JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nå blir Moss-Horten-sambandet elektrifisert

Den nye Bastøfergen vil ha batteripakker tilsvarende 100 E-Golf.
MULIG DESIGN: Slik vil det muligens se ut, elskipet som skal trafikere Moss-Horten fra 2021.

MULIG DESIGN: Slik vil det muligens se ut, elskipet som skal trafikere Moss-Horten fra 2021.

Bastø Fosen (Illustrasjon

Saken oppsummert

leif.kirknes@lomedia.no

Norges travleste fergesamband, Moss-Horten, blir nå elektrifisert.

Batteripakken vil tilsvare nye 100 E-Golf (7200 kW) og ha ladetårn i Horten.

Det nye fartøyet vil fra januar 2021 gå inn som ett av fem fartøy på sambandet.

Moss–Horten blir det 34. ferjesambandet som elektrifiseres med støtte fra Enova.

Mangler Moss-lader

Ifølge en pressemelding fra Enova blir fergen inntil videre «64,5 prosent elektrifisert», men kan nå 100 prosent om det blir tilgang på ladetårn også på Moss-siden. I så fall vil fergeselskapet Bastø Fosen vurdere å bygge om to av sine nyere ferger til helelektrisk.

Bastø Fosen har utviklet løsningen sammen med selskapet TNSDC, men roser også Skagerak Nett, Horten Havn og Statens Vegvesen for velvilje – samt Enova som har bidratt med i overkant av 31 millioner kroner.

Innovativt

Satsingen til Bastø Fosen bidrar til å utvikle og bygge erfaringer med ny teknologi som vil komme hele maritim sektor til gode, og Enova sier de er glade for å kunne bidra til at dette prosjektet ser dagens lys

– Det er i utgangspunktet ingen enkel oppgave å elektrifisere såpass store og energikrevende ferjer som Bastøferga. Her blir det gjort mulig av innovativ høyspentlading og den største batteripakken vi har sett på ferjer så langt, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

I front

– Moss-Horten er Norges mest trafikkerte fergesamband og staten gjennom Enova bidrar nå til at denne viktige strekningen får batteriferge. Bare dette ene prosjektet reduserer klimagassutslipp tilsvarende 3.400 personbiler. Vi skal halvere utslippene fra transportsektoren innen 2030, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V).

– Norge ligger i front når det gjelder grønn skipsfart, og elektrifisering er en viktig del av regjeringens politikk.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss