JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Une Aina Bastholm

Une Aina Bastholm

Leif Martin Kirknes

MDG øker trykket for å få til det grønne skiftet

MDG øker i sitt valgbudsjett miljøavgiftene med 19,6 milliarder kroner for å nå målet om 60 prosent kutt i klimagassene på ti år.



17.11.2020
15:47
17.11.2020 15:47

– Vi vil vise hvordan vi kan overoppfylle klimastreikernes krav om kutt i klimagassene, samtidig som vi skaper jobber og gjør samfunnet mer rettferdig, sa partileder Une Bastholm da hun tirsdag la fram Miljøpartiet De Grønnes alternative budsjett for neste år sammen med partiets førstekandidat i Oslo, Lan Marie Berg.

Partiet går hardt til verks mot dem som forurenser mest for å nå målene om 62 prosent kutt i klimagassene innen 2030 sammenlignet med nivået i 1990:

* Olje-og gassnæringen skal strupes med en rekke avgifter, nedtrapping av aktivitet og stans i videre leteaktivitet.

* Stans i bygging av nye motorveier og økning i bensin- og dieselprisen på 5 kroner literen for privatpersoner, samt en kraftig økning i CO2-avgiften.

* Øke ulike miljøavgifter på totalt 19,6 milliarder kroner, inkludert en flyseteavgift på 500 kroner på reiser mellom de store byene og økt moms på kjøttvarer.

-Urealistisk uten avgiftshopp

– Vi rydder opp i regjeringens mislykkede klimakuttprosjekt. De har politikk for kun 20 prosent kutt fram til 2030. Regjeringen kommer ikke i mål fordi de fortsetter med motorveiutbygging og oljeutvinning, de er ikke villig til å bruke de store pengene på klimatiltak, og de er ikke villig til å innføre miljøavgifter som virker, sier Bastholm.

Hun kaller det helt urealistisk å nå kuttmålene uten kraftige avgiftsøkninger på det som forurenser mest.

Bastholm sier de høye avgiftsinntektene ikke er inntekter staten kan regne med å ha år etter år, fordi hun mener de vil føre til atferdsendringer.

Totalt vil partiet øke skatter og avgifter med 32,5 milliarder kroner, som er mer enn noe annet parti på Stortinget. Bastholm sier avgiftene skal brukes til omstilling, mens skatteøkningen skal brukes til omfordeling.

Storsatsing på tog

I tillegg til en tydelig pisk har partiet også en rekke gulrøtter for å motivere privatpersoner og bedrifter til å ta grønnere valg, inkludert en storsatsing på flere og raskere tog og billigere kollektivreiser.

De vil også bygge 1.000 nye hurtigladestasjoner til elbiler over hele landet, samt fjerne moms på elsykkel, gjenbruk, reparasjon, frukt, grønt og økologisk mat.

For å stimulere til grønne jobber setter partiet av 3 milliarder kroner til å støtte verft og rederier knyttet til oljeindustrien som heller satser på bygging av miljøvennlige skip og ferjer, og 1 milliard kroner til oppstart av en havvindindustri.

– Vi vil at dagens oljearbeidere skal bli morgendagens klimahelter, sa Bastholm.

Faller på målingene

Partiet har falt fra 6,8 prosent til 4, 4 prosent på gjennomsnittsmålingene det siste året, men ligger godt over nivået på sist stortingsvalget i 2017 på 3,2 prosent. Bastholm tror ikke det er koronakrisen og at folk nå er mer redde for jobben og økonomien enn klimaet som gjør at partiet mister oppslutning.

-Jeg tror det er svingninger som er helt naturlig i et mellomvalgår, sier Bastholm til NTB.

Bastholm sier hun tvert om tror koronakrisen har flyttet befolkningens oppfatning om hva som er mulig å gjennomføre, noe hun mener er positivt for MDG.

– Jeg tror forventningen til en klimapolitikk som tar ledelse og tør å skape endringer i folks hverdag har blitt mye høyere etter korona, og det tror jeg er bra for et grønt gjennombrudd til neste år, sier hun.

(©NTB)

birgitte.iversen@ntb.no

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.11.2020
15:47
17.11.2020 15:47



Mest lest

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

Leni Aurora Brækhus

Uføre Vibeke ville melde seg inn i Fagforbundet. Det fikk hun ikke lov til

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

Sjansene for langtidsledighet er større i industrien enn i andre bransjer som er direkte rammet av koronatiltakene, tror forsker.

Sjansene for langtidsledighet er større i industrien enn i andre bransjer som er direkte rammet av koronatiltakene, tror forsker.

Håvard Sæbø

Dette er bransjene som vil slite hardt etter koronaen

KUTTER BEMANNING: Tom Svarva, Joar Haug og Lena Ellingsen er bekymret for sikkerhet og miljøarbeid på høysikkerhet.

KUTTER BEMANNING: Tom Svarva, Joar Haug og Lena Ellingsen er bekymret for sikkerhet og miljøarbeid på høysikkerhet.

Eirik Dahl Viggen

Kutter bemanningen i høyrisikofengsel: De ansatte frykter for liv og helse

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

Colourbox.com

Vannkraft er ikke bærekraftig, mener EU. Det kan norske vannkraftverk få svi for

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Håvard Sæbø

Paul og Espen skaffet Foodora tariffavtale. Nå dumper nye selskaper sykkelbud-lønna

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

Jan Inge Arnø og Rune Martinsen.

Jan Inge Arnø og Rune Martinsen.

Håvard Sæbø

Jan Inge og Rune måtte kjempe for å få yrkesskadeerstatning: – På et punkt var jeg helt i kjelleren

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

Trygve Slagsvold Vedum løfter Senterpartiet til historiske høyder

Trygve Slagsvold Vedum løfter Senterpartiet til historiske høyder

Senterpartiet

Ny måling: Senterpartiet er Norges største parti

Siv Jensen og Frp har forhandlet med regjeringen om et nytt statsbudsjett. Tirsdag ble de enige.

Siv Jensen og Frp har forhandlet med regjeringen om et nytt statsbudsjett. Tirsdag ble de enige.

Stian Lysberg Solum / NTB

Alkohol, snus, sukker og økt minstepensjon: Her er sakene Frp fikk inn i statsbudsjettet

Helikopterstyrt ved Songesand. Piloten kom uskadd fra hendelsen.

Helikopterstyrt ved Songesand. Piloten kom uskadd fra hendelsen.

Jon Ingemundsen, Stavanger Aftenblad

Her er LOs sju krav for å bedre helikoptersikkerheten

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

Tormod Ytrehus

Slik blir løsningen for skatt på frikort for bussjåfører

I januar fikk Nav-dømte Rune Halseth en uforbeholden unnskyldning fra daværende Nav-sjef Sigrun Vågeng. Nå hevder han setteriksadvokaten i Nav-sakene farer med usannheter i høringen om skandalen i Efta-domstolen.

I januar fikk Nav-dømte Rune Halseth en uforbeholden unnskyldning fra daværende Nav-sjef Sigrun Vågeng. Nå hevder han setteriksadvokaten i Nav-sakene farer med usannheter i høringen om skandalen i Efta-domstolen.

Stian Lysberg Solum / NTB

Nav-dømte beskylder setteriksadvokaten for løgn


Flere saker