JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kjell-Magne er LOs vaktbikkje når batterifabrikken skal bygges

I løpet av noen måneder kommer blant annet flere hundre produksjonsarbeidere fra Sør-Korea inn for å jobbe her.
Nå har fabrikken utenfor Arendal fått en egen LO-koordinator. Kjell-Magne Nesland (t.v.) og avdelingsleder for store utbygginger i LO, Truls Nilsen.

Nå har fabrikken utenfor Arendal fått en egen LO-koordinator. Kjell-Magne Nesland (t.v.) og avdelingsleder for store utbygginger i LO, Truls Nilsen.

Knut Viggen

knut.viggen@lomedia.no

Kjell-Magne Nesland blir LO-koordinator ved Morrow Batteries, som for tiden bygger opp batterifabrikk i Arendal.

LO har hatt egne koordinatorer på store anleggs- og byggeprosjekter i Norge i en årrekke, blant annet på noen av de største flyplass- og sykehusutbyggingene her til lands.

En LO-koordinator sørger for oppfølging og kontroll av entreprenørene og deres underleverandører.

– Jeg skal gå rundt og observere. Jeg skal snakke med folk og se til at de har de lønns- og arbeidsvilkårene som er riktige, at sikkerheten er ivaretatt og at det respekteres av både arbeidstakerne inne på fasilitetene her og arbeidsgiverne, forteller Nesland.

Han har bakgrunn som serviceingeniør i Caverion og som tillitsvalgt i Fellesforbundet.

Nesland sa ja til jobben, ikke minst fordi han er fra Arendal selv, er litt patriot og har forventninger til et mulig industrieventyr som han håper kan restarte Arendal litt.

Venter stort innrykk

Første byggetrinn på 30.000 m² nærmer seg ferdig. Til nå er det først og fremst lokale og regionale aktører, som Veidekke og Bravida (rør, elektro m.m.) som har jobbet i prosjektet.

Etter hvert skal pilotfabrikken starte opp batteriproduksjonen for fullt. Da ventes det stort innrykk av arbeidere, fra både Europa og andre deler av verden.

I løpet av noen måneder kommer blant annet flere hundre produksjonsarbeidere fra Sør-Korea inn, når både testproduksjon og kommersiell batteriproduksjon skal iverksettes.

Koreanerne er allerede i gang med testproduksjon for Morrow i hjemlandet.

– Vi samarbeider med mange utbyggere. Det gjør vi også i forbindelse med Freys batteriprosjekt i Mo i Rana og det fungerer veldig fint. Her har vi også en svært god dialog med Morrow, forklarer Truls Nilsen, seksjonsleder for store utbygginger i LO.

Inne i den nye pilotfabrikken skal det bli batteriproduksjon. LO-koordinator Kjell-Magne Nesland var med under befaringen med Vestre & Co.

Inne i den nye pilotfabrikken skal det bli batteriproduksjon. LO-koordinator Kjell-Magne Nesland var med under befaringen med Vestre & Co.

Knut Viggen

Ung organisasjon

Han sier de vil bruke den første tiden på å se på hvilke arbeidsoppgaver LO-koordinatoren skal gjøre eller ikke gjøre.

– På en arbeidsplass med mange hundre ansatte fra flere forskjellige land er det lett å bli brukt, misbrukt eller utnyttet. Vi snakker heller om å benytte, medvirke og ivareta, sier Nilsen.

Han sier Morrow Batteries er en ung organisasjon, da vil det alltids være noen som ikke helt vet hvordan ting skal gjøres.

I det første møtet med byggeledelsen i Arendal fant de uansett tonen fort.

– Anleggsdirektør Bjørn Rustad kommer fra AF Gruppen og vet hvordan dette fungerer, sier Nilsen.

Skal snakke med folk

Kjell-Magne Nesland ser fram til å jobbe på det store prestisjeprosjektet, som vil kunne prege både kommunen og sørlandsregionen i mange år framover.

Inne på området skal bygges opp en stor brakkerigg, der tilreisende arbeidere skal bo, spise og tilbringe deler av fritiden sin.

– Nå kjenner jeg ikke til alle de andre plassene LO har koordinatorer på, men inntrykket er at andelen utenlandske arbeidere her blir større, sier Nesland.

En ting er når folk er på arbeid, en annen hvordan man forholder seg til språkproblemer, og kulturforskjeller. Nesland har brukt tid på å gjøre seg kjent med hvilke arbeidsforhold de som kommer er vant med.

– Jeg har pratet mye med folk som har jobbet i Korea, særlig knyttet opp mot offshore og verftsindustri, og det blir fortalt historier om arbeidere som blir kjørt med trillebår ut og dumpa på utsiden fordi de har skada seg inne på byggeplassen. Sør-Korea har for eksempel 52 timers arbeidsuke og regjeringen i landet har nå fremmet forslag om 62 timers arbeidsuke. Slik kan vi ikke ha det, slik vil vi ikke ha det og det må de forstå og respektere og det tror jeg nok de vil gjøre, mener Netland.

Mange utfordringer venter

Truls Nilsen sier det er mange utfordringer som må tas underveis.

– Og så er det samspillet med Morrow og hvordan de vil takle disse utfordringene. En ting er når alt virker strømlinjeformet, som nå, men den dagen det dukker opp noen uforutsette hendelser, hvordan håndterer de det?

Nilsen mener det er bra å ha en koordinator som er lokalkjent, slik som arendalitt Nesland.

– Det er ofte viktig å kjenne omgivelsene, det kan fort bli rykter og sånn i lokalsamfunnet. Fordelen er at vi da er der og at vi har noen som har lokal tilhørighet. Det er ikke alle steder vi kan ha det, men der vi har muligheten til å få til det, prøver vi det, sier han.

Vestre: – Et industrieventyr

Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) har stor tro på Morrow-prosjektet og besøkte anlegget midt under Arendalsuka.

Næringsminister Jan Christian Vestre

Næringsminister Jan Christian Vestre

Knut Viggen

Han har store forventninger til det som skal skje i årene framover.

– Dette er et industrieventyr som nå åpenbarer seg, og som vil skape potensielt mange tusen arbeidsplasser, eksportinntekter til Norge på 40–45 milliarder per år, masse lokale ringvirkninger og så er jeg veldig stolt over at selskapet er så opptatt av trepartssamarbeidet, har fått på plass LO-koordinator og den norske modellen og fra dag én har hatt en klar plan om at dette er en del av deres konkurransekraft. Det er sånne bedrifter vi heier på og vil ha mer av, sier Vestre.

Dette er Morrow Batteries

Norsk foretak som ble etablert i 2014 og som skal produsere bilbatterier fra en fabrikk utenfor Arendal i Agder.

Det er forventninger til at dette kan skape mer enn 2.000 arbeidsplasser knyttet til batteriproduksjonen.

Pilotfabrikken på 33.000 m² er under oppføring og skal ferdigstilles i 2023.

I årene 2025 -28 er det planlagt ytterligere tre fabrikker med til sammen mellom 300.000 m² og 400.000 m² bygningsmasse.

Til tross for at Morrow trenger over 27 milliarder til fabrikken i Arendal satses det for fullt med fullføring av pilotfabrikk og rekruttering av eksperter fra hele verden.

Kilde: NRK

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Dette er Morrow Batteries

Norsk foretak som ble etablert i 2014 og som skal produsere bilbatterier fra en fabrikk utenfor Arendal i Agder.

Det er forventninger til at dette kan skape mer enn 2.000 arbeidsplasser knyttet til batteriproduksjonen.

Pilotfabrikken på 33.000 m² er under oppføring og skal ferdigstilles i 2023.

I årene 2025 -28 er det planlagt ytterligere tre fabrikker med til sammen mellom 300.000 m² og 400.000 m² bygningsmasse.

Til tross for at Morrow trenger over 27 milliarder til fabrikken i Arendal satses det for fullt med fullføring av pilotfabrikk og rekruttering av eksperter fra hele verden.

Kilde: NRK