer kan få støtte til innkjøp av elvarebil. Mange av hans medlemmer kjører ulike typer varebil i jobben.

– Støtte til elvarebil er bra for klimaet og bra for miljøet i byene, sier Andersen.

Milliarden i nullutslippsfondet skal også brukes på å gjøre tungtransport/anleggsmaskiner og maritim transport grønnere (for begge: støtte på opptil 40-50 prosent av kostnaden hvis prosjektet er innenfor kriteriene).

Forrige torsdag avslørte Enova for øvrig at de vil støtte Equinor med 2,3 milliarder kroner til flytende vindmøller.

KLARE FOR TALE: Ola Elvestuen, Nils Kristain NAkstad og Stig Morten Nilsen like før pressekonferansen.

KLARE FOR TALE: Ola Elvestuen, Nils Kristain NAkstad og Stig Morten Nilsen like før pressekonferansen.

Leif Martin Kirknes

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse