Nelfo-sjefen bekymrer seg over lite kursing blant medlemsbedriftene
Særlig småbedriftene har vært dårlige på kompetanseheving under koronaperioden.
ADMINISTRERENDE DIREKTØR: Ove Guttormsen i Nelfo, her under Arendalsuka.
Leif Martin Kirknes
leif.kirknes@lomedia.no
43 prosent av Nelfo-bedriftene har benyttet koronaperioden til kompetanseheving, 57 prosent har latt være. Nelfo omfatter blant annet elektroselskaper, heisselskaper og ekom/IKT. Tallene bekymrer Nelfo-direktør Ove Guttormsen.
– Jeg skulle sett at andelen var høyere. Vi må huske at stadig mer blir digitalisert i vår bransje også, og at det er viktig å følge med på utviklingen, sier Guttormsen på Nelfo.no.
De største flinkest
De største selskapene med 50+ ansatte har vært mye flinkere enn de mindre selskapene. Her har 61 prosent gått på kurs eller webinar eller benyttet seg av Kompetanse Norges utdanningstilbud. Blant småbedriftene med under ni ansatte har 33 prosent gjort tilsvarende.
– Det kan være flere årsaker til at de minste bedriftene ikke i like stor grad som de største bedriftene sender sine ansatte på kurs, men hvis det er slik at de blir hengende etter den teknologiske utviklingen er det bekymringsfullt, sier Guttormsen.
Få bruker bransjeprogrammet
Han er lettere skuffet over at så få har benyttet seg av Kompetanse Norges bransjeprogram for elektro-, automasjons-, fornybar og kraftnæringene. Det kom på plass i fjor og ble videreført i årets statsbudsjett, men bare 20 prosent av Nelfo-medlemmene har benyttet seg av tilbudet.
– Dette synes jeg er et litt for lavt tall. At det ble opprettet et eget bransjeprogram for oss var noe vi hadde jobbet lenge for. Dette er jo en unik mulighet for bedriftene og et gratis tilbud om kompetanseheving blant egne ansatte. Vi vil nå jobbe for å gjøre bransjeprogrammet mer kjent blant Nelfos medlemsbedrifter, sier Guttormsen.