JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
BATTERISJEF: Terje Andersen i Morrow Batteries tror selskapet ligger godt an timing-messig.

BATTERISJEF: Terje Andersen i Morrow Batteries tror selskapet ligger godt an timing-messig.

Leif Martin Kirknes

Morrow Batteries og Agder Energi mener Norge er godt egnet som batterinasjon: Drømmen er at Norge og Norden får en posisjon som «Battery Valley»

Selskapet Morrow Batteries ønsker å bygge en enorm batterifabrikk på Sørlandet, og flere selskaper går med lignende planer.



29.09.2020
08:57
29.09.2020 08:57

leif.kirknes@lomedia.no

– Drømmen er at Norge og Norden får en posisjon som «Battery Valley», sier Terje Andersen, administrerende direktør i selskapet Morrow Batteries, som for en tid tilbake lanserte nyheten om at de ønsker å lage en gedigen batterifabrikk på Sørlandet.

På eiersiden i Morrow Batteries står Agder Energi og et selskap eid av Bjørn Rune Gjelsten som heter NOAH. Opprinnelig var Bellona initiativtaker. De har fortsatt en mindre eierandel.

Konsernsjef i Agder Energi, Steffen Syvertsen, sier de har kastet seg inn i dette fordi de har kompetanse på strøm, fordi de har mye vannkraft i Agder og at de gjerne ønsker at den brukes til å produsere noe bærekraftig.

– Vi tror Norge har veldig mange av de fortrinnene som skal til. Planen er å legge til rette for å etablere batteriproduksjon i Norge. EU og bilfabrikantene sier at de nå ønsker å kjøpe batteriene sine fra Europa. Det gir oss en mulighet, sier han.

Les også: EU vil være med i slaget om batterier

Billig strøm

Det overordnede målet er å levere batterier til den største industrien i Europa, bilindustrien. Da kan det bli skapt mer enn 2.000 nye arbeidsplasser, ikke medregnet støttenæringer. På veien dit kan andre og mindre batteri-segmenter som maritim, forsvar, verktøy, industri og annet være aktuelt å produsere til.

Terje Andersen har sett på strømpriskartet over Europa og funnet ut at Agder og Sør-Norge er desidert billigst. I tillegg er Sør-Norge strategisk plassert med tanke på logistikk og transport til Europa. Norge har videre lang tradisjon og god kompetanse innenfor kjemi og prosessindustri, vi er gode og forstår automatisering og digitalisering og har rikelig tilgang på grønn energi.

– Hvis vi spiller kortene riktig er det veldig bra å være norsk. Men det krever at politikerne på høyt nivå setter Norge på kartet, sier Andersen, som flagger skepsis til utenlandskabler.

– Vi er gode på industriutvikling i Norge. Men vi må bli flinkere til å nyttiggjøre oss av våre «naturlige råvarer». Dette er et av prosjektene som lanseres nå der vi ser nytte av å ha tilgang på ren energi som et konkurransefortrinn. Da mener jeg vi skal benytte det i Norge i stedet for å sende energien fra oss, sier Andersen.

(Fortsetter under bildet)

MARKED: Transportindustrien peker seg ut som et felt der det vil være massivt behov for batterier, både til lands, vanns og i lufta.

MARKED: Transportindustrien peker seg ut som et felt der det vil være massivt behov for batterier, både til lands, vanns og i lufta.

Leif Martin Kirknes (illustrasjonsfoto)

Svenskene foran

Foran oss i batteriløypa ligger Sverige. De har etablert en virksomhet som er verdsatt til over 20 milliarder svenske kroner før de en gang har begynt med hoved-fabrikken sin. Navnet er Northvolt AB. Volkswagen har gått inn på eiersiden med 20 prosent eierskap. Scania, ABB, BMW, Siemens, Vattenfall og Vestas er også blant partnerne.

Det foregår batteri-planer også andre steder i Europa. EU har funnet ut at de ikke liker at asiatiske batteriprodusenter har såpass høy markedsandel, samtidig som amerikanerne også ligger foran. Ifølge European Battery Alliance er årlig markedsverdi Europa for potensielt verdt opptil 250 milliarder Euro fra år 2025.

Også i Norge er det bra moment landet rundt. Norsk Hydro skal resirkulere batterier i Fredrikstad i samarbeid med allerede nevnte Northvolt. Selskapet har fått navnet Hydro Volt. Selskapet Freyr har ambisjoner om å lage gigafabrikk i Rana på Helgeland, med tanker om å koble fabrikken til lokal vindkraft.

Beyonder i Stavanger ønsker å gjøre om norsk sagflis til kull og bruke dette og silisium til å lage grønne batterier produsert med norsk vannkraft. Batteriene vil ha høy effekt og takle rask ladning, men moderat energieffekt. De er best egnet for tungtransport, ferger eller for å balansere ustabil fornybar energi. Østfold Energi er med på eiersiden her.

Noen batteriprodusenter er allerede på plass. Norsk-canadiske Corvus produserer for eksempel batterier til skip, mens Simens har en maritim batterifabrikk i Trondheim. Flere forskningsmiljøer har hender i batteri-fatet, slik som SINTEF og IFE. Norske industribedrifter jobber seg inn fra råvare-siden. (Se mer utfyllende faktaboks nederst i artikkelen, red.anm.)

Stort marked

Morrow Batteries-sjefen hevder han ikke ser på for eksempel Freyr og Northvolt som konkurrenter.

– Vi kan lære av de andre og plassere Norden på kartet som en grønn, kosteffektiv kvalitetsleverandør av batterier. De er ikke konkurrenter. Dette er et kappløp, men det kreves mange initiativer og mange fabrikker for å komme seg opp og fram, sier han.

Nesten all batteriproduksjon foregår i Asia i dag, og EU har bestemt at Europa må være tilnærmet selvforsynt på dette området over tid. Det må opp kanskje 30–40 fabrikker i Europa-regionen før 2030 for å få det til, anslår Andersen.

– Med farten elektrifisering har nå, trengs det batterier i stort sett alt vi holder på med. Det er et gigamarked, sier han.

Han er heller ikke stresset for at kineserne skal knuse norske batteriprodusenter på pris. Norge har tidligere bevist at det er mulig å konkurrere ut internasjonale konkurrenter innen produksjon på grunn av norsk presisjon og kvalitet, forklarer han, og viser til støtfangerproduksjon på Raufoss.

– Jeg ser ingen grunn til at vi ikke kan konkurrere i dette markedet, hvis dette blir gjort riktig, sier han.

Ambisjoner

Steffen Syvertsen i Agder Energi håper på drahjelp via offentlig finansiering.

– Vi trenger offentlig finansiering både fra Norge og Europa. Dette er et prosjekt som passer godt inn under ordningene i Enova. Vi trenger lokale myndigheter for å legge til rette der fabrikken skal være og sentrale myndigheter til å legge til rette med rammevilkår og bidra med offentlig støtte. Vi trenger noen store ambisjoner for å ta kraften i bruk, sier Syvertsen.

– Men det er ikke sånn at det er litt mange tiltak som ønsker penger nå? Flytende havvind, datasentre, hydrogen, batterifabrikker og mye annet?

– Jeg tror først og fremst næringslivet må utvikle prosjektene. Hvis vi sammen med myndighetene klarer å legge til rette for produksjonen, og får til et samarbeid på internasjonalt nivå som gjør at vi får opp etterspørselen, så tror jeg vi får inn penger fra private investorer. Det er tidlig i fasen vi trenger penger fra regjeringen, sier han.

ENERGISJEF: Steffen Syvertsen i Agder Energi sier entusiasmen er stor på Sørlandet for å tiltrekke seg batterifabrikk.

ENERGISJEF: Steffen Syvertsen i Agder Energi sier entusiasmen er stor på Sørlandet for å tiltrekke seg batterifabrikk.

Leif Martin Kirknes

Det er en unik mulighet timing-messig der Norge kan bruke vannkraft til å produsere både batterier og hydrogen, mener han. Men hvis ikke Norge griper sjansen nå, vil noen andre gjøre det, frykter Syvertsen, som viser til at danskene hat satt av 400 milliarder kroner i en korona-krisepakke for å bygge energiparker med havvind i Nordsjøen.

Populært på Sørlandet

Andersen tror Morrow Batteries treffer bra. De ser for seg batteriproduksjon fra rundt 2023–2025.

– Jeg tror vårt prosjekt er veldig godt timet sett opp mot hvordan markedet kommer til å utvikle seg. Timingen ser ut til å være helt ideell sett opp mot elektrifiseringen i samfunnet vårt. Norge har investert i elektrifisering og er landet i verden med flest elbiler i forhold til innbyggere. Vi har brukt skattepenger på dette og det har gitt oss en posisjon som jeg tror vil være viktig, og så kan vi utnytte den posisjonen til å lage industriarbeidsplasser, sier han.

Syvertsen forteller at prosjektet har vekket begeistring på Sørlandet.

– Det er mange kommuner som ønsker å legge til rette for at fabrikken skal ligge hos dem, sier han.

Til opplysning: Denne artikkelen har stått på trykk i Nettverk nr. 4 med utgivelse i månedsskiftet august/september, og alle intervjuer er gjennomført før sommerferien. Red.anm.

Noen norske batteriselskaper

Morrow Batteries

Planlagt å bygge i Agder, konkret sted foreløpig ikke avgjort. Agder Energi og NOAH (Bjørn Rune Gjelstens investeringsselskap) er hovedeiere, mens Bellona har en liten eierandel.

