På Melhus følger jentene sine yrkesdrømmer
På Melhus videregående skole har 20 jenter valgt utradisjonelle veier inn i arbeidslivet. De følger sine yrkesdrømmer.
MELHUSJENTENE: 20 av jentene som går på yrkesfag på Melhus videregående skole dette skoleåret har gjort utradisjonelle yrkesfagvalg. Lærer Lene Storrø helt til venstre på bildet.
Privat
knut.viggen@lomedia.no
Elektrolærer Lene Storrø var med i prosjektet «Jenter i Bil og Elektro» som ble avsluttet i 2012, og som ble støttet av blant andre EL & IT Forbundet.
Da hadde hun allerede begynt å jobbe som lærer på Melhus og så at jentene på hennes skole også kunne trenge et nettverk. Da Lene begynte ble det gjort lite for å støtte jentene som ville velge utradisjonelt.
Lene tok opp problemstillingen i nettverket Kvinner i Utradisjonelle Yrker der hun er medlem og tok deretter kontakt med Sør-Trøndelag Fylkeskommune. Det ble starten på et pilotprosjekt som har fått stor oppmerksomhet både lokalt og i fylket.
– Etter dette rullet ballen, sier Lene, som begynte å samle jentene på Melhus. Hun fikk god hjelp av rådgiver Kristin Melhus, som både har bidratt med å samle jentene og som oftest også er med på møtene. Også rektor Astrid Gynnild har gitt kjempestøtte til prosjektet og hun synes det er veldig positivt at jentene på skolen samles.
Til sammen er det 20 jenter som har valgt utradisjonelt på yrkesfag, ni av dem har valgt Teknikk og Industriell Produksjon (TIP).
Strinda videregående skole i Trondheim kjører samme prosjekt, men de har fokus på gutter som har valgt utradisjonelt.
Egen kokebok
Det er laget en egen kokebok om prosjektet der det blant annet står om tiltak de har vurdert og testet ut underveis. I disse dager er denne kokeboken oppe til høring i Yrkesopplæringsnemda i Sør-Trøndelag fylkeskommune
– Vi samler jentene 4-6 ganger i løpet av året, de fleste samlingene gjennomføres på høsten. De får i tillegg mulighet til å komme på skolen en dag før skolestart og hilse på noen andre av jentene og se litt på skolen, forteller Lene.
Jentene har også mulighet til å bestille gensere, designet av jentene som gikk på skolen for to år siden.
– Dette trykket bruker vi ennå. I år har alle jentene fått lagd seg gensere med trykk der det står «mitt valg», og den linjen de går på. Dette er stor stas for jentene, forteller Lene, som sier at alle jentene hadde på genserne da de i forrige uke fikk besøk av to av de største organisasjonene på rettigheter for kvinner i Europa, GenderStudies fra Tsjekkia og Karat fra Polen. Begge organisasjonene var forøvrig representert på konferansen om utradisjonelle yrkesvalg som KIUY arrangerte 1. oktober.
Les: "Kjønn har ingen betydning, bare man gjør en god jobb"
Viste verkstedene
Under besøket viste jentene selv fram verkstedene og forklarte hva de jobbet med på skolen og de snakket en del om yrkesvalget, trivsel og andre ting.
– Vi har også en tradisjon med den årlige volleyballturneringen siste dag før jul. Her legges det til rette for at jentene kan stille eget lag, og de får et par treninger sammen før dette, forteller Lene.
Utover våren styrer jentene mye selv hvor ofte de møtes, og de lager gjerne mat og tar med til hverandre. Møtene legges til lunsjtiden.
– Men vi setter gjerne av litt ekstra tid utenom lunsjen også, sier Lene.
– Det viktigste er å kunne møte jentene litt uformelt og ha det trivelig sammen med dem. Vi har ikke noe problemfokus når vi møtes, og om det skulle være noe er det lettere for skolen å hjelpe.
Les: Fortsatt systematiske forskjeller mellom kvinner og menn
20 jenter
I dag er det 20 jenter som går på utradisjonelle linjer på Melhus videregående skole. 9 jenter går på TiP, 1 jente på AM (Arbeidsmaskiner), 1 jente på BA (Bygg og Anlegg), 3 jenter på VG1 Elektro, og 6 jenter på VG2 Elektro. Totalt er det rundt 150 elever på disse linjene til sammen.
– Da vi startet prosjektet på skolen for to år siden var det åtte jenter totalt på disse linjene, og i fjor 15 jenter, sier Lene.
Ingen bevis
Ifølge Lene er det ingen ting som kan bevise at det som gjøres på Melhus har noen direkte sammenheng med at flere jenter starter på utradisjonelle yrkesfag.
– Noe av æren må også Kvinner i utradisjonelle yrker (KIUY) ta en del av. De er rundt på ungdomsskolene i nærområdet vårt og rekrutterer, sier Lene.
Jentene på Melhus kan også bli med på rekrutteringsarbeid på nærskolene hvis de ønsker det.
Hindrer frafall
Lene mener nettverket på skolen er viktig av flere grunner.
– Det kan hindre frafall, øke trivsel og forebygge og støtte hvis det skulle oppstå ubehagelige situasjoner, sier hun.
– Jentene på TiP sier de ikke merker noe til at de er jenter på en utradisjonell linje, men igjen så er de 9 av 30 elever. Men vi har linjer der ei jente er alene, og dermed blir det viktig å fortsette og samle jentene, forklarer Lene Storrø.
Det viktigste er å kunne møte jentene litt uformelt og ha det trivelig sammen med dem
Lene Storrø, elektrolærer Melhus videregående skole