Freyr

Planlagt 32 GWh LitiumION-battericellefabrikk i Mo i Rana med byggestart i 2021, produksjon fra 2023. Har i utgangspunktet planlagt å bruke vindkraft fra Sjonfjellet til energi, men inngikk i april i år også en avtale med Helgeland Kraft om opprinnelsesgarantert vannkraft. Ambisjoner om tre fabrikker til i Norge. Har partnere som Mo Industripark, Sintef, NTNU, Siemens med flere. Ser hovedsakelig for seg markedet for elektriske kjøretøy, men også sjøfart, lagring, flyindustri og offshore.

Beyonder

Lokalisert i Stavanger-regionen. Har blant annet Østfold Energi med seg på eiersiden (4,6 prosent) og en rekke investorer. Planlegger å gjøre om norsk sagflis til karbon og sand om til silisium og bruke dette til katode/anode i battericeller, framfor tungmetaller. Batteriene vil kunne topplade på få minutter, ha høy effekt og tåle 100.000 ladesykluser. Batteriene vil være egnet til eksempelvis buss eller ferge med fast rute, da kapasiteten vil være begrenset, men ladetiden være såpass kort at batteriet effektivt kan fylles på busstasjoner og fergekaier. Fabrikk antatt ferdig innen utgangen av 2023, med kapasitet på opptil 5.000.000 celler årlig.

Graphene Batteries

Batteriselskap med for tiden tre ansatte som holder hus hos Sintef i Oslo, med planer om Litium-batterier med svovel som katode og dendritt-fri litium-anode som er pakket i porøs karbon. Selskapet ønsker å nå ut til drone-markedet, maritim transport og energilagringsbransjen. Delvis eid av Fredrik Hauge og Bellonas batteriselskap BEBA. Anders Legræid fra NOAH (Bjørn Rune Gjelstens investeringsselskap) er styreleder. For å gjøre en litt omfattende historie kort, har selskapet Graphene Batteries spilt en sentral rolle i etableringen av selskapet Morrow Batteries.

Siemens

Åpnet batterifabrikk i Trondheim i 2019, produserer til det maritime markedet. Lager batteripakker. Primært ferge foreløpig, men ser potensial i fiskebåter, arbeidsbåter, oppdrettsnæringen og offshore. Det meste er automatisert. Ambisjonen er å årlig lage batterimoduler tilsvarende 300–400 MWh, som for eksempel vil kunne forsyne 150–200 ferger.

Corvus Energy

Canadisk-eide Corvus Energy åpnet batterifabrikk i Bergen i fjor, rettet mot det maritime markedet. Lager batteripakker. Med såpass mange kunder og partnere i Norge, ga det mening å ha en batterifabrikk lokalt, mente Corvus. Det meste av produksjonen er automatisert. Kapasitet på 400 MWh per år.

Hydro Volt

Samarbeid mellom Hydro og svenske North-volt, som planlegger batteriresirkulering i Fredrikstad, med ventet produksjonsstart i 2021. Investering beregnet til 100 millioner kroner. I stor grad automatisert, planlagt kapasitet på over 8000 tonn batterier årlig. Northvolt blir for øvrig Europas første batterifabrikk for LitiumION-battericeller og under bygging i Skellefteå i Nord-Sverige. Det er planlagt 16 GWh kapasitet i første omgang, med mulighet for å skalere opp til 40 GWh.

Elkem

Elkem ønsker å bygge en batterifabrikk ved Herøya industripark. Planene ble kjent 19. august i år og er altså ganske ferske. Det er snakk om batterier med grafitt-anoder, som kan brukes til forbrukerelektronikk, biler og energilagring. Fra før er de i ferd med å ferdigstille en pilotfabrikk i Kristiansand som skal i drift tidlig neste år.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.09.2020
08:57
29.09.2020 08:57



Mest lest

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Stian Lysberg Solum / NTB

Pensjon: Her vil regjeringen kutte

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

Har du fått dagpenger store deler av 2020, men er i jobb igjen til våren, kan du se langt etter feriepenger

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

Katharina Dale Håkonsen

Mens topplønte i staten fikk 5.700 kroner mer i lønn, fikk resepsjonsvakt Marit 1.700: – Jeg ble så irritert

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Nytt om navn:

Espen Barth Eide

Espen Barth Eide

Sissel M. Rasmussen

Espen Barth Eide risikerer å miste sikker stortingsplass for Ap

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Stein Marienborg/Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Per Østvold (71) har både vært domfelt og dommer. Nå takker fagforeningskjempen av

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

Jan-Erik Østlie

Ikea-lederen måtte selv stoppe en tyv: – Savnet etter vekterne er stort

Jan-Erik Østlie

Vekterne fortsetter streiken etter mislykket mekling. Nå kan det bli opptrapping

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger

Wizz Air sin inntreden i Norge har utløst politisk ordkrig.

Wizz Air sin inntreden i Norge har utløst politisk ordkrig.

Wizz Air

Ap: Høyres nyslåtte motstand mot Wizz Air fremstår som en ren tilsnikelse. – Bare vås, får de til svar


Flere saker